Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-06-26, 16:51
Medlem
Hallå hallå.

Läste nyss en tråd om någon som tjänade 50k i månaden. Det visade sig att resten av flashback som läste tråden också tjänade det. Precis som FB dasen antar jag att mer är bättre.

Själv tjänar jag ca 16k efter skatt, jobbar dock inte fulltid, utan ligger på ca 130-150 timmar månaden. Jag skulle vilja påstå att jag trivs med mitt jobb. Det är slappt, behagligt, fritt, och för första gången i mitt 25~ åriga liv har jag inte dödsångest så fort jag ska till jobbet.

Nu till mina funderingar. Jag har alltså 16k in efter skatt, sitter med hus (135 kvm), hyffsad tomt (1250kvm), belånat på ca 700k kvar, inget i huset behövs renoveras what so ever utan allt är i väldigt fint skick. Bil köpte jag för 85k 6 månader sedan (Eller egentligen min gamla bil + ca 50k), inga lån kvar på bilen idag. Hur kan folk inte leva bättre? Alla tjänar så ofantligt mycket mer en mig (Iaf enligt FB standard), men endå är jag en av få som jag känner i min ålder som har det så jävla bra som jag har det ekonomiskt?

Ni som drar in UNDER 25k efter skatt varje månad för gärna berätta hur eran levnadssituation ser ut. Är ni nöjda med hur allt ser ut?

Vill inte ha detta till någon "vem tjänar mest" tråd.
Citera
2011-06-26, 16:53
Medlem
santanders avatar
Ligger just nu på otroliga (!!!) 0 kr /år. Fucked up är det å får fan inga pengar från försäkringskassan!

Hårda tider.....
Citera
2011-06-26, 16:55
Medlem
Znorres avatar
Tjänar lite mindre än du. Bor hemma. Mår bra.
Citera
2011-06-26, 17:00
Medlem
Blixis avatar
Ja viss skev bild blir det när alla är anonyma samt vilket är lite konstigt då man borde kunna vara ärlig nu. Samtidigt kanske dom som är lite mer intresserade av privatekonomi hänga i den här delen av forumet.

Jag tjänar ungefär som du (skiljer inte mycket) iofs så sommarjobbar jag just nu. Pluggar annars men har tidigare jobbat med en liknande lön och levt bra. Hade en hyreslägenhet med bra hyra samt mycket pengar att röra sig med varje månad.
Om man ska resonera bland skillnader emellan bekanta som tjänar runt samma pengar varje månad är det oftast hobbys, dyra intressen som fin bil osv som gör att deras ekonomiska situation ser annorlunda ut. Din ekonomi verkar sund och sköter man sig kan man verkligen leva ett kalas fint liv på din inkomst. Är man två i hushållet får man ännu fler möjligheter.
Citera
2011-06-26, 17:02
Medlem
Hej!
läste också den tråden. 50k i månaden går inte att förstå hur mycket det egentligen är, men mycket vill ha mer.

Jobbar heltid 100% kvällar helger spelar ingen roll. vi har öppet mellan 8 på morgonen till 10 på kvällen varje dag året om. man får önska sitt schema men blir sällan som man önskat. är ledig lördagar och måndagar. söndagar jobbar jag till tio på kvällen och tis-fre är väldigt blandat. kan vara att man slutar 22:15 på tisdagen och börjar jobba 09:15 på onsdagen. får ut ca 12-13k efter skatt. det ändå som är bra med mitt jobb är kollegorna. är strax över 20 år. Nöjd är jag väl för tillfället med tanke på att få jobb idag inte är det lättaste, men lönen är ett skämt, med tanke på arbetet. Planen är att förhoppningsvis börja plugga till något som man vill jobba med så fort jag kommit underfund med det
Citera
2011-06-26, 17:59
Medlem
Brinkas avatar
De beror ju på din vardag, hur mycket pengar du spenderar. Själv har jag inte lagat mat på 2 år, äter ute 2ggr dagen, frukost och ett varmmål varje dag vilket innebär att mycket pengar läggs på mat varje månad.

Snus eller cigaretter kostar (om man nu brukar något av de).

De handlar alltså inte bara om hur mycket pengar var och en har efter skatt utan hur mycket man spenderar.
Citera
2011-06-26, 19:44
Medlem
Jag får ungefär samma som du ut, lite mer men jobbar nog lite fler timmar då också. Jag känner att jag själv har en bra konsumtion och levnadsnivå, jag gör av med i snitt 8000kr per månad allt inräknat. förut hade jag mycket sämre lön (cirka 9 000kr ut i månaden deltid) Jag gjorde av med i stort sett samma summa då om man räknar bort den högre hyran jag fick när jag flyttade till en annan stad.

Sen kan jag förstå att en del behöver pengar. Skulle jag konsumera lite mer "normalt", typ skaffa tv och betala tv licens. Köpa en bil. Skaffa en ny frän iphone med fritt internet, en ny cykel, gå på krogen och dricka alkohol. äta ute istället för att ta med mig fika så hade mina 16 000kr ut varit borta ganska fort.

Det är väl egentligen samma för dom som har 50 000 ut och problem med ekonomin. Man har två bilar ståendes i något dyrt garage, bjuder på dyra drinkar till fina damer osv osv. Pengarna försvinner fort om man bara kommer igång lite.
Citera
2011-06-26, 21:27
Medlem
sigurts avatar
Jag har grundlön på 22000 och sen plus provision upp till 10k.

