Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
KDpolitikern Gunilla Gomer vill att gränsen för den fria aborten skall vara vid 12 veckor och hon vill att barn som annars skulle ha aborterats skall kunna adopteras bort istället.
Vad tycker ni?
Själv har jag en något ambivalent inställning till abort. Jag tycker det är bra att det finns men vet inte om jag skulle orka gå igenom en själv. Jo, om jag hade blivit våldtagen eller så hade det ju varit en sak. Men innerst inne anser jag nog att det är ett litet liv därinne.
Enda anledningen att ta upp detta är att ge folk intryck av att foster skärs ut lättvindigt några veckor innan de skulle betraktas som spädbarn, av nyckfulla karriärskvinnor utan moral...
Det är en konstruerad diskussion om något som inte faktiskt praktiseras i verkligheten i en utsträckning värd att tala om.
De allra allra flesta aborter görs innan dessa magiska 12 veckor har omvandlat det lilla livet till något som ser mer ut som en alien än en potatisknöl. De flesta som sker efter 12:e veckan är av medicinska skäl.
Ingen
vill hacka upp och ta ut foster som ser någorlunda ut som små människor. Det görs i undantagsfall, det är oftast traumatiskt för alla involverade, och det finns som sagt ofta goda medicinska skäl att göra det.