2004-10-28, 20:41
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikher
Brukar lättrycksturbo användas i de prestandabilar vi diskuterar?

Alla turbobilar har en effektfördröjning (mer eller mindre). Det säger sig självt om man vet vad en turbo är och hur den fungerar. Titta här så förstår du varför:
http://auto.howstuffworks.com/turbo1.htm

Teori i all ära, men jag brukar ändå föredra att själv prova. Hittills har jag inte kört någon turbobil som reagerar lika snabbt som motsvarande sugmotor. Till exempel var jag mycket intresserad av en Audi S4 (biturbo) för några år sedan, men efter första provkörningen var valet busenkelt. Det blev en BMW 330i istället.

Var det en original biturbo du körde? Eller en chippad?

Visst, en turbo har en viss effektfördröjning, men den är väldigt liten om det inte är så högt tryck på turbon. Hur tror du annars det funkar att köra CART, IRL och rally med turbo? Du påstår väl inte att turbo-sexorna med närmare 800 hästar är något annat än prestandabilar?
Citera
2004-10-28, 21:00
Medlem
Nikhers avatar
S4:an var helt original.

Jag tycker att du glider ifrån ämnet. Tråden handlar om Audi RS4 och andra prestandabilar gjorda huvudsakligen för gatan, inte rally- eller racingbilar.

I en rallybil/rallycrossbil (eller cart) strävar man hela tiden efter att hålla varvtalet inom det intervall som turbon laddar, så där är fördröjningen av mindre betydelse. Dessa bilar brukar vara helt orkeslösa under ett visst varvtal. Dessutom är effektuttagen ganska extrema och motorerna håller inte länge innan de måste renoveras.
Citera
2004-10-29, 01:47
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vart du vill komma med din märkliga argumentation?

Är en teknologi (turbomotor) överlägsen en annan (sugmotor) bara för att den används av många tillverkare?

Du räknar upp ett antal bilmärken som tillverkar familjebilar eller lyxlimousiner. Att de använder turbo är helt naturligt eftersom det är ett kostnadseffektivt och vikt/utrymmeseffektivt sätt att höja effekten i en vanlig bil. I fallet Rolls-Royce och Bentley spelar kostnaden naturligtvis ingen roll, men i en lyxlimousine passar det sällan med en högvarvig sugmotor och turbons stora nackdel (effektfördröjning) spelar mindre roll i en tung limousine med automatlåda.

I en sportbil som Porsche, Ferrari och Lamborghini finns det ingen anledning att använda turbo eftersom en sugmotor alltid är överlägsen och kostnaden sällan är något problem. Av samma anledning kommer BMW aldrig använda turbo i sina M-modeller och jag utgår ifrån att det är av samma anledning som Audi redan har skippat turbo i S4 och tydligen gör likadant i kommande RS4.

För övrigt har Maserati och Lotus sedan många år övergett turbo till förmån för V8r eller högvarviga raka fyror. Jag vet att Porsche fortfarande använder turbo i vissa modeller och jag förstår inte riktigt varför. Om inte GT2 hade funnits i modellprogrammet hade det varit mer logiskt. 911 Turbo (med turbo) är en relativt komfortabel fyrhjulsdriven sportcoupé medan GT3 (utan turbo) är en rejsig hardcore-sportbil utan komfort men desto bättre köregenskaper.

Porsche har sedan urminnes tider haft turbo och som du skriver har ju GT2 det och jag håller inte med om att 911 Turbo (med 420 hk) är enbart en "sportcoupée". Kollade upp fakta om Lotus och Maserati eftersom jag skrev utifrån minnet igår och i den källa jag har till hands just nu (Alla bilar 2002) så har Lotus Esprit dubbla turbo och Maserati 3200 GT har även den turbo.

Är du helt säker på att Audi skippat turbo i RS4:an? Av hästkraftantalet och antalet cylindrar (450/8) så är den identisk med RS6:an och den har som bekannt dubbla turbo på sin V8:a och ger 450 hk.

Jag försöker inte racka ner på sugmotorer, ser bara inte det "fula" i att använda turboaggregat?
Citera
2004-10-29, 06:52
Medlem
Capones avatar
Citat:
S4:an var helt original.

