2011-06-24, 03:24
Medlem
Caparzos avatar
Jag tycker att dagens hysteri kring mobiltelefonerna har blivit helt ohållbar. Det är appstores, smarta telefoner, monsterkameror och fan och hans moster. Det fanns en tid då mobiltelefonen var något att ringa och kanske SMSa med, inte någon penisförlängare som du hela tiden måste flasha med för att vara lite märkvärdig. Det fanns en tid då telefonerna byggdes för att hålla och det var aldrig några problem. Nokia 3310 har kommit att symbolisera detta, då den kunde kastas i väggar och liknande, utan att få en skråma. Det fanns en tid då folk inte behövde ha laptop, kamera och liknande inbyggda i sin mobiltelefon.

I den här tråden tänkte jag att vi kunde diskutera dessa överlägsna kreationer: mobiltelefoner av den äldre skolan. Med äldre menar jag i vart fall tidigare än 2005, då sju år framstår som en evighet för dagens trendnissar och appledyrkande iphonekickers. De är verktyg att kommunicera med i första hand. Själv har jag en av Nokias äldre modeller, som liknar Nokia 3310. Den fungerar mycket stabilt och sviker mig aldrig.

Vad tycker ni om äldre mobiltelefoner? Varför kommer Nokia 3310 och liknande telefoner att framstå som några av de finaste hantverk som någonsin skådats, för oss som upplevt deras skönhet, enkelhet och användarvänlighet?
Citera
2011-06-24, 04:26
Medlem
Estresss avatar
Det jag föredrar med gamla mobiltelefoner är precis som du säger, att de klara det mesta, om jag tappar min mobil i golvet så behöver jag sällan oroa mig för att den inte ska starta igen. Sen har de äldre mobilerna, vad jag har märkt, mycket längre batteritid. (Ingen aning om det stämmer, någon får gärna fylla in.)

Ibland skulle det dock vara fördelaktigt att ha en iphone. Om man t.ex är på en konsert och vill filma eller ta ett kort... fast nu ska de ju ändra på det.

Att smsa, och ringa klara de flesta mobiler utan problem. Men en del känner kanske att de vill få ut mer från sin mobil. Personligen kommer jag nog inte byta ut min mobil fören den verkligen lägger av helt. Och då lär jag ändå hålla mig till något, mindre flashigt. Antar att jag tillhör de människor som föredrar att läsa våra böcker i pappersform.
Citera
2011-06-24, 09:52
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Det bästa med äldre mobiltelefoner är att man bara behöver ladda skiten en gång per vecka.
Citera
2011-06-24, 11:14
Medlem
Minns lite nostalgiskt ericsson T68 den var gosig färgskärm o skön. T28 var inte heller den så dum..Min "gamla" w995ā hamnar på blocket vilken dag som helst, köpt en ny experia NEO..Jag som aldrig skulle byta ut min 995..Ha,Ha..
Citera
2011-06-25, 12:17
Medlem
Farbror Fazers avatar
Första mobilen var en nokia 3210. En riktig skitmobil men den hade det mest avancerade "musicDj" programmet jag någonsin sett i en mobil. Man la till alla noter en för sig

Nu har jag efter tre år tröttnat på min Sony Ericsson G502 så snart blir det till att köpa en smart telefonjävel med monsterkamera och tydligen även någon tillhörande moster!
Citera
2011-06-25, 23:31
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammonsnubbe
du är PATETISK! inse att tekniken går framåt, varför använder du internet förresten....fungerar det inte lika bra att skicka flaskpost???? du e bara bitter för du inte har råd med en smartphone...TÖNT!

Jag skulle vilja säga att du trollar, men eftersom jag inte får säga det, avstår jag. Internet har funnits ganska länge. Flaskpost tar betydligt längre tid och alla bor inte vid vatten. Har råd har jag väl, men varför punga ut så mycket på något så överflödigt? Jag får en undermålig produkt, som går sönder betydligt lättare, är mindre clean: "less is more". Samtidigt kan jag köpa en hygglig laptop för pengarna och få ut betydligt mer värde.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Första mobilen var en nokia 3210. En riktig skitmobil men den hade det mest avancerade "musicDj" programmet jag någonsin sett i en mobil. Man la till alla noter en för sig

Nu har jag efter tre år tröttnat på min Sony Ericsson G502 så snart blir det till att köpa en smart telefonjävel med monsterkamera och tydligen även någon tillhörande moster!

En skitmobil? Du har precis klankat ner på en av Nokias Rolls Royce-bilar från den tidigare eran. Din "skitmobil" har sålts i 160 miljoner exemplar och är i mina ögon en riktig pärla.

Vad är det du hatar med de mästerliga mobiltelefonerna från en svunnen tid? Sorgligt att se din inställning till dessa bortglömda juveler. Du väljer att förkasta deras storhet, medan "smarttelefonerna" verkar vara det allra bästa. Förmodligen är du bortom räddning, men tyvärr är din attityd något vanligt förekommande, men det är fortfarande lika skrämmande. En liknande trend verkar finnas på flera områden. Folk väljer bort litet äldre produkter som fungerar längre, går inte sönder lika lätt och samtidigt är betydligt stilrenare. Mycket märkligt kan jag tycka.
Citera
2011-06-26, 00:01
Medlem
Omegamans avatar
T39 batteritid var oslagbar när den kom. Har för mig att man kunde köpa till ett extra stort batteri som gjorde telefonen nästan dubbelt så tjock. Även om batteritiden var så pass bra pga den lilla skärmen så var det inget jag led av då. Faktum är att utvecklingen kring batterier inte har hängt med allt annat vilket gör att jag idag måste ladda min telefon varje kväll.Läste för några år sedan om alkohol batterier och att de skulle revolutionera batteriernas livslängd. Men har varken hört eller läst något mer om det.

