Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Hmm, du verkar veta nåt som inte större delen av biltillverkarna vet? Eller varför använder Audi, Volkswagen, Saab, Volvo, Subaru, Mitsubishi, Porsche, Maserati, Lotus, Bentley, Rolls-Royce m.fl turboaggregat på sina toppmodeller?!
Förstår inte riktigt vart du vill komma med din märkliga argumentation?
Är en teknologi (turbomotor) överlägsen en annan (sugmotor) bara för att den används av många tillverkare?
Du räknar upp ett antal bilmärken som tillverkar familjebilar eller lyxlimousiner. Att de använder turbo är helt naturligt eftersom det är ett kostnadseffektivt och vikt/utrymmeseffektivt sätt att höja effekten i en vanlig bil. I fallet Rolls-Royce och Bentley spelar kostnaden naturligtvis ingen roll, men i en lyxlimousine passar det sällan med en högvarvig sugmotor och turbons stora nackdel (effektfördröjning) spelar mindre roll i en tung limousine med automatlåda.
I en sportbil som Porsche, Ferrari och Lamborghini finns det ingen anledning att använda turbo eftersom en sugmotor alltid är överlägsen och kostnaden sällan är något problem. Av samma anledning kommer BMW aldrig använda turbo i sina M-modeller och jag utgår ifrån att det är av samma anledning som Audi redan har skippat turbo i S4 och tydligen gör likadant i kommande RS4.
För övrigt har Maserati och Lotus sedan många år övergett turbo till förmån för V8:or eller högvarviga raka fyror. Jag vet att Porsche fortfarande använder turbo i vissa modeller och jag förstår inte riktigt varför. Om inte GT2 hade funnits i modellprogrammet hade det varit mer logiskt. 911 Turbo (med turbo) är en relativt komfortabel fyrhjulsdriven sportcoupé medan GT3 (utan turbo) är en rejsig hardcore-sportbil utan komfort men desto bättre köregenskaper.