Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-04-02, 22:28
Moderator
Maviels avatar
Psykologi --> Psykisk hälsa

/Moderator
Citera
2023-04-03, 20:11
Medlem
Jag är 32, o dricker på antabus, mår fruktansvärt. Hoppas den vänder
Citera
2023-04-09, 20:02
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvitalSwe
Jag är 32, o dricker på antabus, mår fruktansvärt. Hoppas den vänder

Hur länge har du haft det så?
Citera
2023-04-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Hur länge har du haft det så?

Några veckor! Ibland dricker jag på kvällen efter antabus och ibland dagen efter. Har druckit minst varannan dag i ett år.
Citera
2023-04-11, 06:54
Medlem
Muppetys avatar
Jag trodde aldrig livet skulle bli bättre. Fick en svår depression 1996 o den satt i 25 år. Sen 2003 drack jag mig full dagligen, men depressionen släppte o jag slutade helt dricka alkohol för 2 år sen. Mycket förändrades, bl.a. gick jag från att vara överviktig till normalvikt. Hängde väl ihop med att jag slutade dricka, men ändrade även min matvanor.

Det som ledde till förändringarna var att jag började gå upp tidigt på mornarna, istället för att sova till 10:30 o vara trött hela dagen. Går numera upp 04:30 var dag o ser fram emot en ny dag. Ok, ibland mår jag något sämre framåt kvällen, men jag lägger ju mig tidigt också. I ca 2 veckor var det jobbigt att gå upp tidigt, men jag gjorde ett försök att börja ta igen lite gymnasiekurser, så att det var nödvändigt att gå upp tidigt.
Citera
2023-05-06, 18:18
Medlem
Ahbezs avatar
Skit i det och ta en öl
Citera
2023-07-13, 21:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Lycklig? Människor är inte lyckliga.
Det där måste du ha fått om bakfoten.
Vem har tutat i dig att andra är lyckliga? De själva? Tror du på det?
Det är som Strindberg sa, det är synd om människorna.
Det där med att alla andra verkar ha det så bra, det kan du ta med en rejäl nypa salt.

Skärp dig, det är ju inte så att du tvingas äta skit precis.
Stå på dig, sluta gnäll, ta reda på vad du vill göra med ditt liv (om det går) och försök göra det, du har bättre förutsättningar för den saken än 90 % av jordens befolkning. Om du inte kan ta reda på vad du vill med ditt liv så behöver du ändå inte oroa dig, du sitter nog med ett huslån och en flickvän på smällen snart du också. Om du inte passar dig. Eller befinner dig på en vandring på Inkaleden för att få uppleva något alldeles speciellt. Då vill du inte börja ifrågasätta vad allt går ut på, det kan jag tala om för dig.

Så enormt sent inlägg från min sida men diggade faktiskt ditt inlägg riktigt mycket. Kunde inte låta bli att flina lite samtidigt som jag själv fick en tankeställare. Ville bara du skulle veta att jag uppskattade det!
Citera
2023-07-13, 22:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Visst är det så. Men tråkigt kanske kan vara bra?
Jag tror att man måste acceptera att vi är enkla varelser. Vi behöver ha något att sträva efter, om det så är att bygga en mur av stenblock, skriva en deckare eller att trimma en moppe. Saknar man den grejen så går det illa, se på alla Hollywoodungar utan mål och mening som bara knarkar och rent allmänt saknar existensberättigande i sina egna ögon. Du har ju åtminstone ett mål. Det är bra! Fokusera som fan på det, kanske fundera på hur du kan fokusera ännu mer än vad du redan gör. Visst är det ändå lite kul att gå upp sådär helt i något? Att grotta ner sig som fan i en företeelse på jobbet eller fundera på hur man ska fixa balkongräcket hemma om man bara får tag på en svets etc.

Mitt mår att bli klar med huset. Eller klippa gräsmattan. Eller komma hem från jobbet och ta en cigarill på kökstrappan i lugn och ro. Ett steg i taget. Små nöjen.

I'll not proceed to suck your dick next men det är ju bara som så att det där du beskriver är den centrala problematiken i mitt liv. Om du mot förmodan skulle undra varför så ta en titt på några utav mina senaste inlägg för i sammanhanget så är det högst aktuellt och jag vet inte hur jag ska gå från att vara den passiva jävla looser jag innerst inne vet att jag inte är och att min potential finns och att mitt liv inte behöver se meningslöst ut, men som jag år, efter år, efter år låtit det att bli med katastrofala påföljder som ett resultat utav mitt själsdödande levende. Vet inte vad min poäng är att citera dig och berätta det här. En del av mig kanske hoppas på en intelligent individ som kan tala mig till rätt spår, för man vet aldrig vad man missar om man inte tar tillfället i akt. Hur det skulle gå till, eller om det ens gör det, vet jag inte, heller inte hur du reagerar på det här...
p
Citera
2023-07-14, 12:13
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvkioscar
Jag går direkt på sak. För ungefär två månader sedan gjorde min flickvän slut, och det är väl i och med det som jag känner som jag gör idag. Jag har mer eller mindre gått vidare eftersom hon inte verkade ha några större problem med att träffa någon annan några dagar senare efter 2 år tillsammans. Hursomhelst, jag känner mig som i en bubbla. Jag bor i ett ganska litet samhälle där det väldigt sällan händer någonting. Bor hemma med mina föräldrar än eftersom jag vill tjäna ihop lite pengar till framtiden, och det är nu ett år sedan jag tog studenten.

