2004-10-27, 11:18
Medlem
Rubbermans avatar
Lagom diskret med en grym aggro-look. Skulle inte tacka nej till en sån om jag fick.
Citera
2004-10-27, 18:59
Medlem
Pettans avatar
vill ha feedback på att den saknar turbo!!! vill ha bevis...
Citera
2004-10-27, 23:37
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Håller med dig, det finns väl inget argument för att de skulle sluta med turbo i sina prestandabilar? Turbo är en rätt smart uppfinning, själv har jag två i min Audi och den går som ett skott med relativt låg bränsleförbrukning.
Hur menar du?
Att en sugmotor är överlägsen en turbomotor (med samma effekt) behöver jag förhoppningsvis inte argumentera för.
Men visst stämmer det att turbo är ett "billigt" sätt att åstadkomma mycket effekt i en liten motor, men i en sportbil är turbons nackdelar betydligt större än fördelarna...
Citera
2004-10-27, 23:42
Medlem
Azraels avatar
Fast det är ju en Audi. You do the math...
Citera
2004-10-28, 02:01
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikher
Men visst stämmer det att turbo är ett "billigt" sätt att åstadkomma mycket effekt i en liten motor, men i en sportbil är turbons nackdelar betydligt större än fördelarna...

Hmm, du verkar veta nåt som inte större delen av biltillverkarna vet? Eller varför använder Audi, Volkswagen, Saab, Volvo, Subaru, Mitsubishi, Porsche, Maserati, Lotus, Bentley, Rolls-Royce m.fl turboaggregat på sina toppmodeller?! Det är ju inte bara uppskrämda 1,8-litersfyror vi pratar om här direkt....
Citera
2004-10-28, 09:20
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettan
vill ha feedback på att den saknar turbo!!! vill ha bevis...

Jag är ganska säker på att den kommer att vara turbomatad. 450 hästar ur 4,2 liter motorvolym ger ca 107hkr/liter, och det är ganska ovanligt att pressa ut så mycket effekt till den motorvolymen. Visst, det går, Audi tar ju dessutom hjälp av Porsche och Cosworth, men jag tror ändå inte de vill ha en så vass motor-setup. Då är det enklare att sätta dit ett eller två små turboaggregat.

Citat:
Hur menar du?
Att en sugmotor är överlägsen en turbomotor (med samma effekt) behöver jag förhoppningsvis inte argumentera för.

Hur stor turbo pratar vi då om? Om det vore en nackdel, varför använder man då turbo i t.ex CART och tidigare även i IRL?

Jag håller med om att en stor turbo är en nackdel eftersom man får en väldigt ojämt effektkurva, men med en mindre turbo som laddar tidigt finns inte detta problemet.

Enda nackdelen i övrigt är att det är fler saker som kan gå sönder i en turbomotor.
Citera
2004-10-28, 14:43
Bannlyst
Citat:
Hmm, du verkar veta nåt som inte större delen av biltillverkarna vet? Eller varför använder Audi, Volkswagen, Saab, Volvo, Subaru, Mitsubishi, Porsche, Maserati, Lotus, Bentley, Rolls-Royce m.fl turboaggregat på sina toppmodeller?! Det är ju inte bara uppskrämda 1,8-litersfyror vi pratar om här direkt....

Det stämmer ganska bra det han säger faktiskt.
Turbon blir varm och så tappar den effekt. Eller så måste man montera på en monsterös intercooler. Å andra sidan, ska man plocka ut samma antal hästar ur en sugmotor så kostar det mycket mycket mer.
Men det scenariot gäller bara om den pressas hårt och länge, vilket normala turbobilar för gata inte görs....Vill man ha en bil som pressas hårt och länge då köper man ingen turbo...men man köper nog nog heller inte en bil med AC och skön fjärdring utan då ska fjädringen vara så hård så man behöver ha njurbälte.
Sålänge man håller sig på gatan räcker turbobilarna långt. Det är först på bana som de är mindre dugliga i långa loppet.
Citera
2004-10-28, 16:20
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Sorry, fick för mig att den gamla fanns som sedan, men du har nog rätt.
RS6 finns däremot som sedan!
RS2 och RS4 fanns bara som avanter, RS6 även som sedan. Jag förstår varför de började med sedaner också, men jag hade hellre sett att de hållt sig till enbart avanter.
Citera
2004-10-28, 16:37
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Nicklas
Sålänge man håller sig på gatan räcker turbobilarna långt. Det är först på bana som de är mindre dugliga i långa loppet.

