2011-06-24, 19:25
Medlem
Jag är nyfiken på rutiner för öppning av internetbanker.

Jag tänker på till exempel www.danskebank.se, www.ikanobank.se, www.icebanken.se och likande. Om någon har beställt liknande internetbank, kan ni vara snälla att redogöra för mig hur processen går till?

Ringde de upp er för verifikation innan utskickning?

Vad jag främst vill veta är om ni behövde hämta ut er dosa hos ett vanlig postombud (typ hasses tobak etc) eller om det var hos postens företagscenter.
Citera
2011-06-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
ICA Banken skickar dosan i vanligt brev och kommer direkt hem i brevlådan.
IKANO har ingen dosa, du loggar in med en 4-siffrig som du får av dom eller BANK-ID om du redan har det.

Tack för svar. På Icabankens hemsida står det så här:

"Så fungerar ICA Bankens bankkonto
Du skaffar ett konto i ICA Banken genom att ansöka om ett av våra kort. Vilket kort du än väljer har du samma ränta på dina insatta pengar."

"Så här går det till
Efter att du ansökt om bankkort eller kreditkort, skickar vi kortet tillsammans med ditt lösenord i ett rekommenderat brev. Kortkod och säkerhetsdosa kommer direkt hem i brevlådan."

Det verkar som att man inte bara kan beställa ett bankkonto utan ett kort. Och då kommer kortet till antingen postombud eller serviceställe (vilket jag undrade i första inlägget). Frågan är om man kan använda internetbanken utan att ha hämtat ut kortet och koden (vadå för kod? pin till kortet?).

Skickas den 4-siffriga koden till IKANO ut i vanligt brev också?
Senast redigerad av MSR206 2011-06-24 kl. 19:59.
Citera
2011-06-24, 20:05
Medlem
Jag kan inte komma in på IKANOs sida för tillfället av någon anledning. Hur går ansökan till? Fyller i ett formulär på deras sida och så skickas koden hem till din brevlåda direkt? Låter lite för enkelt.

Har du någon aning om icabankens kort/kod skickas till ett vanligt postombud eller företagscenter?

Tack för dina föregående svar, mycket uppskattat.
Citera
2011-06-24, 22:43
Medlem
svampgaffels avatar
Skaffade på Danske Bank nyss och då var jag tvungen att först skicka in papper på mitt anställningsavtal och tre senaste löneutbetalningarna. Sedan tog de kreditupplysning och dosan fick jag hämta ut på postombud (Coop) med leg. Sedan fick jag koden i en separat försändelse. Jag var även tvungen att fylla i varifrån mina pengar kom osv, sånt där som man måste efter 9/11.
Citera
2011-06-24, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Skaffade på Danske Bank nyss och då var jag tvungen att först skicka in papper på mitt anställningsavtal och tre senaste löneutbetalningarna. Sedan tog de kreditupplysning och dosan fick jag hämta ut på postombud (Coop) med leg. Sedan fick jag koden i en separat försändelse. Jag var även tvungen att fylla i varifrån mina pengar kom osv, sånt där som man måste efter 9/11.

Tack för ditt svar. Öppnade du endast bankkonto eller även kreditkort eller lån? Verkar som en väldans massa krav om du endast skulle öppna bankkonto. Jag menar, man borde väl kunna öppna ett konto även om man inte har en anställning?
Citera
2011-06-24, 23:26
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MSR206
Tack för ditt svar. Öppnade du endast bankkonto eller även kreditkort eller lån? Verkar som en väldans massa krav om du endast skulle öppna bankkonto. Jag menar, man borde väl kunna öppna ett konto även om man inte har en anställning?

De har ett kontopaket "danske direkt" där kreditkort ingår, så det var väl delvis p.g.a. det.
Citera
2011-06-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
De har ett kontopaket "danske direkt" där kreditkort ingår, så det var väl delvis p.g.a. det.

Ok som jag förstår det så kan man ansöka för danske direkt utan kreditkort också. Gör man det kanske det blir lite enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in