Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-06-23, 22:52
Medlem
"STAR SOS DETECTED FROM SPACE

Astronomers pick up a mayday call from a star being ripped apart by a black hole 3.8 billion light-years from Earth."

"NASA launched the Swift gamma-ray telescope thinking it would give scientists a way to monitor the births of black holes. Now, a pair of new studies suggests it can watch them feed as well.

The evidence comes from an event called Sw1644+57, a bright flash of gamma rays detected by the Swift telescope on March 28 that came from the center of a small galaxy in the Draco constellation, located about 3.8 billion light-years from Earth.

Gamma ray bursts aren't all that uncommon. Swift has found more than 500 of them since it began tracking six years ago. These flashes are extremely powerful, but very short. They typically pack as much punch as all the energy put out by the sun over its entire lifetime into a few seconds.

Not so with Sw1644+57. An hour after it was found, it turned up again."

http://news.discovery.com/space/blac...ft-110616.html

Läste det sent på natten efter att kollat diverse Sci-Trek avsnitt, får en att börja tänka

Kan det varit en intelligent civilisation som gick under? Svarta hål verkar inte vara att leka med..
Citera
2011-06-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighOnLove
"STAR SOS DETECTED FROM SPACE

Astronomers pick up a mayday call from a star being ripped apart by a black hole 3.8 billion light-years from Earth."

"NASA launched the Swift gamma-ray telescope thinking it would give scientists a way to monitor the births of black holes. Now, a pair of new studies suggests it can watch them feed as well.

The evidence comes from an event called Sw1644+57, a bright flash of gamma rays detected by the Swift telescope on March 28 that came from the center of a small galaxy in the Draco constellation, located about 3.8 billion light-years from Earth.

Gamma ray bursts aren't all that uncommon. Swift has found more than 500 of them since it began tracking six years ago. These flashes are extremely powerful, but very short. They typically pack as much punch as all the energy put out by the sun over its entire lifetime into a few seconds.

Not so with Sw1644+57. An hour after it was found, it turned up again."

http://news.discovery.com/space/blac...ft-110616.html

Läste det sent på natten efter att kollat diverse Sci-Trek avsnitt, får en att börja tänka

Kan det varit en intelligent civilisation som gick under? Svarta hål verkar inte vara att leka med..
Antar att signalerna i så fall varit på väg väldigt länge. Intressant att det användes vårt signalsystem.
Senast redigerad av skellefteewa 2011-06-23 kl. 23:30.
Citera
2011-06-23, 23:30
Bannlyst
Jag tror att du min vän har missuppfattat hela artikeln...
Citera
2011-06-23, 23:45
Medlem
yulbrynners avatar
Det här är stort och jävligt märkligt. Hur kan de använda samma SOS-signaler som oss? Sånt sker inte bara, det krävs intelligens för det. Fan va märkligt det här är, ska läsa mer om det.
Citera
2011-06-23, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltyFish
Jag tror att du min vän har missuppfattat hela artikeln...

Tycker mest det var intressant läsning efter att kollat på lite science fiction. Självklart förstår jag att det förmodligen är en slump att gammastrålarna kan tolkas som "SOS" alarm. Men det intressanta är väl ändå att ett svart hål slukar en hel stjärna.

Trodde förövrigt att detta spridits på aftonhoran eller liknande, men det gjorde visst inte det. Kände mig tvungen att tipsa med tanke på rubriken "STAR SOS DETECTED FROM SPACE".

Hittar ingen mer information om just detta heller, men lär väl komma. "The research appears in this week's Science." Dock är nyheten upplagd Jun 16, 2011.

Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner

Det här är stort och jävligt märkligt. Hur kan de använda samma SOS-signaler som oss? Sånt sker inte bara, det krävs intelligens för det. Fan va märkligt det här är, ska läsa mer om det.

Precis, skulle också vilja läsa mer om just detta.

Uppdatering:

För fortsatt läsning: http://news.discovery.com/space/gamm...ry-110407.html

"Astronomers are tracking unusual, extremely bright blasts of radiation coming from the center of a galaxy 3.8 billion light-years from Earth.

Typically, a burst as powerful as the one seen in the Draco constellation marks the death throes of a massive star, but that's usually a one-time event. So far, the source has brightened four times since Tuesday."
Senast redigerad av HighOnLove 2011-06-24 kl. 00:10.
Citera
2011-06-24, 00:07
Bannlyst
Citat:
Tycker mest det var intressant läsning efter att kollat på lite science fiction. Självklart förstår jag att det förmodligen är en slump att gammastrålarna kan tolkas som "SOS" alarm. Men det intressanta är väl ändå att ett svart hål slukar en hel stjärna.

