2011-06-26, 13:48
Medlem
Hallulelija!

Vilka tider. Jag och mina kompisar pratar ofta om de här gamla godingarna till mobiltelefoner.
Jag hade en Nokia 3210 med ett väldigt snyggt skal. Dessvärre så blev jag rånad på den.
Jag var lite 'ute' med min 3210 eftersom 3310 hade kommit och den var ju dödsball.

Jag kommer inte ihåg vad jag fick för lur när jag blev rånad. Men jag kommer ihåg att min polare hade en 3330, ni vet, 3310 fast MED WAP!

Den hade jag såklart, och jag har kvar den än. Dock så använder jag den inte. Men det blir en nostalgisk resa när jag väl testar den. Det händer. Och den fungerar felfritt än idag!

Det finns ju likheter mellan idag och då.
Då gick man ju också och flashade med mobilerna. Man skulle ha den senaste. Hade man inte en Nokia med snake så var man en kuf.
Hade man en motorola med lång antenn så var man inte med i matchen.
Tekniken må vara lite annorlunda idag. Men då var ju DET det senaste och jag ser ingen skillnad mot hur det är idag. Förutom att allt har blivit lite väl mäktigt med tanke på att man har en dator, kamera, gps osv osv i en telefon.

Jösses vad rörigt detta blev känner jag!
Men ja. Cred till de gamla telefonerna!
Citera
2011-06-26, 14:41
Medlem
90210s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omegaman
För 10år sedan fanns det telefoner som hade en månads standby och klarade sv en veckas aktiv användning. Även om telefonerna idag har klarar av mer så är det inom nya områden.
Fast det där stämmer ju inte riktigt, så lång batteri-tid har ingen lur jag känner till haft, ge gärna något exempel!
Citera
2011-06-26, 15:24
Medlem
Jag tror många har lite grumligt minne om hur "bra" de gamla lurarna var...

Vi kan ju bara som ett exempel jämföra TS "referens" 3310 mot dagens lurar.

Citat:
BATTERY
Standard, NiMH 900 mAh (BMC-3)
Stand-by 55 h to 260 h
Talk time 2 h 30 min to 4 h 30

Internal, 1000 mAh Li-Ion (BLC-2)
Stand-by 55 h to 245 h
Talk time 2 h 30 min to 4 h 30

Detta med en vikt på 133 g med standardbatteri.

iP4 väger väl rätt lika med sina 137 g och har dessa batteritider.

Citat:
Samtalstid:
upp till 7 timmar i 3G-nät
upp till 14 timmar i 2G-nät
Standby-tid: upp till 300 timmar

Internetanvändning:
upp till 6 timmar i 3G-nät
upp till 10 timmar i Wi-Fi-nät
Videouppspelning: upp till 10 timmar
Ljuduppspelning: upp till 40 timmar

Eller en Ericsson T28

Citat:
Ultra Slim, 500 mAh Li-Pol, 83 g
Stand-by 50 h
Talk time 3 h 30 min

Ultra Slim, 600 mAh Li-Pol, 89 g
Stand-by 65 h
Talk time 4 h 30 min

Vansinnigt mycket bättre batteritider än moderna smartphones, eller....?

Här en som faktiskt har riktigt bra batteritider, men då är det ju knöttliten skärm och ja mest bara ett batteri med antenn på...

Ericsson T68
Citat:

Standard battery
Stand-by up to 300 h
Talk time up to 11 h

High Capacity Battery
Stand-by up to 29 days
Talk time up to 25 h

Då har alltså moderna smartphones likvärdig eller lägre vikt, vansinnigt mycket större skärm i färg, internet videouppspelning och hela baletten

Gamla mobiler hade sina för och nackdelar men så där väldans makalöst mycket bättre än dagens lurar är de sällan.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2011-06-26 kl. 15:32.
Citera
2011-06-26, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag tror många har lite grumligt minne om hur "bra" de gamla lurarna var...

Vi kan ju bara som ett exempel jämföra TS "referens" 3310 mot dagens lurar.

Detta med en vikt på 133 g med standardbatteri.

iP4 väger väl rätt lika med sina 137 g och har dessa batteritider.

Eller en Ericsson T28

Vansinnigt mycket bättre batteritider än moderna smartphones, eller....?

Här en som faktiskt har riktigt bra batteritider, men då är det ju knöttliten skärm och ja mest bara ett batteri med antenn på...

Ericsson T68

Då har alltså moderna smartphones likvärdig eller lägre vikt, vansinnigt mycket större skärm i färg, internet videouppspelning och hela baletten

Gamla mobiler hade sina för och nackdelar men så där väldans makalöst mycket bättre än dagens lurar är de sällan.

Dr Tinnitus

Fast det där med batteritider stämmer ju aldrig för 5 öre. En iPhone 4 lär väl inte ha 300 timmar standbytid om du så stänger av den under tiden!

Min gamla Ericsson höll minst en vecka. Min SGS höll 60 timmar om man inte lekte för mycket. Det är en jäkla skillnad, som beror på skärmarna vi nu har och alla jäkla appar. Enligt spec ska de ju ha ganska lika batteritid men i verkligheten är det stor skillnad. Och iPhone 4 har väl bland de bättre bland smartphones, men det kan ju bero på att den har både liten skärm och är relativt tung.
Citera
2011-06-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordboo
Fast det där med batteritider stämmer ju aldrig för 5 öre. En iPhone 4 lär väl inte ha 300 timmar standbytid om du så stänger av den under tiden!

Min gamla Ericsson höll minst en vecka. Min SGS höll 60 timmar om man inte lekte för mycket. Det är en jäkla skillnad, som beror på skärmarna vi nu har och alla jäkla appar. Enligt spec ska de ju ha ganska lika batteritid men i verkligheten är det stor skillnad. Och iPhone 4 har väl bland de bättre bland smartphones, men det kan ju bero på att den har både liten skärm och är relativt tung.

Jag har kört min gamla 3Gs i över 5 dygn på en laddning med sparsam användning men igång hela tiden dygnet runt, och då var det inte ens senaste iOS som kom ett tag efter mitt test och var sparsammare på batteriet. iP4 har klart bättre batteritid än 3Gs så den bör klara ännu längre tid vid likartade förhållanden. Men vid normalt användande, mitt normala då, så behöver jag ladda var annan var tredje dag ungefär.

Dr Tinnitus
Citera
2011-06-26, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har kört min gamla 3Gs i över 5 dygn på en laddning med sparsam användning men igång hela tiden dygnet runt, och då var det inte ens senaste iOS som kom ett tag efter mitt test och var sparsammare på batteriet. iP4 har klart bättre batteritid än 3Gs så den bör klara ännu längre tid vid likartade förhållanden. Men vid normalt användande, mitt normala då, så behöver jag ladda var annan var tredje dag ungefär.

Dr Tinnitus

Ja det är ju bra. WiFi, surf, film, mp3 etc är sånt som drar mycket. Jag skulle aldrig snåla in för att spara batteri då man ändå kan ladda varje natt. Det är om man reser man skulle vilja ha lite till. Försökte hitta ip4s batterikapacitet men verkar som Apple utelämnat den infon på hemsidan (mAH). SGS II har 1650 mAH men inte lyckats ha den i mer än 2 dagar än, fast man använder den ju mycket i början
Citera
2011-06-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordboo
Ja det är ju bra. WiFi, surf, film, mp3 etc är sånt som drar mycket. Jag skulle aldrig snåla in för att spara batteri då man ändå kan ladda varje natt. Det är om man reser man skulle vilja ha lite till. Försökte hitta ip4s batterikapacitet men verkar som Apple utelämnat den infon på hemsidan (mAH). SGS II har 1650 mAH men inte lyckats ha den i mer än 2 dagar än, fast man använder den ju mycket i början

iP4 har 3,7V 1420 mAh.

http://www.ifixit.com/Teardown/iPhone-4-Teardown/3130/1

I övrigt tänker jag som dig ang. batteri och laddning. Laddar normalt ofta varje natt vare sig jag behöver eller inte bara för att man lika gärna kan när laddaren står på sängbordet.

De gamla mobilerna har visst sin charm och visst kan de ha fördelar mot nya med, men det beror mycket på att de är så "primitiva" och har så små skärmar m.m. Känner man att man klarar sig med en sådan lur så är det bara att skaffa en. Själv vill jag nog inte ta det steget utan trivs mer med modernare lurar med mer funktioner m.m. De få gånger när jag fått leta fram min gamla kära K800i när min iPhone blivit kvar i Norge när helikoptern landat på fel bas på hemvägen, så har man insett hur jäkla tråkig segpropp K800i är trots att jag tyckte den var kalasar när den var ny.

Dr Tinnitus
Citera
2011-06-26, 16:19
Medlem
Omegamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90210
Fast det där stämmer ju inte riktigt, så lång batteri-tid har ingen lur jag känner till haft, ge gärna något exempel!

Nu kanske det inte var en T39i har bara för mig det. Borde gräva fram den för att bli säker. Men att mobilerna kunde ha en sådan batteritid är jag helt säker på. Utvecklingen kring batterierna har inte gått i samma takt som allt annat. Man har väl gått över till litium så att batterierna har en längre livslängd men kapaciteten är inte avsevärt mycket bättre.
Citera
2011-06-26, 16:29
Medlem
90210s avatar
Citat:
Nu kanske det inte var en T39i har bara för mig det. Borde gräva fram den för att bli säker. Men att mobilerna kunde ha en sådan batteritid är jag helt säker på. Utvecklingen kring batterierna har inte gått i samma takt som allt annat. Man har väl gått över till litium så att batterierna har en längre livslängd men kapaciteten är inte avsevärt mycket bättre.
Ja kolla gärna upp det, för det låter tämligen otroligt en mobil skulle kunna ligga i standby i en månad...

Det där med smartphones batteri är förövrigt ett spännande kapitel, man kan mycket väl få de standbytider man fick förr med en ny lur, om man bara stänger av all form av datatrafik t.ex, ett lätt sätt att få mer batteritid, samma med att ställa ner ljuset i displayen så den inte lyser så mycket...
Citera
2011-06-26, 16:48
Medlem
Omegamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90210
Ja kolla gärna upp det, för det låter tämligen otroligt en mobil skulle kunna ligga i standby i en månad...

Det där med smartphones batteri är förövrigt ett spännande kapitel, man kan mycket väl få de standbytider man fick förr med en ny lur, om man bara stänger av all form av datatrafik t.ex, ett lätt sätt att få mer batteritid, samma med att ställa ner ljuset i displayen så den inte lyser så mycket...

Nu intygar ju också dr tinnitus det jag skriver så det känns som jag minns rätt. Sen att man kan få avsvärt mycket längre batteritid genom de åtgärder du beskriver är ju helt sant. Men man måste ju då som användare förstå sig på telefonen. Genom att förstå attman ska stänga sv data roaming osv. Intressant är dock att det sällan finns ett enkelt alternativ "sparläge" eller liknande som gör att man som användare slipper tänka på alla punkter som kan påverka batteriet.
Citera
2011-06-26, 19:38
Medlem
90210s avatar
Citat:
Nu intygar ju också dr tinnitus det jag skriver så det känns som jag minns rätt. Sen att man kan få avsvärt mycket längre batteritid genom de åtgärder du beskriver är ju helt sant. Men man måste ju då som användare förstå sig på telefonen. Genom att förstå attman ska stänga sv data roaming osv. Intressant är dock att det sällan finns ett enkelt alternativ "sparläge" eller liknande som gör att man som användare slipper tänka på alla punkter som kan påverka batteriet.
Jo, på sitt sätt intygar han ju det, även om det är ett gränsfall.

Det bör ju stå beskrivet någonstans om hur man kan få längre batteritider i manualen(har aldrig fått någon manual till de telefoner jag har så jag vet inte själv), i vilket fall så faller ju hela ideen med smartphone om man stänger av de saker som drar mer batterikraft eftersom man ju isåfall stänger av det "smarta"...Vad gäller utvecklingen av batterier så har det hänt massor på den fronten men som sagt, dagens lurar kräver också mycket mer kraft under körning.
Citera
2011-06-26, 21:30
Medlem
Citat:

Man kanske även ska ta sig en funderare på om det fanns/finns någon enhetlig testnorm som alla följer när de testar? Vi ser ju hur olika det är på t ex förstärkarsidan när de olika tillverkarna uppger effekten på sina alster. Kanske det inte testades med samma norm förr som man gör idag, eller om man ens har en enhetlig norm? Då finns det ju risk att de gamla lurarna inte är riktigt så strömsnåla som det kan tyckas om det är andra och kanske tuffare testnormer för detta idag?

Dr Tinntitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in