Jag tycker att du glider ifrån ämnet. Tråden handlar om Audi RS4 och andra prestandabilar gjorda huvudsakligen för gatan, inte rally- eller racingbilar.

I en rallybil/rallycrossbil (eller cart) strävar man hela tiden efter att hålla varvtalet inom det intervall som turbon laddar, så där är fördröjningen av mindre betydelse. Dessa bilar brukar vara helt orkeslösa under ett visst varvtal. Dessutom är effektuttagen ganska extrema och motorerna håller inte länge innan de måste renoveras.

Hur ofta kör man på låga varv när man kör race då? Det är ju därför turbo passar så bra i just prestandabilar, för att det funkar bäst när man pressar bilen.
Citera
2004-10-29, 10:08
Medlem
Stamfaderns avatar
Citat:
Intressant!
På tiden att Audi skippar turbo i prestandabilarna.

kommer den här vara utan turbo då? det är inte samma motor som i nuvarande RS6? Alltså V8 Biturbo.
Citera
2004-10-29, 10:25
Bannlyst
Nikher är såld på BMW låter det som. Därav så stark anti-överladdning

Jag tror INTE den kommer med 450hk. Den kommer antingen att få mer eller mindre....Det är bara en sådan sak som att Audi har inte samma effekt i någon av sina S eller RS bilar. Bara min egen teori.

Den lär bli grymm oavsett. Tvekar fortfarande starkt till att de någonsin kommer ge upp turbon. Finns inget skäl till det. Finns det skäl för BMW att snart gå över till turbo.

MB börjar ge upp kompressor också och ska flytta över till turbo mer. Billigare och mer effekt.
Citera
2004-10-29, 11:57
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Nicklas
Jag tror INTE den kommer med 450hk. Den kommer antingen att få mer eller mindre....Det är bara en sådan sak som att Audi har inte samma effekt i någon av sina S eller RS bilar. Bara min egen teori.

Jag tror att du har helt rätt i det. Min gissning är på 20-40 hästkrafter mindre än nuvarande RS6. Det jag menade innan är enbart att om det är en V8 i nya RS4 som utvecklar 450 hk så är det med stor sannolikhet samma motor som sitter i RS6:an.
Citera
2004-10-29, 20:21
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Kollade upp fakta om Lotus och Maserati eftersom jag skrev utifrån minnet igår och i den källa jag har till hands just nu (Alla bilar 2002) så har Lotus Esprit dubbla turbo och Maserati 3200 GT har även den turbo.
Det stämmer att Lotus Esprit hade turbo (fast nu är modellen nedlagd). Jag hade för mig att de sista årsmodellerna med V8 var sugmotorer men så var det ju inte. Lotus Elise däremot, som är det rejsigaste man kan köpa, kommer aldrig utrustas med turbo! Maserati avskaffade turbon 2002 när 3200 GT moderniserades och bytte namn till Maserati Coupé. Istället för turbo-åttan fick bilen en sug-V8 på 4,2 liter och 390 hk.

Citat:
Är du helt säker på att Audi skippat turbo i RS4:an? Av hästkraftantalet och antalet cylindrar (450/8) så är den identisk med RS6:an och den har som bekannt dubbla turbo på sin V8:a och ger 450 hk.
Det har jag aldrig sagt men jag tolkade trådskaparen som att motorn var utan turbo. Vid närmare eftertanke låter det du säger rimligt eftersom "specen" är väldigt lik motorn i RS6.

Citat:
Jag försöker inte racka ner på sugmotorer, ser bara inte det "fula" i att använda turboaggregat?
Det är inte fult, men turbo är inte den bästa lösningen i en sportbil. Det är hela min poäng.
Å andra sidan är inte RS6 och AMG några sportbilar på samma sätt som BMW's M-modeller.
Citera
2004-10-29, 20:23
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Hur ofta kör man på låga varv när man kör race då? Det är ju därför turbo passar så bra i just prestandabilar, för att det funkar bäst när man pressar bilen.
Öhh. Goddag yxskaft?
Läs mitt inlägg en gång till. Blanda inte ihop prestandabilar gjorda för gatan med tävlingsbilar gjorda för racing eller rally.
Citera
2004-10-29, 20:27
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Nikher är såld på BMW låter det som. Därav så stark anti-överladdning
Fel. Nikher är såld på BMW och andra sportbilar. Därav så stark aversion mot överladdning.

