2009-10-13, 21:35
Medlem
Ovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
vit klar.
Alltså ogenomskinlig, färglös?
2009-10-13, 22:42
Medlem
Millees avatar
Balanserande av reaktionsformel

Tjena,
Kommer snart ha en tenta i miljökemi och går nu igenom en extenta. Stötte på den här frågan som jag försökt ett x antal ggr utan att lyckas fatta hur man balanserar formeln:

2) Runt bensinstationer och andra anläggningar där petroleumprodukter hanterats finns ofta en stor mängd antropogena organiska molekyler i jordlagret. Detta innefattar t.ex. BTEX (bensen, toluen, etylbensen och xylen). Dessa bryts ned av mikroorganismer i en metabolisk process där den antropogena substansen bildar vätekarbonatjoner (HCO3-) under förbrukning av molekylärt syre (O2(aq) som då ger vatten). [5 poäng]

a) Skriv en balanserad reaktionsformel för det beskrivna förloppet. Utgå från att bensen C6H6(aq) är den antropogena substansen.
2009-10-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millee
Tjena,
Kommer snart ha en tenta i miljökemi och går nu igenom en extenta. Stötte på den här frågan som jag försökt ett x antal ggr utan att lyckas fatta hur man balanserar formeln:

2) Runt bensinstationer och andra anläggningar där petroleumprodukter hanterats finns ofta en stor mängd antropogena organiska molekyler i jordlagret. Detta innefattar t.ex. BTEX (bensen, toluen, etylbensen och xylen). Dessa bryts ned av mikroorganismer i en metabolisk process där den antropogena substansen bildar vätekarbonatjoner (HCO3-) under förbrukning av molekylärt syre (O2(aq) som då ger vatten). [5 poäng]

a) Skriv en balanserad reaktionsformel för det beskrivna förloppet. Utgå från att bensen C6H6(aq) är den antropogena substansen.

C6H6 + 902 = 6HC03-

Fast så lätt är det nog inte
2009-10-13, 22:48
Medlem
Oj såg att vatten skulle vara med också

Gör ett nytt försök

imorgon
Senast redigerad av canselmo 2009-10-13 kl. 22:52.
2009-10-15, 21:41
Medlem
direwolfs avatar
Hej hej!

Har en liten fråga här, det är så att jag ska liksom komma på varför syre, fosfor och kväve har de smältpunkter och kokpunkter det har. Alltså bara analysera och diskutera för att sedan komma fram till något som ska kunna stämma in på ett ungefär med de exakta värdena. Men jag har absolut ingen aning om hur jag ska gå tillväga, jag menar det verkar som man måste gå djupgående in på varje atom där.

Tacksam för svar!
2009-10-15, 23:48
Medlem
wääuus avatar
Syre och kväve förekommer båda som tvåatomiga molekyler. De båda är helt opolära och endast dispersionskrafter (Londonkraft el. Wan der Waals) förekommer mellan molekylerna. Denna kraft blir större med större molekylstorlek.

Men fosfor blir det lite klurigare med. Då måste definieras vilken form det förekommer i, vitt fosfor består av P4-molekyler som är opolär, molekylerna interagerar endast med dispersionskrafter. Mp runt 40°C. Rött fosfor däremot består av mindre kovalenta nätverk, eller kanske polymer-liknande bitar. Dessa får mycket stor massa och skrynklar dessutom ihop sig med varandra vilket leder till den höga smältpunkten.
2009-10-18, 18:16
Medlem
Hygglo.FBs avatar
Kopparsulfat

Jag håller på med ett skolarbete om kopparsulfats påverkan på miljön och undrar om någon sitter på lite mera information än det som finns på allehanda pedior
2009-10-18, 21:38
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
http://pmep.cce.cornell.edu/profiles/extoxnet/carbaryl-dicrotophos/copper-sulfate-ext.html

Där finns lite påverkan.
2009-10-19, 18:08
Medlem
Tjena!

Skulle ni kunna hjälpa mig med lite reaktionsformler?

1. Pb + CuSO4 -> ?

2. Pb + AgNO3 -> ?

3.Mg + ZnSO4 -> ?
Senast redigerad av perranperra 2009-10-19 kl. 18:25.
2009-10-19, 18:43
Medlem
wiigens avatar
Krom

Hej!

Behöver hjälp med beskrivning (också gärna kemiska processer) hur man renframställer krom från kromjärn, FeCr2O4.
2009-10-19, 19:48
Medlem
Hejsan! Har en liten fundering. Jag förstår inte riktigt hur jämvikten förskjuts när man tillför (värmer) eller tar bort (kyler) värme i en reaktion. Skulle någon kunna förklara för mig, ni skulle kunna använda er av 2NO2 <-> N2O4.

Jämvikten förskjuts väll inte alltid åt höger när reak kyls, och vänster när reak värms, så är det väll inte? Uppskattar en litet försök till förklaring.
Tack på förhand.
2009-10-19, 20:48
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
Tjena!

Skulle ni kunna hjälpa mig med lite reaktionsformler?

1. Pb + CuSO4 -> ?

2. Pb + AgNO3 -> ?

3.Mg + ZnSO4 -> ?
Jag är inte säker på Pbs laddning, men jag tror det är 2+

1. Pb + CuSO4 -> PbSO4 + Cu

2. Pb + 2AgNO3 -> Pb(NO3)2 + 2Ag

3. Mg + ZnSO4 -> MgSO4 + Zn

Jag är trött nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto