• 1
  • 2
2004-10-27, 10:51
Medlem
johanbtks avatar
Jag har på senare tid börjat intressera mig allt mer för ellära, och därför så är det ganska enkelt för mig att ta till mig ämnet. Jag förstår det mesta efter några sekunders funderande, men en sak förstår jag verkligen inte. Vissa skriver att växelspänning är farligare än likspänning som om det vore den mest självklara saken i världen. Detta förstår jag inte riktigt eftersom att det rimligtvis borde vara effekten som avgör hur stora brännskador man får.

Varför är växelspänning farligare än likspänning?

Visserligen så kan jag tänka mig att nervsystemet i kroppen har någon egenfrekvens som påverkas av växelspänning, men det är bara en spekulation från min sida.
Citera
2004-10-27, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Jag har på senare tid börjat intressera mig allt mer för ellära, och därför så är det ganska enkelt för mig att ta till mig ämnet. Jag förstår det mesta efter några sekunders funderande, men en sak förstår jag verkligen inte. Vissa skriver att växelspänning är farligare än likspänning som om det vore den mest självklara saken i världen. Detta förstår jag inte riktigt eftersom att det rimligtvis borde vara effekten som avgör hur stora brännskador man får.

Varför är växelspänning farligare än likspänning?

Visserligen så kan jag tänka mig att nervsystemet i kroppen har någon egenfrekvens som påverkas av växelspänning, men det är bara en spekulation från min sida.

Du har ganska rätt i ditt antagande. Växelspänningar påverkar nervsystemet som ju arbetar med svaga elektriska impulser. Det räcker med några milliampere för att orsaka hjärtflimmer. Vi är särskilt känsliga för växelspänningar i 50-60 Hz. Växelspänning orsakar också muskelkramper som gör det svårt att ta sig loss på egen hand.
Likspänning å andra sidan skadar främst genom att orsaka brännskador. Där krävs en långvarigare exponering samt högre strömstyrkor för att döda.
Citera
2004-10-28, 13:46
Medlem
Som

14th har rätt. Värt att notera kan vara att Thomas Edison var en stark motståndare till växelspänning... I andra lägret fanns Nikola Tesla. Edison förde en kampanj mot växelspänningen genom att färdas land och rike runt och avliva djur med växelspänning. "Titta de dör ju, måste vara livsfarligt".
Citera
2004-10-28, 18:20
Medlem
Nicola Tesla experimenterade med mycket höga spänningar, som han både lät gå genom kroppen och ge meterlånga gnistor. Enligt vad jag läst så fungerade detta för att det var växelspänning, samma styrka likspänning hade varit livsfarligt, eftersom det förstör vävnaderna genom elektrolys.
Citera
2004-10-28, 23:42
Medlem
Njae

Det jag läst är att det berodde även på att det gryyyymt högfrekvent ström. Men nu är vi lite ot
Citera
2004-10-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
14th har rätt. Värt att notera kan vara att Thomas Edison var en stark motståndare till växelspänning... I andra lägret fanns Nikola Tesla. Edison förde en kampanj mot växelspänningen genom att färdas land och rike runt och avliva djur med växelspänning. "Titta de dör ju, måste vara livsfarligt".

Just det, Edison hjälpte ju till att utveckla elektriska stolen för att visa växelspänningens dödlighet.
Tesla var en skön kille som bland annat ansåg sig få mystiska radiomeddelanden från Mars.
Här en rolig anekdot:

"Tesla och de sexton baggarna
Redan som barn hade Tesla gjort en del uppfinningar. Bland annat kom han på en anordning för att fånga grodor, vilket gjorde att den lokala grodpopulationen i det närmaste blev utraderad. Hans brinnande intresse för förnybara energikällor ledde till en annan uppfinning – en turbin som drevs av baggar. Han klistrade fast sexton levande baggar vid en propeller. När baggarna försökte flyga iväg satte de fart på turbinen. Det hela slutade dock illa för baggarna. Tesla påstods sedan ha skrivit i sin självbiografi att dessa varelser var otroligt effektiva, för så fort de hade satt igång fanns det ingen mening för dem att stanna. De fortsatte snurra i timme efter timme, och ju varmare det blev desto hårdare arbetade de. Allting gick bra tills en skum kille kom till platsen. Han var sonen till en pensionerad österrikisk officer. Den kufen åt upp baggarna levande och njöt av det som om det var de finaste ostron."

