2011-06-25, 19:19
Medlem
FiveGramsAdays avatar
Vad krävs för att man ska få ekonomisk ersättning utav Sociala? Har aldrig haft ordentliga problem att klara mig själv ekonomiskt förän nu, är 25-30år. Har jobbat mkt utomlands senaste åren och inget alls i Sverige, eller inget på pappret. Men nu har jag knappt pengar till mat, får in några hundra där, någon tusing där osv. Just nu har jag ingen hyra att betala pga hjälpsamma vänner/familj. Men måste börja betala hyra igen asap.

Har ett projekt på g med en vän, vi ska starta ett bolag som jag vet kommer bli bra, om inte annat så kommer vi överleva iaf. Men det kommer kanske ta 4,6,8mån. innan första löningen. Ska tas lån från banken, affärsplan under konstruktion just nu.

Jag vet man måste vara arbetssökande, så skriva in sig som sökande får jag väl göra. Men jobbar jag med att öppna eget bolag borde väl det räcka?

Hur ser det ut annars? Räcker det med att man inte klarar sig ekonomiskt eller måste man vara mer utsatt?

Några viktiga punkter:
------------------------

* Hur noga kollar dom upp ens tillgångar? Jag har lite aktier&fonder i en KF, kan dom se sånt? Ingen lust att leva upp dom pengarna innan för att sedan söka hjälp. För dom ska ev. användas till bolaget.

* Kommer det synas att man gått på Soc. när man söker jobb i framtiden? Eller om det syns på andra sätt? Vill helst att det ska vara osynligt då det inte direkt är någon trevlig stämpel, tyvärr.

* Kan man få pengar till hyra om man delar boende med en vän eller familjemedlem? Tänkte mest då det blir svårt att bevisa exakt hur mkt jag betalar i hyra när jag är inneboende hos någon jag känner bra dessutom.

* Finns det några som helst nackdelar till följd om jag nu vänder mig till Soc. för ekonomiskt stöd under en kortare tid?

Mycket tacksam för informativa svar, lägg gärna till något ni anser vara viktigt.
Citera
2011-06-25, 19:43
Medlem
Det enda jag vet är att du inte får ha några pengar sparade, inte äga en bil och så måste du visa upp kontoutdrag från ditt konto minst tre månader tillbaka. Vet inte om de kan se dina aktier eller fonder. Det där med hyran så är jag nästan helt hundra på att du måste visa hyresavin.

Edit: Lycka till med företaget förresten!
Citera
2011-06-25, 22:06
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveGramsAday
* Hur noga kollar dom upp ens tillgångar? Jag har lite aktier&fonder i en KF, kan dom se sånt? Ingen lust att leva upp dom pengarna innan för att sedan söka hjälp. För dom ska ev. användas till bolaget.

De kommer vilja ha kontoutdrag från banken och kan eventuellt även vilja se din senaste deklaration. Soc vet om att folk försöker mygla och gör därför allt de kan för att sätta fast sådant pack.

När du ansöker om försörjningsstöd kommer soc att räkna ut hur mycket du bör klara dig på vilket blir din norm. Sen kollar de upp hur mycket eget kapital du har (bankkonto, aktier, fonder etc.) och räknar bort de pengarna. Säg att du väntas klara dig på 9.000 i månaden och har kapital på 27.000, då får du inget och är välkommen tillbaka om tre månader.

Citat:
* Kommer det synas att man gått på Soc. när man söker jobb i framtiden? Eller om det syns på andra sätt? Vill helst att det ska vara osynligt då det inte direkt är någon trevlig stämpel, tyvärr.

Nej, det kommer det inte.

Citat:
* Kan man få pengar till hyra om man delar boende med en vän eller familjemedlem? Tänkte mest då det blir svårt att bevisa exakt hur mkt jag betalar i hyra när jag är inneboende hos någon jag känner bra dessutom.

Det kan du få men det krävs ett kontrakt mellan dig och den du bor hos. Om det är någon som antas vara din partner blir det genast svårare (att som kille hävda att man bara är kompis med en tjej man lever med går soc ofta vidare med).

Citat:
* Finns det några som helst nackdelar till följd om jag nu vänder mig till Soc. för ekonomiskt stöd under en kortare tid?

