2011-06-25, 22:34
Medlem
KDpolitikern Gunilla Gomer vill att gränsen för den fria aborten skall vara vid 12 veckor och hon vill att barn som annars skulle ha aborterats skall kunna adopteras bort istället.

Vad tycker ni?

Själv har jag en något ambivalent inställning till abort. Jag tycker det är bra att det finns men vet inte om jag skulle orka gå igenom en själv. Jo, om jag hade blivit våldtagen eller så hade det ju varit en sak. Men innerst inne anser jag nog att det är ett litet liv därinne.
Citera
2011-06-25, 22:38
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
KDpolitikern Gunilla Gomer vill att gränsen för den fria aborten skall vara vid 12 veckor och hon vill att barn som annars skulle ha aborterats skall kunna adopteras bort istället.

Vad tycker ni?

Själv har jag en något ambivalent inställning till abort. Jag tycker det är bra att det finns men vet inte om jag skulle orka gå igenom en själv. Jo, om jag hade blivit våldtagen eller så hade det ju varit en sak. Men innerst inne anser jag nog att det är ett litet liv därinne.

Verkar vara ett mycket sunt förslag. 18 veckor, som i dag är för sent för att kunna göra fri abort. Och som du skriver är tolfte veckan fri abort, särskilda skäl kan vara grund för senare abort.
Citera
2011-06-25, 22:43
Medlem
DrottningMollys avatar
Kvinnor ska ha rätt att abortera, men det är liksom bara min åsikt. Skulle önska att offentliga personer slutar ge sken av att det är den enda rimmliga åsikten i frågan. Alla som är mot abort är inte galna extremreligiösa dårar, även om många är det. Det är en verkligt komplicerad fråga o att ha den svart-vita bild vi har av det idag kan bara leda till problem.
Citera
2011-06-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrottningMolly
Kvinnor ska ha rätt att abortera, men det är liksom bara min åsikt. Skulle önska att offentliga personer slutar ge sken av att det är den enda rimmliga åsikten i frågan. Alla som är mot abort är inte galna extremreligiösa dårar, även om många är det. Det är en verkligt komplicerad fråga o att ha den svart-vita bild vi har av det idag kan bara leda till problem.

Precis vad jag också har tänkt. Man "får" knappast yttra att man tycker detta är en svår moralisk fråga utan att ses som en galning.

Men tyvärr finns det ju också de som verkligen ÄR det.
Citera
2011-06-25, 22:59
Medlem
DrottningMollys avatar
Citat:
Precis vad jag också har tänkt. Man "får" knappast yttra att man tycker detta är en svår moralisk fråga utan att ses som en galning.

Men tyvärr finns det ju också de som verkligen ÄR det.

Lite som att man inte får hålla med om nått som SD säger oavsett vad, för då är man SDare även om man hatar SDare, eller som att man inte kan kalla sej feminist utan att förknippas med "Klippa-kuken-av-svinpälsarna-o-se-vår-ras-dö-extremfeministerna"
Citera
2011-06-26, 20:33
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?

Enda anledningen att ta upp detta är att ge folk intryck av att foster skärs ut lättvindigt några veckor innan de skulle betraktas som spädbarn, av nyckfulla karriärskvinnor utan moral...
Det är en konstruerad diskussion om något som inte faktiskt praktiseras i verkligheten i en utsträckning värd att tala om.

De allra allra flesta aborter görs innan dessa magiska 12 veckor har omvandlat det lilla livet till något som ser mer ut som en alien än en potatisknöl. De flesta som sker efter 12:e veckan är av medicinska skäl.

Ingen vill hacka upp och ta ut foster som ser någorlunda ut som små människor. Det görs i undantagsfall, det är oftast traumatiskt för alla involverade, och det finns som sagt ofta goda medicinska skäl att göra det.
Senast redigerad av zuzuzmith 2011-06-26 kl. 20:35.
Citera
2011-06-28, 00:47
Medlem
Internetanonyms avatar
Tänker citera Magnus Betner; "Det genomförs precis rätt mängd aborter i Sverige"

Detta handlar om kvinnans val, dom som vill använda abort ska få göra det samtidigt som dom som hellre adopterar bort sitt barn ska få göra det. Det är hennes val och ingen annans.
Citera
2011-06-28, 01:25
Medlem
senhackarens avatar
Jag tror INTE på någon gud. Men jag tycker att abort är vidrigt, för abort är inget annat än barnamord.
Abort är ett brott mot naturens regler.
Om kvinnan kunde ta sina p-piller, så skulle detta landet slippa flera 100-tals barnamord.
KD kan väll komma med ett förslag om, att alla kvinnor från puberterten ska ha rätt till gratis p-piller och spiraler.
Men det förslaget lägger nog aldrig KD fram på riksdagens bord, dessa fanatiska bibelviftare.
Bara att beklaga.
Citera
2011-06-28, 01:29
Bannlyst
Tyskland under andra världskriget gav ju kvinnor som födde många barn vissa fördelar kanske borde fixa något sådant åt våra svenska kvinnor med för att öka vår population, och för att undvika aborter
Citera
2011-06-28, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetanonym
Tänker citera Magnus Betner; "Det genomförs precis rätt mängd aborter i Sverige"

Detta handlar om kvinnans val, dom som vill använda abort ska få göra det samtidigt som dom som hellre adopterar bort sitt barn ska få göra det. Det är hennes val och ingen annans.

Jag håller med dig om att det måste vara kvinnans val. Men samtidigt anser jag att det är ett litet liv därinne. Men jag tycker att det är bättre att ha legala aborter än att kvinnor skall behöva riskera liv och lem för att få abort.
Citera
2011-06-28, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Jag tror INTE på någon gud. Men jag tycker att abort är vidrigt, för abort är inget annat än barnamord.
Abort är ett brott mot naturens regler.
Om kvinnan kunde ta sina p-piller, så skulle detta landet slippa flera 100-tals barnamord.
KD kan väll komma med ett förslag om, att alla kvinnor från puberterten ska ha rätt till gratis p-piller och spiraler.
Men det förslaget lägger nog aldrig KD fram på riksdagens bord, dessa fanatiska bibelviftare.
Bara att beklaga.

En del kvinnor mår väldigt dåligt av p-piller (b.la undertecknad). När jag själv försökte ta sådana sist slutade det inne på psyket. Och då var det ändå "bara" minipiller.
Citera
2011-06-28, 02:33
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetanonym

Vill kvinnan inte ha barn så kan hon använda kondom. Hennes val.
Att använda abort som preventivmedel är bara extremt korkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in