2011-06-25, 18:55
Medlem
Kingen_kings avatar
Förresten var jag ute en sväng och då morsade jag på min adliga kompis som åkte förbi i sin rostiga volvo 740...
Citera
2011-06-25, 19:18
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Varför ska de då ha pengar av staten bara för att de har ett speciellt efternamn som inte jag har?

Bidragstagande arbetslösa kan åtminstone motivera sitt bidragstagande med att de är just arbetslösa och söker jobb. Vad skulle adelns ursäkt vara?

Varför skriver du ens i denna tråd? Varför skriver du "Varför ska de då ha pengar av staten bara för att de har ett speciellt efternamn som inte jag har?"? Inte någonstans här står det att adeln får pengar/bidrag av staten (annat än folk som tror utan uppbackning). Dessutom var det ett svar på ett icke påstående i inläget du citerade. P12 ställde en fråga som redan besvarats ett flertalet gånger på de första sidorna.
Citera
2011-06-25, 20:06
Medlem
Freddykings avatar
Har då aldrig hört talas om, och Morfar och Morsan hade ett adligt efternamn förut.
Citera
2011-06-25, 20:54
Bannlyst
Tror de flesta i adeln beter sig bättre än folket på Flashback.

Betalar hellre skatt till adeln än till otacksamma bidragstagare som tycker synd om sig själva och lipar på att chefer har höga löner. Bort med fattiga självömkande vänsterslödder.
Citera
2011-06-25, 21:06
Medlem
kaaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shieet
Google is your friend, du kan ta reda på detta på egen hand. Sedan, varför tror du att det lär bli stora summor totalt sett? Som tidigare nämnt så handlar det bara av en obetydlig symbolsumma, inte någon livsförsörjning.

Flashback is your friend, din jävla idiot.
Jag tror att det i vissa fall när det handlar om att förvalta gamla kulturarv att adlade kan få stöd.
Citera
2011-06-25, 21:47
Medlem
endloss avatar
Helt ärligt, den här tråden skrämmer mig så jävla mycket. Det är alldeles för många som vet för lite men som ändå agerar som om de är pålästa. Och en stor del av dem tror, till råga på allt, på de totalt efterblivna påståendena i trådstarten. Usch, jag tappade typ allt hopp om flashback som en djup informationskälla.
Citera
2011-06-25, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av endlos
Helt ärligt, den här tråden skrämmer mig så jävla mycket. Det är alldeles för många som vet för lite men som ändå agerar som om de är pålästa. Och en stor del av dem tror, till råga på allt, på de totalt efterblivna påståendena i trådstarten. Usch, jag tappade typ allt hopp om flashback som en djup informationskälla.

Hmmm !!

Jag är själv ättling till en kungaätt från ett av dom preusiska länderna. Kan åka ner och få tillverkat en av dom 27 vapensköldar som finns i denna ätt.

Kungamakten tog dom i mitten på 1000-talet och slutade i mitten på 1500talet.

Finns böcker skrivna om mina förfäder och vad dom gjorde. Lite kuriosa.

Själv är jag en vanlig knegare som inte har nån som helst nytta av vad mina förfäder var för nått, utom möjligtvis en vapensköld och en klapp på axeln av borgmästaren i staden, vilket min far fick med middag inkluderad.

Släktnamnet finns nu spritt runt i Europa, Usa, Sydamerika och Australien.

Så då kommer jag till vad jag vill ha sagt med detta. Har läst lite sidohistoria till detta. Vanligt folk hade det som vanligt folk i andra länder hade det under dessa tider. England: fattigt o jävligt. Kastades i fängelse om du snodde en brödbit. Samma i Frankrike osv.

Kungarna, Adeln och prästerskapet skrev lagarna så att dom hela tiden kunde dra fördel av dom fattiga.

Så nu endios...nu får du som har all världens kunskap förklara för oss med lägre intelligenskvot, vad det är vi andra inte fattar. Du skrev ju väldigt sparsamt om vad din intelligens mäktar med.

Om du nu besitter sån övergripande intelligens, skulle inte du då kunna fixa världsvälten, ta bort allt som skadar jorden så att vi kan få det lite hälsosammare. När du ändå håller på, se till att världsledarna skippar krigen.

Jävla nolla
Citera
2011-06-25, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shieet
Det är inte alls fel, värdesätter du det svenska kulturarvet så lite att du inte ens skulle skänka en liten slant för att upprätthålla den svenska traditionen att adeln tar emot en liten del av skatten?

Det är en sak om dessa "adelsmän" var adliga av en anledning, t.ex. fått en utmärkelse för att ha räddat 15 barn ur en brinnande buss. Att dock ge pengar bara för att dom föddes på rätt ställe och då kunde kräva pengar, nej jag vill inte upprätthålla det "kulturarvet".

Borde samhällen som offrade människor dagligen offra en människa om året istället bara som en symboliskt gest för att upprätthålla DET kulturarvet?

Jag skänker gärna flera slantar för att upprätthålla något som är värt att upprätthålla och något man är stolt över, rika bortskämda snorungar som tryckts ut ur en VonFitta istället för en SvenssonFitta - nej.
Citera
2011-06-25, 22:53
Medlem
det kan ha sagts tidigare i tråden men men. Adelsfolk som sitter på så stora gårdar/slott (fidelcomis) har ibland inte stålars till att förvalta det kulturarv dem sitter på. fidelcommis är en egendom som inte kan säljas eller styckas av fö.

och att dem som bor i slotten nu har stora summor pengar är inte alltid säkert. men dem kan ju inte sälja så dem lever ofta ganska vanliga liv. ifs med lite finare jobb.. jaja.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fideikommiss för den som vill veta mer om fenomenet FIDEIKOMMISS
Senast redigerad av nignetgaar 2011-06-25 kl. 23:05.
Citera
2011-06-25, 23:00
Medlem
Citat:

jag känner ungefär detsamma!

flashback, nästet för de obildade själarna..
Citera
2011-06-25, 23:20
Medlem
mr_algots avatar
Citat:

Alltså vad är ditt problem? Trådstarten är det inget fel på som jag ser det, TS har helt enkelt en del funderingar på hur det ligger till med Adeln och bidrag. Du skriver som att du vet mycket om ämnet men du skriver inget alls om vad du vet.
Hur ska flashback kunna vara en "djup informationskälla" om man inte delar med sig av sin kunskap?
Citera
2011-06-25, 23:30
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_algot
Alltså vad är ditt problem? Trådstarten är det inget fel på som jag ser det, TS har helt enkelt en del funderingar på hur det ligger till med Adeln och bidrag. Du skriver som att du vet mycket om ämnet men du skriver inget alls om vad du vet.
Hur ska flashback kunna vara en "djup informationskälla" om man inte delar med sig av sin kunskap?
Nu är det ju så att efter ett par inlägg så var det utrett och klart att adeln inte har några som helst privilegier. Ändå så fortsätter folk att skriv "det är för jävligt att dom ska få bidrag" efter ytterligare 10 sidor trots att adeln inte får så mycket som en brakskit i bidrag.

Dom som fortsätter att älta direkta osanningar som att det vore en sanning måste man ju ändå anse att dom inte är direkt smarta. Snarare så borde man kunna lura i dom att man kan stoppa ett godståg genom att lägga sej på rälsen och blockera dess väg...

Varför ska folk bemöda sej att skriva ner kunskap när den påhittade sanningen tydligen har företräde på FB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in