Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2011-06-28, 16:08
Medlem
Min situation:

Tjänar 18.500kr efter skatt.
Hyr villa 150kvm tillsammans med flickvän (jag betalar 3.800kr i varmhyra inkl. el).
Äger billig bil (inköpt för 15.000kr).
Sparar cirka 7.000kr av lönen varje månad.
Har nästan 200.000kr på banken.
Har inga lån.

Jag är mycket nöjd med min situation. När kompisarna lånar och köper bilar för 200.000kr så sitter jag nöjd med vetskapen om att jag skulle kunna köpa en sådan bil för mina egna pengar, utan lån.
Citera
2011-06-28, 16:08
Medlem
Intressant lemon.Jag hoppar också till när jag ser vad tidningarna skriver att en kassörska tjänar så och en annan så, då verkligheten ser helt annorlunda ut.Dessutom som du sa så verkar folk inte rädda över att ta lån nuförtiden och dessutom finns det många möjligheter att ta lån på.Och ja för att bli med +30 000 i handen skall man ha en ganska så bra lön
Citera
2011-06-28, 23:09
Medlem
lemonzhellos avatar
Läste just detta på nån nyhetssajt, närminnet är inte vad det var, e24 eller nåt.

Daniel Ragnegård, som alltså har tittat på utvecklingen av de svenska hushållens tillgångar och skulder sedan 1970-talet, har kommit fram till att hushållens tillgångar totalt sett har ökat under de senaste 40 åren.

Tillgångarna är dock mycket ojämnt fördelade vilket syns när man ser till den stora skillnaden på genomsnittet och medianen. Bland dem som har en finansiell förmögenhet, framför allt aktier, är den genomsnittliga förmögenheten 236 000 kronor medan medianförmögenheten är 71 000 kronor. Det är alltså ett antal mycket rika personer som drar upp genomsnittet.

Daniel Ragnegård tycker också att man ska tänka på att det finns en latent skatt som en dag ska tas av de finansiella tillgångarna. Det vill säga när aktierna säljs ska man skatta för eventuella vinster.

– Då förstår man att det svenska folket i allmänhet har rätt begränsat med tillgångar, säger han och tillägger att det är oklart hur mycket pengar det handlar om som ska betalas in i skatt.

Hälften av de finansiella tillgångarna är dessutom inte direkt tillgängliga pengar utan de är inlåsta i bostadsrätter och i olika kollektiva pensionssystem. Skulderna har också ökat, både i relation till inkomster och i kronor räknat.

De svenska hushållens skulder har blivit 34 gånger större under perioden, samtidigt har alltså hushållens disponibla inkomster stigit 17 gånger.

Det innebär att hushållen har dubbelt så stora lån att betala med sina inkomster idag jämfört med 1970. Då var skulderna 77 procent av de disponibla inkomsterna. Idag utgör skulderna närmare 160 procent av inkomsterna, enligt Daniel Ragnegård.
- - - -

Från scb:
Lönestrukturstatistik 2010:
Tjänstemän inom den privata sektorn har den högsta genomsnittliga månadslönen, 34 000 kronor enligt Lönestrukturstatistiken för 2010.

Den lägsta genomsnittliga månadslönen, 24 500 kronor, hade kommunerna. För arbetare inom privat sektor redovisas timlöner och den genomsnittliga totala timlönen var 145,40 kronor. Det var små förändringar av löneskillnaden mellan män och kvinnor när hänsyn tas till yrke, ålder, utbildning och arbetstid.

Genomsnittlig månadslön samt timlön* för arbetare inom privat sektor efter kön och sektor 2010**

Deltidslöner har räknats om till motsvarande heltidslöner. Ingen hänsyn tas till kvinnors och mäns olika fördelning mellan yrke, ålder, utbildning eller arbetstid.

Tjänstemän privat sektor 34 000 )
Arbetare privat sektor 145,40 kr/tim

Kommuner 24 500

Landsting 30 300

Staten 31 100

* Genomsnittslönen eller medelvärdet är summan av månads- eller timlönerna i respektive grupp delat med antalet personer i gruppen.
I genomsnittlig månads/timlön ingår för:
Privat sektor: fast lön, fasta tillägg, ackordskompensation, rörlig lön, ob-/skifttillägg samt tillägg för risk, smuts, värme o.d., förmåner, jour- och beredskapsersättning, väntetids- och restidsersättning utanför ordinarie arbetstid samt helglön för arbetare.

Kommuner, landsting och staten: grundlön inklusive fasta tillägg och rörliga tillägg som t.ex. ob-, jour- och beredskapsersättning.

http://www.mi.se/press/lev3_press_pm_loneutv.html
Senast redigerad av lemonzhello 2011-06-28 kl. 23:14.
Citera
2011-06-29, 16:58
Medlem
Mil3nk0s avatar
Fan vad bra att man ligger på *65 netto då!

*
Citera
2011-06-29, 18:22
Medlem
perfas avatar
Till hösten ligger jag och min sambo på ca ~18k netto vardera i lön.
Vi har utgifter på max 15k i månaden. Alltså möjlighet att spara/konsumera hälften av våran nettolön.

Detta är något vi är väldigt nöjda med.
Citera
2011-06-29, 22:00
Medlem
Stockholmssyndroms avatar
Att det är är få som besitter de största tillgångarna är inget konstigt. Största delen av den årliga värdeökningen eller inkomsten kommer vanligen från finansiella investeringar för personer som har större tillgångar, och dessa ökar eller minskar med en procentuell andel. Man behöver inte sitta på fasligt många miljoner för att avkastning från tillgångar och kapital ska överstiga inkomsten från det dagliga arbetet. Jag är student och lever ganska anspråkslöst liv, dvs. normalt studentliv, men klarar mig mycket bra utan att behöva vända på varenda krona. Varesig man tjänar 25 000 eller 50 000 behöver inte den som har 50 000 nödvändigtvis vara rikare, oerhört mycket handlar om vilken relation till pengar man har. Jag vet personer som med lätthet skulle bränna pengarna på onödiga saker som förbrukas och därefter inte har något som helst reellt värde, medan andra som har 25 000 till det yttre verkar tjäna mycket bättre genom att istället investera i saker som behåller eller ökar i värde. Allt handlar om hur man handskas med pengar, för hur mycket tillför egentligen dyr skräpmat, latte på morgonen alla dessa vardagliga småköp egentligen till vår levnadsstandard? Naturligtvis förenklar det mycket att tjäna bra med pengar, men i ärligt talat tror jag relationen till pengar påverkar i lika stor utsträckning.
Senast redigerad av Stockholmssyndrom 2011-06-29 kl. 22:04.
Citera
2011-06-30, 09:05
Medlem
Jag har mellan 20 och 25 000 efter skatt i månaden, beroende på hur mycket extra jag jobbat.
Min sambo har mellan 17-20 000 efter skatt, beroende hur ob:et landar.

Vi bor i ett hus på 50kvm, ca 1500kvm tomt. Närbeläget till Sthlm. Kör två relativt billiga bilar.
Jag har även motorcykel.

Dock är allting, förutom huset köpt kontant. Allt för att slippa betala många härliga tusenlappar till banken varje månad.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in