• 1
  • 2
2011-06-25, 00:25
Medlem
Zaxxons avatar
Med risk för att outa sig, men wtf. *hick*

Denna midsommar blev ett knytkalas hos tjejens väninna. Då man de senaste dagarna, via all form av media, fått diverse multikulturella influeser nedtryckta i halsen inför midsommarfirandet bestämde jag mig för att smälla ihop en egen multikulti-sill.

Kebabsill!

Nu med facit i hand kan jag stolt påstå att det var bland det populäraste valen då folket körde sina silltallrikar. Antar det var mer nyfikenhet än läckergom som gjorde slut på den så snabbt. En viss mödisfnissig komik rådde kring sillen, men de flesta såg det nog som en kreativ kebabpizza-efterapning. Poängen hade varit mer tydlig om inte tjejen fullständigt motsatt sig att jag tejpat fast utprintade svenska flaggor på bunken vid sidan om etiketten "Kebabsill", vilka jag fick slita bort.

Nåja, till receptet. Jag hade inga direkta mått utan gick på höftskott:

Abbas 5 min sill, eller dylikt.
Kebabkött, den där typiska "pressad och i bitar"-varianten.
Creme Fraiche.
Majonnäs.
Gul lök.
Tomat.
Kebabfeferonis.
Tomatpure.
Vitlök.
Cayennepeppar.
Spiskummin.
Paprikapulver.
Basilika.
Svartpeppar.
Salt.

Tror det var allt... *hick*

Tillredning:
Grilla kebabköttet i ugn så det blir riktigt bra stekt, gärna på gränsen till knaprigt. Släng in skiten i frysen så det svalnar snabbt. Hacka tomater i små tärningar och använd endast det fasta köttet - kasta all vattning kärnsubstans. Hacka feferonin och häll bort all vätska, men se upp så att inte kärnorna slinker med ned i slasken. Vad gäller tomaterna och feferonin är det viktigt att få väck vätskan så inte kebabsillen blir vattnig. Hacka den gula löken väldigt fint, och jag menar väldigt! Tag ut kebabköttet från frysen och hacka det i 0.5 cm bitar. Hacka sillen i 1 cm bitar.

Tag cirka 40% sill, 20% kebabkött, 15% lök, 15% tomater och 10% feferoni och kör ner allt i en jävla bunke. Tillsätt creme fraiche och majonnäs så blandningen "ser ok ut", jämförbart med Abbas Skärgårdssill. Jag hade väl kring 75% creme fraiche och 25% majonnäs. Tillsätt lite tomatpure. Pressa ned vitlök samt krydda med de övriga kryddorna efter smak.

Låt bunken stå 12+ timmar i kylen.

Fick tips på partyt om att ha i koriander; kanske det kanske?
Senast redigerad av Zaxxon 2011-06-25 kl. 00:37.
Citera
2011-06-25, 00:54
Bannlyst
Hur smakade sillen? (Kanske har du redan glömt?...) Tillräckligt gott för att bli multikultifrälst eller?...

Kul initiativ förresten!
Citera
2011-06-25, 00:54
Medlem
cschrilles avatar
Lät förbannat äckligt när jag läste rubriken "Kebabsill" (hur fan är det ens ett ord?) men när jag lästa ingredienserna så lät det faktiskt jävligt gott, ska testas!

Tips på dryck till?
Citera
2011-06-25, 01:03
Bannlyst
Haha, jävla idé! Skulle nog vara ganska gott. Sjysst med lite omväxling från gamla vanliga. Dra iväg ett recept till Abba! Dem kanske nappar på idén
Citera
2011-06-25, 02:01
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerschlarFundron
Hur smakade sillen? (Kanske har du redan glömt?...) Tillräckligt gott för att bli multikultifrälst eller?...

Kul initiativ förresten!
Tycker den var helt OK. Som jag ser det är sillens främsta uppgift att skapa en brygga för den efterkommande SUPEN! Traditionella sillinläggningar har en smått skarp smak som åstadkommer detta. Lite pretentiöst sagt hade jag i åtanke att åstadkomma detta med en "hot" multikulti-kryddning, istället för smaken av ättika och salt.

Citat:
Ursprungligen postat av cschrille
Lät förbannat äckligt när jag läste rubriken "Kebabsill" (hur fan är det ens ett ord?) men när jag lästa ingredienserna så lät det faktiskt jävligt gott, ska testas!

Tips på dryck till?
Fan dryck ja. En kall öl, föredrar själv Falcon Bayersk i flesta scenarier. Vad gäller supar är jag ganska tvärtemot alla och föredrar konjak. Men visst, kryddat jox funkar alla dar i veckan oxå!
Citera
2011-06-25, 02:42
Bannlyst
Men skar sig inte kebab och sill lite mot varandra? (Precis som svenne och blatte brukar göra?...)
Citera
2011-06-25, 02:57
Medlem
Rockan_88s avatar
Kebabsill? va i helvete! låter som något som man kan köpa på pizzan på midsommarafton när sill och färskpotatis inte duger.
Ska ta mig fan skälla på pizza gubbarna när dom inte kan servera mig kebabsill imorgon.
Tackar TS för receptet till morgondagens kvällsmat
Citera
2011-06-25, 04:52
Medlem
JerryCottons avatar
Bara en tanke? Borde det inte heta sillkebab?
Citera
2011-06-25, 19:26
Medlem
Fy helvete vad vidrigt!
Sill skall vara av den traditionella sorten, dvs inlagd (morsans), senap(går bra om den inte är för sladdrig), eller löksill!
Kan gå med någon sorts skärgårdsvariant också men curry, vitlök och allehanda "nyare" sorter går bort, så även denna vidriga kulturfrämjarsill....
Citera
2011-06-25, 19:29
Medlem
Det låter inte vidare gott.
Citera
2011-06-25, 22:03
Medlem
raantanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Bara en tanke? Borde det inte heta sillkebab?
nej, då blir det ju en kebab med sill.
brukar du även säga
sillsenap, sillmatje etc?
Citera
2011-06-26, 03:50
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raantanen
nej, då blir det ju en kebab med sill.
brukar du även säga
sillsenap, sillmatje etc?

Heter ju "lammkebab", "shishkebab" o.s.v...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in