Så maximalt kan jag tjäna runt 32000kr. Men det är inte jättelätt att komma upp i dessa siffror, jag har tur och har ett bra disktrikt i mitt jobb så jag brukar nå dessa maxgränser.

Jag brukar få ut runt 20k och det fungerar utmärkt trots att jag har en fru som är arbetslös, jag lever dock ganska billigt. Hyresrätt för 5k i månaden och en bil som kostar 1000kr i månaden sen inga mer större kostnader.

Tack vare mitt jobb kan jag tom äta helt gratis under en hel månad om jag så vill. (lite enformigt men det GÅR)

jag äter alltid gratis frukost och luch så det klart att det sparar in pengar!

Om frugan väl får jobb så kommer vi ha det mkt bra helt plötsligt!

men det mesta handlar ju om hur mycket utgifter man har, man måste inte ha senaste telefonen och alla kabeltvkanaler och man måste inte köpa märkeskläder.....
Citera
2011-06-26, 21:44
Medlem
Folk snackar om att dom tjänar så helvetes bra men vilka är dom egentligen?Jag menar att yrkeschaufförer,byggare,försäljare i varuhus,folket inom vård och andra stora yrkesgrupper tjänar väl inte så förbannat bra.Såklart finns det ju en massa andra yrken också men när man hör vad folk tjänar trots att de har skitjobb så får mig att undra.Själv tjänar jag klena 15 000 netto och det räcker väl till det nödvändiga, har ej råd med överflöd
Citera
2011-06-26, 22:40
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brinka
De beror ju på din vardag, hur mycket pengar du spenderar. Själv har jag inte lagat mat på 2 år, äter ute 2ggr dagen, frukost och ett varmmål varje dag vilket innebär att mycket pengar läggs på mat varje månad.

Snus eller cigaretter kostar (om man nu brukar något av de).

De handlar alltså inte bara om hur mycket pengar var och en har efter skatt utan hur mycket man spenderar.

Så sant som det är sagt, man blir inte rik på att bara ha en hög lön (även om de är underlättar).
Det som verkligen gör skillnad är att hålla nere sina utgifter!

Jag får in 14000 netto och har aldrig känt att jag har ont om pengar eller tomt på kontot i slutet av månaden. Man får helt enkelt anpassa munnen efter matsäcken, vill man ha något så sparar man till det och köper kontant (undantagen är bostad och bil)
Citera
2011-06-26, 23:08
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Tre Tre Sju
Så sant som det är sagt, man blir inte rik på att bara ha en hög lön (även om de är underlättar).
Det som verkligen gör skillnad är att hålla nere sina utgifter!

Jag får in 14000 netto och har aldrig känt att jag har ont om pengar eller tomt på kontot i slutet av månaden. Man får helt enkelt anpassa munnen efter matsäcken, vill man ha något så sparar man till det och köper kontant (undantagen är bostad och bil)

Dagsens sanning!
Nu ska jag inte slänga fram FB-dasen, men jag har kollegor som ligger runt 90-100 papp brutto per månad (ligger själv strax under 60) och visst, det går ingen nöd på dem, men jag vågar påstå att jag har betydligt mer att lägga på sådant som jag tycker är viktigt (oftast faktiskt att spara), eftersom väldigt många lever som om varje dag var den sista.
Folk lägger såna enorma pengar på skit att det närmast är ofattbart. Vissa vägrar att handla billigt av ren princip, andra köper tidningar, godis, snabbmat och skit för 3-400 varje gång de tankar bilen. Jag betraktas mer eller mindre som kommunist eftersom jag tankar på Jet. Man får alltså på fullt allvar pikar för sådana saker. Undra på att pengarna flyger. Ett kanske dumt exempel, men som verkligen får mig att undra: Vi har gratis espresso på jobbet, inget kaffeknappen-skit utan dels riktiga maskiner med bönor, dels pods, med mjölkskummare och en hel kyl full med enlitersförpackningar med både lätt, mellan, vanlig och till och med baristamjölk, så vill man slänga ihop en latte så tar det en minut eller två, och smakar bra. Ändå ser jag brudar som kommer till jobbet med en trettiofemkronors latte i handen. VARJE DAG. Hur fan tänker de? Dels antar jag att de måste ha kaffe NU, dels vill de antagligen synas med en latte i handen på väg till jobbet för att det ska stämma med deras självbild. Men det kostar.

Själv har jag sedan sex år inte ens TV. Vill jag se något så gör jag det på datorn, oftast playkanaler, inte TV-kort, och inte fan betalar jag för att få plusabonnemang. Det var från början inget statement, det hängde ihop med att jag skiljde mig och frun tog hus och TV (bland annat), men nu undrar jag ju varför jag ska skaffa en extra skärm som kostar mig nästan två papp av skattade pengar varje år bara för att den har en TV-mottagare. Det är ju för fan en resa till Rom eller nåt.
Citera
2011-06-26, 23:14
Medlem
svampgaffels avatar
Beror väl lite på var man bor också. En vanlig 3:a i gbg kostar runt 2MKr och i Stockholm är det värre. Går an om man kan köpa en villa för strax över miljonen och ändå på bo ett ställe där man kan få jobb. Jag jobbar inom IT och har svårt att få jobb på landet, så om jag inte vill byta bana får jag stå ut med hutlösa bostadspriser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in