2011-06-23, 20:38
Bannlyst
Egna spekulationer:

Jag kan egentligen bara se fyra alternativ:

1antingen från ett annat energifält som inte är elektromagnetiskt eller de tre andra tre som finns,som då existerar som en gömd dimension full med energi.
2 Gravitation från andra universum
3 Sprängkraften från big bang
4Energi som finns, men som vi inte upptäckt, kanske för att det inte är inom räckhåll för vad ljuset hunnit komma ifrån pga universum ålder och expansion.
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2011-06-23 kl. 20:40.
Citera
2011-06-23, 20:49
Medlem
Ingen som har svaret på din fråga, således inget att diskutera.
Citera
2011-06-23, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Ingen som har svaret på din fråga, således inget att diskutera.

Tror du man når någon framgång om antar detta synsätt?? Spekulera och kom med kvalficerade gissningar.
Citera
2011-06-23, 23:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
5) vanliga stjärnor och dylikt fast vi ser dem inte då stoft och nebulosor döljer dem

6) massor av materia som inte just då behagar lysa som stjärnor
Citera
2011-06-23, 23:11
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
En bättre fråga är "varifrån kommer energin?". Energi kan som bekant varken skapas eller förstöras, alltså måste den alltid ha funnits.
Citera
2011-06-23, 23:13
Medlem
Aizels avatar
Eftersom vi kör galna gissningar: Higgspartiklar! De väger ju en massa (hö hö), och ger andra grunkor massa när de hakar på dem. Skulle det inte kunna vara så att mörk materia bara är en massa higgspartiklar (eller liknande) som inga "vanliga" partiklar hakat ihop sig med än?
Citera
2011-06-23, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
En bättre fråga är "varifrån kommer energin?". Energi kan som bekant varken skapas eller förstöras, alltså måste den alltid ha funnits.

Shit, revolutionerande, nobelpris nästa?
Citera
2011-06-23, 23:37
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
Tror du man når någon framgång om antar detta synsätt?? Spekulera och kom med kvalficerade gissningar.

Jadu.. det man gör först när man ska ta reda på något är att undersöka, experimentera och försöka hitta bevis som kan backa upp ens påstående. Tills dess är det ju bara slöseri med tid att diskutera något som man inte överhuvud taget förstår sig på det minsta.

Kom med några experiment eller kvalificerade teorier så kan detta diskuteras. Annars kan vi lika väl diskutera den enorma negern som tydligen gömmer sig i universums mörker.
Citera
2011-06-23, 23:50
Medlem
BaalZeBubs avatar
7) ( det här är den variant jag tror mest på )
Den mörka energin är helt enkelt ett misstag, där man använder fel formler för att beräkna galaxers rörelse.
Citera
2011-06-24, 00:14
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Shit, revolutionerande, nobelpris nästa?
Om några år kommer jag ha tagit nobelpriset och då kommer jag hålla ett mycket kraftigt och känslogripande tal om hur hånad och bespottad jag blev för mina revolutionerande, banbrytande upptäckter. Men trots pikarna forskade jag vidare och gav vetenskapen ovärdeliga fakta som bidrog till förståelsen för vår existens.

Nej men seriöst, det är väl intressant hur energin har uppkommit? Kanske kunde den skapas för väldigt länge sedan, eller så skapades den i ett annat universum med andra naturlagar och kom på något vis över till vårt.
Citera
2011-06-24, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Om några år kommer jag ha tagit nobelpriset och då kommer jag hålla ett mycket kraftigt och känslogripande tal om hur hånad och bespottad jag blev för mina revolutionerande, banbrytande upptäckter. Men trots pikarna forskade jag vidare och gav vetenskapen ovärdeliga fakta som bidrog till förståelsen för vår existens.

Nej men seriöst, det är väl intressant hur energin har uppkommit? Kanske kunde den skapas för väldigt länge sedan, eller så skapades den i ett annat universum med andra naturlagar och kom på något vis över till vårt.

Absolut, det är fruktansvärt intressant. Men så vitt jag vet finns det inte en endaste godtagbar hypotes ang fenomenet i fråga så det kommer bara att chansas hej vilt, således inget underlag för diskussion.

Om jag skulle ge mig på en gissning (för att bidra med något vettigt i tråden) så skulle jag säga att vårt Universum är omringat av mörkt materia, eventuellt antimateria i ett oändligt stort hav av universum. Det är den mörka materian eller antimaterian som i detta fall skulle attrahera vårt universum (därav expansion) via antingen gravitation eller EMK.
Citera
2011-06-24, 13:26
Bannlyst
Balzebub:5) vanliga stjärnor och dylikt fast vi ser dem inte då stoft och nebulosor döljer dem
6) massor av materia som inte just då behagar lysa som stjärnor
7) ( det här är den variant jag tror mest på )
Den mörka energin är helt enkelt ett misstag, där man använder fel formler för att beräkna galaxers rörelse.

Sådär då. Sju möjliga förklaringar, även om vi i dagens läge inte kan bekräfta vilka, tycker jag är ett intressant svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in