Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Jag har hört att adeln får bidrag av staten, för att kunna leva samma dekadenta liv som förr i tiden, typ lyssna på klavesinmusik.
Är detta rättvist / stämmer detta?
Nej, det stämmer inte. Det är möjligt att Riddarhuset får nåt statligt bidrag för att de underhåller en väldigt fin kåk som ingår i kulturarvet, och den jordägande adeln får EU-bidrag precis som alla andra som äger jord och brukar den, men ingen människa får pengar för att vara adelsman. Tvärtom
kostar det pengar att vara adelsman. Man är skyldig att betala kapitationsavgift, en sorts medlemsavgift, till Riddarhuset. Den är visserligen inte särskilt hög, och Riddarhuset har valt att inte driva in den från de medlemmar av adeln som inte betalar, men i princip kostar det alltså pengar att vara adelsman i Sverige.
För övrigt har
buffalo alldeles rätt i att de allra flesta människor av de ungefär trettiotusen som tillhör någon introducerad adelsätt, lever precis som vem som helst - också om de har en greve- eller friherretitel. Åtminstone när jag var ung, var huvudmannen för friherrliga ätten Taube af Odenkat verkmästare i nån mindre norrländsk stad - Östersund, tror jag.