Citat:
Ursprungligen postat av EnNyfikenEn
Hej allihopa. Jag har precis börjat lära mig ArcGIS 10 och försöker nu överföra data från min GPS till GIS-programmet, men det går inte. Ett felmeddelande kommer upp som säger att positionssystemet på min GPS inte är detsamma som det i ArcGIS. Jag måste kanske ändra nån inställning nånstans? Nån som vet hur jag ska göra för att lyckas föra över GPS-datan?
Tack på förhand!
Mvh
Peter
Själv använder jag inte Arcgis och kan inte hjälp dig där, annat än med en gissning:
Kolla vilket positionsformat och kartdatum du har inställt i din GPS-mottagare (GPSm) om du inte vet det redan. Det är rimligen dessa koordinater du vill ha och visa i ditt GIS-program. Prova att ha samma koordinatsystem i båda (GPSm och GIS).
Eller så kan det möjligen vara tvärtom; du måste kanske ställa ditt GIS-program till WGS84 som är GPSm:s interna format, men vem vill använda WGS84 i Sverige?
Annars rekommenderar jag dig att använda Mapsource (om det är Garmin du har) eller ladda gratis ner Kartex. Detta är särskilt viktigt om du använder RT-90, eftersom få andra program ger en korrekt transformation från GPSm interna format (WGS84 i grader). I dessa program kan du spara koordinaterna i filer eller från Mapsource kan du även "kopiera och klistra in" direkt till ett kalkylblad, ev kan du även göra det direkt in i Arcgis.