Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Nicklas
Du kan väl inte påstå att BMW M-sport är rena sportbilar om du ställer de i jämförelse till AMG och Audis RS bilar?
Det är precis vad jag påstår!
Så länge M5 har fyra dörrar kommer den givetvis aldrig vara en sportbil på samma sätt som Porsche 911 eller Ferrari 360 men annars tycker jag att nya M5 verkar ligga väldigt nära nämnda sportbilar, såväl tekniskt som körmässigt (utom bromsarna).
RS6 och AMG 55 spelar inte ens i samma liga. Det är det som är så svårt att förstå för personer som aldrig har kört bilarna eller för personer som mäter en bils prestanda i antalet hästkrafter eller accelerationstid 0-100. Du verkar tillhöra den senare kategorin eftersom du nämnde just "effekt" och inget annat.
Gör ett test! Logga in på
www.rejsa.nu, en fantastisk "community" för personer som gillar bankörning (främst på hobbynivå). Medlemmarnas bilinnehav består av allt från Renault 5 till Porsche 911 GT3 RS och gemensamt för alla är att de
kör hårt med sina bilar på bana. Kunskapsnivån på forumet är enorm och det fina med forumet är att det är helt märkesoberoende så här finns ingen märkesfanatism.
Vart vill jag komma? Jo, av 361 bilar registerade i forumet "våra banåkarbilar" är fördelningen Audi/BMW/Mercedes som följer:
Audi 6 st
BMW 68 st
Mercedes 3 st
(Porsche 48 st)
Jag tycker att det säger lite om de tre tillverkarnas filosofi ("sportbilsegenskaper"). Fast de 361 bilarna är bara en bråkdel av medlemmarna (forumet har 2850 användare) men fördelningen är nog ganska representativ.
Varför är då BMW överrepresenterade?
Jag som kör BMW, men inte är racerförare till yrket, skulle sammanfatta det så här:
BMW tillverkar bilar med fokus på föraren och där mycket jobb har lagts ned på styrning, chassi och väghållning. Jag vill ha en känslig, sportigt avstämd och svagt understyrande bil som går att styra med gaspådrag i kurvor och som sänder tydliga signaler om både väglag och väggrepp. Detta överensstämmer mycket med BMW’s filosofi och i detta avseende är BMW överlägsen Audi och Mercedes! Min erfarenhet av Audi (Mercedes har jag väldigt begränsad erfarenhet av) är att styrningen och chassiet är avstämt för att lugna föraren snarare än att aktivt kommunicera med honom. Därför upplevs Audi (men även många andra bilar) som säkrare och stabilare (i synnerhet vintertid) än BMW som kommunicerar mer med föraren.
En ointresserad förare uppfattar detta beteende som en mer nervös bil medan en förare intresserad av att
köra bil uppskattar och använder informationen som förmedlas till föraren. Jag föredrar också en bil som varnar i förtid istället för att invagga föraren i falsk säkerhet. I synnerhet om greppet plötsligt försvinner och inte går att återfå. Alla dessa egenskaper anser jag vara kriterier för en sportig bil och det är därför varken Audi eller Mercedes kan kallas sportbilar. Oavsett hur mycket motor som sitter under huven.