2011-06-23, 21:10
Medlem
Hej allihopa. Jag har precis börjat lära mig ArcGIS 10 och försöker nu överföra data från min GPS till GIS-programmet, men det går inte. Ett felmeddelande kommer upp som säger att positionssystemet på min GPS inte är detsamma som det i ArcGIS. Jag måste kanske ändra nån inställning nånstans? Nån som vet hur jag ska göra för att lyckas föra över GPS-datan?

Tack på förhand!

Mvh
Peter
Citera
2011-06-23, 21:44
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnNyfikenEn
Hej allihopa. Jag har precis börjat lära mig ArcGIS 10 och försöker nu överföra data från min GPS till GIS-programmet, men det går inte. Ett felmeddelande kommer upp som säger att positionssystemet på min GPS inte är detsamma som det i ArcGIS. Jag måste kanske ändra nån inställning nånstans? Nån som vet hur jag ska göra för att lyckas föra över GPS-datan?

Tack på förhand!

Mvh
Peter

Själv använder jag inte Arcgis och kan inte hjälp dig där, annat än med en gissning:

Kolla vilket positionsformat och kartdatum du har inställt i din GPS-mottagare (GPSm) om du inte vet det redan. Det är rimligen dessa koordinater du vill ha och visa i ditt GIS-program. Prova att ha samma koordinatsystem i båda (GPSm och GIS).

Eller så kan det möjligen vara tvärtom; du måste kanske ställa ditt GIS-program till WGS84 som är GPSm:s interna format, men vem vill använda WGS84 i Sverige?

Annars rekommenderar jag dig att använda Mapsource (om det är Garmin du har) eller ladda gratis ner Kartex. Detta är särskilt viktigt om du använder RT-90, eftersom få andra program ger en korrekt transformation från GPSm interna format (WGS84 i grader). I dessa program kan du spara koordinaterna i filer eller från Mapsource kan du även "kopiera och klistra in" direkt till ett kalkylblad, ev kan du även göra det direkt in i Arcgis.
Senast redigerad av Taalmannen 2011-06-23 kl. 22:34. Anledning: förtydligande
Citera
2011-06-24, 19:56
Medlem
Saken är den att jag inte vet hur man ställer in och ändrar datum och positionssystem i GIS-programmet, vet inte ens vilken som används.

Dock ska jag prova ladda ner Kartex. Tack för hjälpen!
Citera
2011-06-24, 20:05
Medlem
Taalmannens avatar
Det måste du veta först, innan du ens försöker dig på något annat. Mitt råd till dig är att du läser på om kartprojektioner och koordinater.

Du måste välja något, hur du än gör. Du valde inget och fick? Inget för Sverige.?

Tack för att du svarade. Hoppas du lyckas, men mer arbete krävs.

Själv använder Surfer! Ett suveränt program...

Vilket koordinatsystem vill du ha i ditt GIS-program?
Senast redigerad av Taalmannen 2011-06-24 kl. 20:23. Anledning: Fick? och förtydligande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in