Citera
2004-10-29, 11:47
Medlem
Som sagts tidigare så är det bara växelströmmar nära 50Hz som är extra farliga, då de ligger nära den frekvens som nervsystemet arbetar med.

Striden om likström eller växelström i elmäten var ganska snart över. När elektriciteten började användas till annat än belysning i städerna så fanns det ingen möjlighet att använda likström längre. För att hålla nere förlusterna vid långa överföringar var man tvungen att höja spänningen och det kunde man endast göra med transformatorer på den tiden. Och transformatorer fungerar endast med växelström. När sedan Jonas Wenström år 1889 uppfann trefassystemet för överföring av växelström var valet enkelt, hans system var så mycket effektivare än något annat att det blev trefas växelström i stort sett världen över.

Då var bara frågan vilken frekvens strömmen skulle ha. Förmodligen visste man inte så mycket om nervsystemet på den här tiden, så valet av 50 Hz var lite olyckligt, men förmodligen omedvetet.
Att man valde den frekvensen beror på att man var tvungen att kompromissa mellan några motstridiga krav. Högre frekvens gav högre förluster, men man kunde göra mindre transformatorer och motorer. Lägre frekvenser gav mindre förluster, men transformatorerna blir väldigt stora. Lämpliga varvtal på ångturbiner, motorer och vattenkraftverk spelade nog också in, eftersom det är generatorns varvtal som bestämmer frekvensen.
Som exempel kan nämnas att man inom flyget använder 400Hz växelström för att hålla nere vikten på elutrustningen, medans järnvägen som främst brottas med långa överföringar använde 15 Hz från början (fanns även andra skäl till låg frekvens där).

Tesla och gnistorna är egentligen en annan historia. För att få ljusbågar genom luften behövs endera väldigt hög spänning eller väldigt hög frekvens. Hög frekvens används idag när man ska tända ljusbågen på visa typer av svetsar. Då har man en högfrekvensgenerator som skapar en liten ljusbåge som kan starta den stora man sedan svetsar med. Anledningen till att man använder hög frekvens i stället för hög spänning är att en hög spänning skulle ge en farligt stor ström om den råkade gå genom svetsaren. Men jag kan lova att det inte är skönt när man råkar köra den högfrekventa strömmen genom sig själv heller... (bin there, done that) men det är inte direkt farligt fast det är växelström. Frekvensen är ju så att säga helt fel.
Tesla använde alltså förmodligen högfrekvent växelström, och tyckte förmodligen mycket om pirrande känslor i kroppen.
Citera
2004-10-29, 14:17
Medlem
Helt OT nu, men men. Alltid varit intresserad av Tesla och hans bedrifter. Nån som kan länka eller ge boktips?
Citera
2004-10-29, 14:25
Medlem
anakatas avatar
Det finns _MASSOR_ om du googlar lite - allt från sidor av/för oss galningar som gillar att upprepa hans experiment, tills skumma konspirationsteorier om gratis el och Tunguskaexplosionen...
Citera
2004-10-29, 14:47
Medlem
Jag har själv svart bälte i googling. Hade tänkt mig något mer omfattande verk på ett par hundra sidor typ.
Citera
2004-11-02, 14:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smefan
medans järnvägen som främst brottas med långa överföringar använde 15 Hz från början (fanns även andra skäl till låg frekvens där).

Järnvägen i Sverige/Norge använder fortfarande 16,7 hz medan jag har för mig att Danmark/Tyskland kör med 50 hz.
Citera
2004-11-06, 23:21
Medlem
Golis avatar
Alla frekvenser är farliga sålänge de inte ligger på typ 0.00001hz. Du kan tåla en frekvens på 50hz utan problem om antalet ampere ligger lågt. Ligger det dock högt så kan du dö, även om det är 1hz. skulle det vara 50hz vid den strömmen, så skulle du dö fortare, skulle det vara 100hz (som det är i usa) så skulle du dö ännu snabbare...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in