Egentligen är det rätt konstigt hur vi prioriterar. Vi har valt funktionalitet och användarvänlighet före livslängd på telefonen. Ska nu i sommar på festivaler och sitter lite och funderar på hur jag ska lösa det här med batteritiden. För 10år sedan fanns det telefoner som hade en månads standby och klarade sv en veckas aktiv användning. Även om telefonerna idag har klarar av mer så är det inom nya områden.
Citera
2011-06-26, 01:32
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
En skitmobil? Du har precis klankat ner på en av Nokias Rolls Royce-bilar från den tidigare eran. Din "skitmobil" har sålts i 160 miljoner exemplar och är i mina ögon en riktig pärla.

Vad är det du hatar med de mästerliga mobiltelefonerna från en svunnen tid? Sorgligt att se din inställning till dessa bortglömda juveler. Du väljer att förkasta deras storhet, medan "smarttelefonerna" verkar vara det allra bästa. Förmodligen är du bortom räddning, men tyvärr är din attityd något vanligt förekommande, men det är fortfarande lika skrämmande. En liknande trend verkar finnas på flera områden. Folk väljer bort litet äldre produkter som fungerar längre, går inte sönder lika lätt och samtidigt är betydligt stilrenare. Mycket märkligt kan jag tycka.

Och förmodligen så är du dum i huvudet. Ja jag är väl medveten om vad de gamla mobilerna är kapabla till. Jag växte ju faktiskt upp under deras storhetstid. Man kan ringa och smsa, super. Förutom hållbarhet och batteritid så ser jag inte många områden som de vinner på förutom när det kommer till nostalgi.

Ps. Jag hatade snake.
Citera
2011-06-26, 03:35
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Och förmodligen så är du dum i huvudet. Ja jag är väl medveten om vad de gamla mobilerna är kapabla till. Jag växte ju faktiskt upp under deras storhetstid. Man kan ringa och smsa, super. Förutom hållbarhet och batteritid så ser jag inte många områden som de vinner på förutom när det kommer till nostalgi.

Ps. Jag hatade snake.

Du verkar vara en hjärntvättad modenisse. Sättet som du kallar Nokia 3210 för skitmobil på, indikerar vilken brist förståelse för den äldre skolans mobiltelefoner som utmärker ditt sätt att tänka. Förutom hållbarhet och batteritid? Är inte detta ganska viktiga egenskaper? Vill du ha en bil som går sönder om den får en repa i lacken och måste tankas stup i kvarten? Ditt sätt att häda väcker avsky och jag undrar om du verkligen har erfarenhet av dessa tidlösa klassiker.
Citera
2011-06-26, 03:43
Medlem
Minns hur fina 3310orna var. Jag provade köpa några begagnade förra året. Alla startad fint och så, men det var något jävla hokuspokus som gjorde att dom bara kunde lägga av ibland. Och så var det något annat problem.
Citera
2011-06-26, 11:12
Medlem
Lucifers_dicks avatar
Jag hängde på GSM-tåget tidigt. Det är snart 20 år sedan. Gud ske lov, så har inte utvecklingen stått stilla.
Ett antal telefoner har förbrukats under åren och några sticker ut och finns kvar i minnet.
Alcatel HB-100 var nog tänkt att bli en folktelefon. SMS fanns inte och batteriet togs ut för laddning, så det gick inte att använda telefonen när den laddades.
Motorola Microtac 8900 Den första dubbelbandaren. En enastående mottagning jag aldrig fått uppleva igen.
Ericsson T18 Oj vad liten den var. Hängde med rätt länge.

Under åren har funktioner tillkommit, som vi nog har svårt för att klara oss utan. Försöker ta dem i kronologisk ordning. SMS, Handsfree, WAP, EMS, MMS, Bluetooth, 3G.

Som allt annat, så har funktionerna blivit fler, samtidigt som produktionen effektiviserats. Tyvärr har, generellt sett, kvalitén samtidigt försämrats.

En tillverkare sticker dock ut hårdvarumässigt idag. Nämligen Nokia med sin N8, som jag använder som smartphone. Parallellt använder jag en klassiker av lite modernare snitt. Neonode N2.
Citera
2011-06-26, 13:15
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Du verkar vara en hjärntvättad modenisse. Sättet som du kallar Nokia 3210 för skitmobil på, indikerar vilken brist förståelse för den äldre skolans mobiltelefoner som utmärker ditt sätt att tänka. Förutom hållbarhet och batteritid? Är inte detta ganska viktiga egenskaper? Vill du ha en bil som går sönder om den får en repa i lacken och måste tankas stup i kvarten? Ditt sätt att häda väcker avsky och jag undrar om du verkligen har erfarenhet av dessa tidlösa klassiker.

Jag hoppas att du förstår varför jag inte tar dig på allvar farfar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in