Håller det i CART, IRL och rally så håller det nog på de flesta banor. Men det är ju såklart en fråga om hur setupen ser ut.
Citera
2004-10-28, 18:49
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Hmm, du verkar veta nåt som inte större delen av biltillverkarna vet? Eller varför använder Audi, Volkswagen, Saab, Volvo, Subaru, Mitsubishi, Porsche, Maserati, Lotus, Bentley, Rolls-Royce m.fl turboaggregat på sina toppmodeller?!
Förstår inte riktigt vart du vill komma med din märkliga argumentation?

Är en teknologi (turbomotor) överlägsen en annan (sugmotor) bara för att den används av många tillverkare?

Du räknar upp ett antal bilmärken som tillverkar familjebilar eller lyxlimousiner. Att de använder turbo är helt naturligt eftersom det är ett kostnadseffektivt och vikt/utrymmeseffektivt sätt att höja effekten i en vanlig bil. I fallet Rolls-Royce och Bentley spelar kostnaden naturligtvis ingen roll, men i en lyxlimousine passar det sällan med en högvarvig sugmotor och turbons stora nackdel (effektfördröjning) spelar mindre roll i en tung limousine med automatlåda.

I en sportbil som Porsche, Ferrari och Lamborghini finns det ingen anledning att använda turbo eftersom en sugmotor alltid är överlägsen och kostnaden sällan är något problem. Av samma anledning kommer BMW aldrig använda turbo i sina M-modeller och jag utgår ifrån att det är av samma anledning som Audi redan har skippat turbo i S4 och tydligen gör likadant i kommande RS4.

För övrigt har Maserati och Lotus sedan många år övergett turbo till förmån för V8:or eller högvarviga raka fyror. Jag vet att Porsche fortfarande använder turbo i vissa modeller och jag förstår inte riktigt varför. Om inte GT2 hade funnits i modellprogrammet hade det varit mer logiskt. 911 Turbo (med turbo) är en relativt komfortabel fyrhjulsdriven sportcoupé medan GT3 (utan turbo) är en rejsig hardcore-sportbil utan komfort men desto bättre köregenskaper.
Citera
2004-10-28, 19:41
Medlem
Capones avatar
Citat:
Du räknar upp ett antal bilmärken som tillverkar familjebilar eller lyxlimousiner. Att de använder turbo är helt naturligt eftersom det är ett kostnadseffektivt och vikt/utrymmeseffektivt sätt att höja effekten i en vanlig bil. I fallet Rolls-Royce och Bentley spelar kostnaden naturligtvis ingen roll, men i en lyxlimousine passar det sällan med en högvarvig sugmotor och turbons stora nackdel (effektfördröjning) spelar mindre roll i en tung limousine med automatlåda.

Hallå? Effektfördröjning? Vi snackar inte chiptrimmad Saab 9000 här. En lättrycksturbo har ingen turbolagg, isåfall hade de inte använt turbo i extrema racingmaskiner som t.ex CART-bilar.

En stor fördel med turbo är att man inte behöver lika stor och tung motor, och får en bil som är mindre framtung och mindre understyrd (om vi snackar frontmonterade motorer).
Citera
2004-10-28, 20:09
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Hallå? Effektfördröjning? Vi snackar inte chiptrimmad Saab 9000 här. En lättrycksturbo har ingen turbolagg
Brukar lättrycksturbo användas i de prestandabilar vi diskuterar?

Alla turbobilar har en effektfördröjning (mer eller mindre). Det säger sig självt om man vet vad en turbo är och hur den fungerar. Titta här så förstår du varför:
http://auto.howstuffworks.com/turbo1.htm

Teori i all ära, men jag brukar ändå föredra att själv prova. Hittills har jag inte kört någon turbobil som reagerar lika snabbt som motsvarande sugmotor. Till exempel var jag mycket intresserad av en Audi S4 (biturbo) för några år sedan, men efter första provkörningen var valet busenkelt. Det blev en BMW 330i istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in