Nu till problemet i sig, jag är så äckligt jävla pissuttråkad, deprimerad och oroar mig konstant varenda dag över mitt liv och hur det ska bli. Jag ska vara ärlig, jag ser rätt okej ut, har inte svårt att skaffa vänner och är oftast glad. Publikt. Men det känns som alla andra har det så bra, alla andra flyttar ihop med sin flickvän någon annanstans, pluggar, jobbar, reser och ser inte tillbaks. Under året som gått har nästan 4-5 kompisar som jag hängde med i stort sätt varenda dag bara försvunnit och jag känner mig idag ensam, och värdelös. Det jag brinner för, och som jag vill jobba med är musik. Har hållit på sedan lågstadiet och ska söka ett par skolor nästa år och kommer då flytta dit. (var dum nog och tänkte inte ens tanken att söka i år för allting var ju sååå himla bra mellan mig och flickvännen. Trodde jag). Detta ser jag fram emot något så in i helvete, det är bara det att det fortfarande är ett helt jävla år kvar tills dess, och varje dag känns som en evighet. Jag är orolig att jag ska tappa min förmåga att kunna vara en bra människa tills dess. Tappa förmågan att skaffa vänner och ja.. Flickvän. Jag har nått botten och mår äckligt dåligt varenda dag över detta.

Då är frågan, har ni någonsin varit allra längst ner men på något sätt gått ur detta svarta moln och blivit lyckliga igen? Ber om ursäkt om jag öst ur mig för mycket, men flashback är till för oss olyckliga!!

Tacksam för svar.

Depression brukar i regel vara ett symptom på att man grubblat för mycket. Ett sånt tillstånd gör också att man inte kan ta sig för saker, och då blir det ännu ett misslyckande, och det som är negativt blir ännu mer negativt. Detta är fällor som hjärnans språkmaskin är duktig på att tillverka. Jag menar dock inte att du ska försöka undertrycka dina tankar. Märkligt nog är detta roten till grubblerier. Men grubblerier och känslor hänger ihop.

Inom psykologin skulle man säga Acceptans, det vill säga ge upp ett krig. Man ska undvika att gå i polemik mot tankar via känslor. Börja med att det här är inte ditt fel, men gå vidare med att lära känna dig själv bättre.

När jag läser det du skriver så berättar du om saknad av din förra flickvän, att du bor ensam och ska börja nya studier om ett år. Det är för stora saker som buntas ihop. Mår man dåligt kan man inte hantera så mycket förändringar känslomässigt via tankar.
Citera
2023-07-14, 12:20
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvkioscar
Jag går direkt på sak. För ungefär två månader sedan gjorde min flickvän slut, och det är väl i och med det som jag känner som jag gör idag. Jag har mer eller mindre gått vidare eftersom hon inte verkade ha några större problem med att träffa någon annan några dagar senare efter 2 år tillsammans. Hursomhelst, jag känner mig som i en bubbla. Jag bor i ett ganska litet samhälle där det väldigt sällan händer någonting. Bor hemma med mina föräldrar än eftersom jag vill tjäna ihop lite pengar till framtiden, och det är nu ett år sedan jag tog studenten.

Nu till problemet i sig, jag är så äckligt jävla pissuttråkad, deprimerad och oroar mig konstant varenda dag över mitt liv och hur det ska bli. Jag ska vara ärlig, jag ser rätt okej ut, har inte svårt att skaffa vänner och är oftast glad. Publikt. Men det känns som alla andra har det så bra, alla andra flyttar ihop med sin flickvän någon annanstans, pluggar, jobbar, reser och ser inte tillbaks. Under året som gått har nästan 4-5 kompisar som jag hängde med i stort sätt varenda dag bara försvunnit och jag känner mig idag ensam, och värdelös. Det jag brinner för, och som jag vill jobba med är musik. Har hållit på sedan lågstadiet och ska söka ett par skolor nästa år och kommer då flytta dit. (var dum nog och tänkte inte ens tanken att söka i år för allting var ju sååå himla bra mellan mig och flickvännen. Trodde jag). Detta ser jag fram emot något så in i helvete, det är bara det att det fortfarande är ett helt jävla år kvar tills dess, och varje dag känns som en evighet. Jag är orolig att jag ska tappa min förmåga att kunna vara en bra människa tills dess. Tappa förmågan att skaffa vänner och ja.. Flickvän. Jag har nått botten och mår äckligt dåligt varenda dag över detta.

Då är frågan, har ni någonsin varit allra längst ner men på något sätt gått ur detta svarta moln och blivit lyckliga igen? Ber om ursäkt om jag öst ur mig för mycket, men flashback är till för oss olyckliga!!

Tacksam för svar.
Ja det går men sålänge du blir påmind om det så tar det dig tillbaks till den traumatiska händelsen. Du är inte ensam, ser på min framtid att jag pallar med upp till ett år till. Hade bestämt att vid 33 så kolar jag mig själv. Det gick åt helvete så det är bara att göra om och göra rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in