Jag finner det otroligt svårt att vara ond i många sammanhang. Problemet är då att jag bryr mig så mycket om andra människor. Skulle en intelligent människa vara riktigt ond skulle den personen kunna åstadkomma jävligt mycket. Lura till människor till sekter där han blev rik och styrde så mycket han bara ville.
Är det enligt er svårt att vara ond?
Finns det några intelligenta onda människor med ingen som helst moral.
Hur struntar man i att bry sig om andra människor, vad de tycker samt hur de mår?
Vi dör ändå alla tillslut. Indirekt förstör vi för andra genom att lyfta upp oss själva.
Hur struntar man i andra människor känslor? Likaväl som vi struntar i människor vi aldrig träffat eller sett, exempelvis personer i Afrika som dör varje dag.
Är det enda skälet till varför man är god, att man är rädd att åka in till fängelset eller är rädd för vad andra ska tycka och därmed blir man ut fryst av samhället? Varför är vi goda?
Är det enda skälet till varför man är god, att man är rädd att åka in till fängelset eller är rädd för vad andra ska tycka och därmed blir man ut fryst av samhället? Varför är vi goda?
Vi människor är programmerade att vara goda, moral empati sympati sådana saker styr oss, ibland går det fel och en person föds utan dom känslorna, vi kallar en sån person för psykopat. Det är ganska simpelt.
Om man definierar egoism+empatilöshet som ondska så ja visst. Dock tycker jag det är fel rubricering. Dessa människor är sig själva, och rår inte för sina karaktärsdrag. Empatiska och givmilda människor är också sig själva.
Alla måste få vara sig själva. Det mår vi alla bra av. Dock finns det regler,normer,moral, som vi måste rätta oss efter i sammhället, annars får vi ta konsekvenserna.
Men jag misstänker att du letar efter en filosofi av slaget som presenteras i "Fursten" av Niccolo Machiavelli. Där lär du nog hitta några goda råd... Eller ja, inte "goda" men du fattar nog vad jag menar.
Fast det är ju inte så att onda tycker att dem är onda. Ond i mitt tycke är om du gör onda handlingar för att du njuter av att se andra lida. Dock så gör människor väldigt mycket onda handlingar för att man inte tänkt igenom saker tillräckligt innan man agerar.
Ex är man ond eller inte...
Aj det gör så ont när jag tränar vad ond du är som tvingar mig till det. Men resultatet blir ju bra...
Jag finner det otroligt svårt att vara ond i många sammanhang. Problemet är då att jag bryr mig så mycket om andra människor. Skulle en intelligent människa vara riktigt ond skulle den personen kunna åstadkomma jävligt mycket. Lura till människor till sekter där han blev rik och styrde så mycket han bara ville.
Är det enligt er svårt att vara ond?
Finns det några intelligenta onda människor med ingen som helst moral.
Hur struntar man i att bry sig om andra människor, vad de tycker samt hur de mår?
Vi dör ändå alla tillslut. Indirekt förstör vi för andra genom att lyfta upp oss själva.
Hur struntar man i andra människor känslor? Likaväl som vi struntar i människor vi aldrig träffat eller sett, exempelvis personer i Afrika som dör varje dag.
Människan är varken ond eller god, människan är.
Moral, etik och en del andra saker styr din uppfattning om gott och ont. Du ser exempelvis min handling från ditt perspektiv, och en handling som jag ser som god kan då av dig ses som ond.
Våldtäkstmannen som efter sin gärning tar och räddar en liten flicka från att bli överkörd av en lastbil, är han ond eller god?
Den lilla flickans föräldrar kan nog iaf se att det finns något gott i honom.
Det finns allstå inga "intelligenta onda människor" men däremot finns det intelligenta människor som av dig och mig ses som onda eftersom vi inte delar deras moraluppfattning. Intelligenta människor som varit jävligt onda har åstadkommit en del genom årens lopp.
Samhället ser det som fel att jag utan förbehåll tar det jag kan och vill ha, men om "survival of the fitest" gäller kan jag leva annorlunda. Jag kan då ta din bil, din fru, dina pengar, din mat eller vad det nu må vara jag vill åt. Varför skulle jag då fundera på dig?
Du var svagare än mig och ska vara glad att du lever...(nu exemplifierar jag bara)
Eftersom du förmodligen har rätt i att vi alla ska dö och vi kanske bara verkligen lever i ett antal decennier varför inte då roffa åt sig så mycket det någonsin går? Vad är att leva?
Är det att slava 9-5 och endast bara kunna drömma om den där fina bilen, eller är det att köra bilen och ligga och sola på knarkbåtens fina akterdäck?
Det är ju fullständigt omöjligt att ha känslor för varenda unge som dör i AIDS i Afrika. Dessutom skulle jag rent av vilja påstå att det är bra att det dör människor i Afrika varje dag, annars skulle klotet ganska snabbt bli överfullt (vilket iofs verkar ske ändå).
Goda gärningar kan man också göra för att man själv vill bli väl bemött. Likaså kan man göra gott av egoistiska skäl (personlig vinning).
Ju fler motsatser du gör till personers subjektiva syn på godhet, borde du blir mer ond.
Vi kan vara enkla och låtsas att 87% av alla på Jorden tycker att om man mördar en människa är man ond, skulle du då mörda någon tycker 86% att du är ond.
Vad jag har förstått är ondska ett val, jag har en vän sen många år tillbaka som berättade något tämligen intressant för mig. Detta var en person som alltså lever på att stjäla och lura andra personer, faktum är att han är väldigt intelligent t.om vara den smartaste person jag känner och bedriver dagligen bedrägerier. Jag frågade en gång varför han gjorde som han gjorde, och svaret jag fick var; "För jag kan" Hans lugna stämma när han sa det var otrolig.
Ondska är och kommer alltid vara lönsamt för dom som besitter kunskapen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!