2011-06-24, 22:30
Medlem
shieets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Adeln är welfare-queens som borde bombarderas med ruttna tomater och ägg dagligen.

Du har uppenbarligen ingen respekt för människor som lett Sverige framåt genom århundradena och deras barn? Du borde visa tacksamhet för vad den svenska adeln gjort för Sverige.
Citera
2011-06-24, 22:30
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shieet
Det är inte alls fel, värdesätter du det svenska kulturarvet så lite att du inte ens skulle skänka en liten slant för att upprätthålla den svenska traditionen att adeln tar emot en liten del av skatten?

Ja fyfan vilken hederlig tradition!
De lever ju ändå på räntan, och springer runt på stureplan och fikar hela dagarna..
Citera
2011-06-24, 22:31
Medlem
buffalos avatar
Ni verkar ha en ganska skev bild av adeln.

De flesta är helt vanliga människor som du och jag. De har vanliga jobb och är varken rikare eller fattigare än befolkningen i snitt.

Sen finns en liten grupp högadliga grevar och friherrar som har en del pengar, men de är så få att de bör kunna räknas på händernas fingrar.
Citera
2011-06-24, 22:33
Medlem
shieets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Ja fyfan vilken hederlig tradition!
De lever ju ändå på räntan, och springer runt på stureplan och fikar hela dagarna..

De får väll göra vad de vill med sina pengar som deras familj uppenbarligen tjänat själva. Om de spenderar mycket på Stureplan är det väll bra för dig? Det ger ekonomisk omsättning i samhället och låter företagsägare som kanske dina föräldrar att ha ett jobb.
Citera
2011-06-24, 22:37
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Du har uppenbarligen ingen respekt för människor som lett Sverige framåt genom århundradena och deras barn? Du borde visa tacksamhet för vad den svenska adeln gjort för Sverige.

Deras barn förtjänar inga bidrag! Helt ologiskt att någon persons avkomma ska få pengar för att de råkat födas som hans barn!
Inte får väl krigshjältars barn och barnbarn bidrag för att deras far gjort nåt bra för landet?

Adeln får väl ändå ärva tillräckligt så de har sitt på det torra.
Citera
2011-06-24, 22:37
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Ha! Lett sverige framåt? Sure.. Genom att förslava de vanliga människorna och leva på deras produktion likt de parasiter de faktiskt är...
Citera
2011-06-24, 22:40
Medlem
shieets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ha! Lett sverige framåt? Sure.. Genom att förslava de vanliga människorna och leva på deras produktion likt de parasiter de faktiskt är...

Du verkar inte ha någon aning om vilka det var som fick privilegiet av att bli adlad, och varför de blivit det. Ta reda på det innan du ifrågasätter det jag skrivit.
Citera
2011-06-24, 22:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag har hört att adeln får bidrag av staten, för att kunna leva samma dekadenta liv som förr i tiden, typ lyssna på klavesinmusik.

Är detta rättvist / stämmer detta?
Nej, det stämmer inte. Det är möjligt att Riddarhuset får nåt statligt bidrag för att de underhåller en väldigt fin kåk som ingår i kulturarvet, och den jordägande adeln får EU-bidrag precis som alla andra som äger jord och brukar den, men ingen människa får pengar för att vara adelsman. Tvärtom kostar det pengar att vara adelsman. Man är skyldig att betala kapitationsavgift, en sorts medlemsavgift, till Riddarhuset. Den är visserligen inte särskilt hög, och Riddarhuset har valt att inte driva in den från de medlemmar av adeln som inte betalar, men i princip kostar det alltså pengar att vara adelsman i Sverige.

För övrigt har buffalo alldeles rätt i att de allra flesta människor av de ungefär trettiotusen som tillhör någon introducerad adelsätt, lever precis som vem som helst - också om de har en greve- eller friherretitel. Åtminstone när jag var ung, var huvudmannen för friherrliga ätten Taube af Odenkat verkmästare i nån mindre norrländsk stad - Östersund, tror jag.
Citera
2011-06-24, 22:47
Medlem
Flycktings avatar
Ca 6-8 tusen per månad får dem, dock småsummor då en adelsfamilj får ihop ca 250 tusen om månaden tillsammans
Citera
2011-06-24, 22:48
Medlem
shieets avatar
Citat:
Deras barn förtjänar inga bidrag! Helt ologiskt att någon persons avkomma ska få pengar för att de råkat födas som hans barn!
Inte får väl krigshjältars barn och barnbarn bidrag för att deras far gjort nåt bra för landet?

Adeln får väl ändå ärva tillräckligt så de har sitt på det torra.

Man råkar inte föda något barn, detta är oftast planerat. Dina argument skulle lika gärna vara emot monarki och kungaarv, så jag antar att du inte heller har någon respekt för Sveriges kung som också får en liten summa av skatten. Din lilla landsförädare
Citera
2011-06-24, 22:53
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Man råkar inte föda något barn, detta är oftast planerat. Dina argument skulle lika gärna vara emot monarki och kungaarv, så jag antar att du inte heller har någon respekt för Sveriges kung som också får en liten summa av skatten. Din lilla landsförädare

Jag är fan inte nån landsförrädare! Jag sponsrar staten via bolaget och svs i allra högsta grad.
Citera
2011-06-24, 22:55
Medlem
NeutronStars avatar
Adeln får inte ett smack från staten, men de bidrar med så mycket mer! Adel förpliktigar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in