Och ja, jag skulle stå ut med en Porsche 911 GT2 men den tillhör en av mycket få undantag.
Citera
2004-10-29, 20:46
Bannlyst
Citat:
Det är inte fult, men turbo är inte den bästa lösningen i en sportbil. Det är hela min poäng.
Å andra sidan är inte RS6 och AMG några sportbilar på samma sätt som BMW's M-modeller.

Du kan väl inte påstå att BMW M-sport är rena sportbilar om du ställer de i jämförelse till AMG och Audis RS bilar?

Tänker främst M5(e39) vs RS6

Visst, Audi och AMG må ha säckigare fjädring...men det är också allt. Effektmässigt så hamnar BMW i 9 fall av 10 sist
Citera
2004-10-29, 22:27
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Du kan väl inte påstå att BMW M-sport är rena sportbilar om du ställer de i jämförelse till AMG och Audis RS bilar?
Det är precis vad jag påstår!
Så länge M5 har fyra dörrar kommer den givetvis aldrig vara en sportbil på samma sätt som Porsche 911 eller Ferrari 360 men annars tycker jag att nya M5 verkar ligga väldigt nära nämnda sportbilar, såväl tekniskt som körmässigt (utom bromsarna).

RS6 och AMG 55 spelar inte ens i samma liga. Det är det som är så svårt att förstå för personer som aldrig har kört bilarna eller för personer som mäter en bils prestanda i antalet hästkrafter eller accelerationstid 0-100. Du verkar tillhöra den senare kategorin eftersom du nämnde just "effekt" och inget annat.

Gör ett test! Logga in på www.rejsa.nu, en fantastisk "community" för personer som gillar bankörning (främst på hobbynivå). Medlemmarnas bilinnehav består av allt från Renault 5 till Porsche 911 GT3 RS och gemensamt för alla är att de kör hårt med sina bilar på bana. Kunskapsnivån på forumet är enorm och det fina med forumet är att det är helt märkesoberoende så här finns ingen märkesfanatism.

Vart vill jag komma? Jo, av 361 bilar registerade i forumet "våra banåkarbilar" är fördelningen Audi/BMW/Mercedes som följer:
Audi 6 st
BMW 68 st
Mercedes 3 st
(Porsche 48 st)

Jag tycker att det säger lite om de tre tillverkarnas filosofi ("sportbilsegenskaper"). Fast de 361 bilarna är bara en bråkdel av medlemmarna (forumet har 2850 användare) men fördelningen är nog ganska representativ.

Varför är då BMW överrepresenterade?
Jag som kör BMW, men inte är racerförare till yrket, skulle sammanfatta det så här:

BMW tillverkar bilar med fokus på föraren och där mycket jobb har lagts ned på styrning, chassi och väghållning. Jag vill ha en känslig, sportigt avstämd och svagt understyrande bil som går att styra med gaspådrag i kurvor och som sänder tydliga signaler om både väglag och väggrepp. Detta överensstämmer mycket med BMW’s filosofi och i detta avseende är BMW överlägsen Audi och Mercedes! Min erfarenhet av Audi (Mercedes har jag väldigt begränsad erfarenhet av) är att styrningen och chassiet är avstämt för att lugna föraren snarare än att aktivt kommunicera med honom. Därför upplevs Audi (men även många andra bilar) som säkrare och stabilare (i synnerhet vintertid) än BMW som kommunicerar mer med föraren.

En ointresserad förare uppfattar detta beteende som en mer nervös bil medan en förare intresserad av att köra bil uppskattar och använder informationen som förmedlas till föraren. Jag föredrar också en bil som varnar i förtid istället för att invagga föraren i falsk säkerhet. I synnerhet om greppet plötsligt försvinner och inte går att återfå. Alla dessa egenskaper anser jag vara kriterier för en sportig bil och det är därför varken Audi eller Mercedes kan kallas sportbilar. Oavsett hur mycket motor som sitter under huven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in