Trodde förövrigt att detta spridits på aftonhoran eller liknande, men det gjorde visst inte det. Kände mig tvungen att tipsa med tanke på rubriken "STAR SOS DETECTED FROM SPACE".

Hittar ingen mer information om just detta heller, men lär väl komma. "The research appears in this week's Science." Dock är nyheten upplagd Jun 16, 2011.

Precis, skulle också vilja läsa mer om just detta.

Men herregud. Dom menade inte att det var en riktig SOS-signal. Bildligt talat så var det den sista "dödssignalen" från stjärnan när det spydde ut all gammastrålning. Dom menade inte bokstavligen att någon skickat ut signaler.
Citera
2011-06-24, 00:08
Medlem
cephs avatar
"SOS" i artikeln är ju en poetisk omskrivning av en döende stjärnas emissioner. Inte att dessa emissioner på något sätt skulle kunna tolkas som "Mayday" eller "SOS"-signaler eller något...
Citera
2011-06-24, 00:17
Medlem
Citat:
Men herregud. Dom menade inte att det var en riktig SOS-signal. Bildligt talat så var det den sista "dödssignalen" från stjärnan när det spydde ut all gammastrålning. Dom menade inte bokstavligen att någon skickat ut signaler.

Citat:
Ursprungligen postat av ceph
"SOS" i artikeln är ju en poetisk omskrivning av en döende stjärnas emissioner. Inte att dessa emissioner på något sätt skulle kunna tolkas som "Mayday" eller "SOS"-signaler eller något...

Läste vidare lite här och det är ju onekligen ändå intressant, SOS eller inte...

"Typically, a burst as powerful as the one seen in the Draco constellation marks the death throes of a massive star, but that's usually a one-time event. So far, the source has brightened four times since Tuesday.

The first sign of the event was on March 28 when the Swift gamma-ray detector picked up a burst. Automated messages went out to astronomers' cell phones and they quickly mobilized to get a better fix on the blast's location.

Follow-up observations showed the source was a distant galaxy. But most surprising is that the outburst didn't stop."

http://news.discovery.com/space/gamm...ry-110407.html
Citera
2011-06-24, 00:20
Bannlyst
Citat:
Läste vidare lite här och det är ju onekligen ändå intressant, SOS eller inte...

"Typically, a burst as powerful as the one seen in the Draco constellation marks the death throes of a massive star, but that's usually a one-time event. So far, the source has brightened four times since Tuesday.

The first sign of the event was on March 28 when the Swift gamma-ray detector picked up a burst. Automated messages went out to astronomers' cell phones and they quickly mobilized to get a better fix on the blast's location.

Follow-up observations showed the source was a distant galaxy. But most surprising is that the outburst didn't stop."

http://news.discovery.com/space/gamm...ry-110407.html

Men jag har ju läst allt. Det har uppenbarligen inte du.
Citera
2011-06-24, 00:23
Bannlyst
Självklart är det intressant. Men paranormalt?
Citera
2011-06-24, 00:31
Medlem
Citat:
Men jag har ju läst allt. Det har uppenbarligen inte du.

Tror du att JAG försöker bevisa något? Är det rubriken som stör? Isåfall översatte jag bara lite krasst vad som stod i Discovery news egna. Tipsar bara om läsning..

"Theorists are busy trying to interpret our findings,"

"If this goes on for another week or so, we're going to be really baffled,"

Tydligen är/kan det bli "paranormal" också.

Uppdatering:

Tänkte passa på att markera en mening jag skrev i första inlägget "Kan det varit en intelligent civilisation som gick under?" som ironi. Då vissa inte förstår det och verkar tro att jag är seriös. Går dock inte att redigera mitt första inlägg.
Senast redigerad av HighOnLove 2011-06-24 kl. 00:50. Anledning: Irioni funkar inte på internet
Citera
2011-06-24, 12:05
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Helt omöjligt!

Och var det inte på först 1962 man observerade kvasarer? Synd att massmedierna inte är så konsekventa i sin "kreativa" anakronism att de även tillåter rökning på redaktionerna...

P.S. Vad hände egentligen med Discovery? Vad var det som gick fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in