Nej, inget utöver att du kan tvingas använda dina egna pengar först. Men naturligtvis är du är ärlig människa som självklart gör slut på dina egna pengar innan du tigger om nya hos oss skattebetalare för att du vill spara dina egna?
Citera
2011-06-26, 23:06
Medlem
Anette91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveGramsAday
*Vad krävs för att man ska få ekonomisk ersättning utav Sociala? Har aldrig haft ordentliga problem att klara mig själv ekonomiskt förän nu, är 25-30år. Har jobbat mkt utomlands senaste åren och inget alls i Sverige, eller inget på pappret. Men nu har jag knappt pengar till mat, får in några hundra där, någon tusing där osv. Just nu har jag ingen hyra att betala pga hjälpsamma vänner/familj. Men måste börja betala hyra igen asap.

*Har ett projekt på g med en vän, vi ska starta ett bolag som jag vet kommer bli bra, om inte annat så kommer vi överleva iaf. Men det kommer kanske ta 4,6,8mån. innan första löningen. Ska tas lån från banken, affärsplan under konstruktion just nu.

*Jag vet man måste vara arbetssökande, så skriva in sig som sökande får jag väl göra. Men jobbar jag med att öppna eget bolag borde väl det räcka?

*Hur ser det ut annars? Räcker det med att man inte klarar sig ekonomiskt eller måste man vara mer utsatt?

Några viktiga punkter:
------------------------

Mycket tacksam för informativa svar, lägg gärna till något ni anser vara viktigt.

Vad som krävs för att få ekonomisk ersättning såkallad försörjningsstöd är att du har mindre inkomst än 3720 alltså lever under normen och att du inte har några tillgångar som aktier, sparade pengar eller nån bil / motorcykel m.m. =/ Heller inte bo i hus eller bostadsrätt utan hyresrätt ensam är kravet bor du som du säger ihop med en nära vän så e det även dennes inkomst som räknas med i boendet och därför kan denne bli försörjningsskyldig för dig om det överstiger normen =/ Tyvärr så e det inte så lätt att få försörjningsstöd som många tror, jag vet även att man inte får plugga när man går på försörjningsstöd oftast behöver man dock vara arbetssökande men att du tar lån och grejer för att starta ett projekt vet jag inte vad som gäller jag tycker du helt enkelt ska ringa till kommunen och be att få tala med någon ifrån försörjningsstöd, för att få svar på de mesta men hoppas jag gett dig svar på mycket av dina frågor iaf (:
Citera
2011-07-23, 05:20
Medlem
FiveGramsAdays avatar
Ja fått en del bra svar och tackar Er som svarat, Ska kika vidare och ringa någon på Soc. och höra hur det ligger till. Är ju tyvärr inneboende med en familjemedlem som har en inkomst, men jag har ingen just nu. Så får ihop lite pengar till mat bara i princip. Men annars får man väl säga att jag inte kan bo kvar här då det krävs hyra, så får dom fixa en lägenhet åt mig så bor jag ju ensam. Låter konstigt men men. Nån mer som vet hur det ligger till så posta gärna.

Speciellt hur det ligger till med en kapitalförsäkring, om dom ser det? Kanske är moraliskt fel att be om ekonomiskt stöd när man har lite fonder, men dom pengarna vill jag ju använda till företaget som skall startas upp. Känns dumt och leva upp dom och sedan be om hjälp av soc. för att sedan låna dom pengarna till företaget av banken....vilket system vi har...
Citera
2011-07-23, 10:39
Medlem
Conceptions avatar
Vilken tråkig inställning ni har till försörjningsstöd. Det är ju gratis pengar, såklart det måste krävas en motprestation för att få dem.

Försörjningsstöd ska givetvis bara gå till de som har det svårast, som en sista utväg när allting annat är slut. Man blir ganska ledsen som skattebetalare när man läser om sånt här och inte direkt gör att man känner man vill hjälpa.
Senast redigerad av Conception 2011-07-23 kl. 10:42.
Citera
2011-07-23, 13:01
Medlem
Skriv ett inneboendekontrakt om hälften av hyran och ta en kopia av hyresavin som du lämnar in. Är inte hyran oskäligt hög bör det inte vara några problem. Man får som "sambo" ca 3200 kr + halva elkostnaden samt din hyresdel.

Som det skrivits innan måste du först spendera dina sparpengar. Det kan hända att socialsekreteraren slarvar och inte begär in uppgifterna, men om de kommer på senare att du haft tillgångar du ej redovisat blir du återbetalningsskyldig. Att bli återbetalningsskyldig är inte helt ovanligt, antingen för att folk är oärliga eller har missuppfattat vad deras skyldigheter är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in