Citat:
Ursprungligen postat av Ett Tre Tre Sju
Så sant som det är sagt, man blir inte rik på att bara ha en hög lön (även om de är underlättar).
Det som verkligen gör skillnad är att hålla nere sina utgifter!
Jag får in 14000 netto och har aldrig känt att jag har ont om pengar eller tomt på kontot i slutet av månaden. Man får helt enkelt anpassa munnen efter matsäcken, vill man ha något så sparar man till det och köper kontant (undantagen är bostad och bil)
Dagsens sanning!
Nu ska jag inte slänga fram FB-dasen, men jag har kollegor som ligger runt 90-100 papp brutto per månad (ligger själv strax under 60) och visst, det går ingen nöd på dem, men jag vågar påstå att jag har betydligt mer att lägga på sådant som jag tycker är viktigt (oftast faktiskt att spara), eftersom väldigt många lever som om varje dag var den sista.
Folk lägger såna enorma pengar på skit att det närmast är ofattbart. Vissa vägrar att handla billigt av ren princip, andra köper tidningar, godis, snabbmat och skit för 3-400 varje gång de tankar bilen. Jag betraktas mer eller mindre som kommunist eftersom jag tankar på Jet. Man får alltså på fullt allvar pikar för sådana saker. Undra på att pengarna flyger. Ett kanske dumt exempel, men som verkligen får mig att undra: Vi har gratis espresso på jobbet, inget kaffeknappen-skit utan dels riktiga maskiner med bönor, dels pods, med mjölkskummare och en hel kyl full med enlitersförpackningar med både lätt, mellan, vanlig och till och med baristamjölk, så vill man slänga ihop en latte så tar det en minut eller två, och smakar bra. Ändå ser jag brudar som kommer till jobbet med en trettiofemkronors latte i handen. VARJE DAG. Hur fan tänker de? Dels antar jag att de måste ha kaffe NU, dels vill de antagligen synas med en latte i handen på väg till jobbet för att det ska stämma med deras självbild. Men det kostar.
Själv har jag sedan sex år inte ens TV. Vill jag se något så gör jag det på datorn, oftast playkanaler, inte TV-kort, och inte fan betalar jag för att få plusabonnemang. Det var från början inget statement, det hängde ihop med att jag skiljde mig och frun tog hus och TV (bland annat), men nu undrar jag ju varför jag ska skaffa en extra skärm som kostar mig nästan två papp av skattade pengar varje år bara för att den har en TV-mottagare. Det är ju för fan en resa till Rom eller nåt.