2013-02-20, 19:36
Medlem
Till och börja med så förbannar jag mig själv för att jag inte pluggat bättre i gymnasiet.

Jag har problem med oxidationstal. Jag tror jag förstår principerna men jag är inte säker, jag ska ta reda på oxidationstalet för α-kolet i etanol och jag får det till -2. Stämmer det? Syret "tar" två av kolets elektroner och kolet "får" två av vätena medan β-kolet inte påverkar. Eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar!
2013-02-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Tack

Vad är det som gör att koldioxid är så tungt? För koldioxid "lägger" ju sig mot marken?

Att molekylen helt enkelt är tyngre än det som till störst del utgör vanlig luft, alltså O2 (syrgas) och N2(kvävgas).

För att vara lite krångligare så, prova räkna ut molmassan, och eftersom de är gaser som kan antas vara ideala så upptar en mol av varje gas samma volym, eftersom koldioxid är tyngre per mol så får koldioxiden även en högre densitet --> den sjunker!

Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Till och börja med så förbannar jag mig själv för att jag inte pluggat bättre i gymnasiet.

Jag har problem med oxidationstal. Jag tror jag förstår principerna men jag är inte säker, jag ska ta reda på oxidationstalet för α-kolet i etanol och jag får det till -2. Stämmer det? Syret "tar" två av kolets elektroner och kolet "får" två av vätena medan β-kolet inte påverkar. Eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar!

Hejhej,

Det du kan göra är att dela upp molekylen i två sektioner, CH3-gruppen och CH2OH gruppen. Sedan vet du att de båda ska vara neutralt laddade, alltså har du, om du summerar : -2 +3 = +1, detta måste kolet då neutralisera och får då -1!
2013-02-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av method1

Hejhej,

Det du kan göra är att dela upp molekylen i två sektioner, CH3-gruppen och CH2OH gruppen. Sedan vet du att de båda ska vara neutralt laddade, alltså har du, om du summerar : -2 +3 = +1, detta måste kolet då neutralisera och får då -1!
Tackar för hjälpen!

Gör man på samma sätt om man har en längre kolkedja, som t.ex. propanol? Tar jag då och delar upp den i två grupper, en med alfa-kolet och en med resten eller delar jag upp den i flera?
2013-02-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Tackar för hjälpen!

Gör man på samma sätt om man har en längre kolkedja, som t.ex. propanol? Tar jag då och delar upp den i två grupper, en med alfa-kolet och en med resten eller delar jag upp den i flera?

Beror på vad du vill åt, vill du åt oxidationstalen för alla kolatomer så dela upp den i en grupp för varje kolatom. Behövs dock sällan, dessutom så är det så pass enkelt med just långa kolkedjor då kolatomerna i mitten (om alkoholgruppen nu sitter längst ut dvs) har samma omgivning och därmed samma oxidationstal. Var bara noggrann med på vilken atom eventuella laddningar sitter.

Det finns antagligen bättre metoder men den har iallafall fungerat bra för mig!
2013-02-21, 17:20
Medlem
Hej! Jag ska skriva en uppsats om 2012års Nobelpris i Kemi. Jag ska redogöra för vad en receptor respektive Ligand är, förklara specifikt vad ett g-protein är samt försöket som ledde fram till upptäckten av g-protein. Jag behöver hjälp med att plocka ut det viktiga i försöket som ledde fram till upptäckten, samt en bra förklaring på vad en Ligand är. Snälla hjälp mig någon med bra sidor eller/och förklaringar!
2013-02-22, 16:52
Medlem
Hej kära fb! Jag har en fråga angående stabilitetskonstanten, alltså jämnviktskonstanten för komplexbildningar. Jag undrar helt enkelt om komplexbindningen är "starkare" ju högre konstanten är?
2013-02-24, 12:56
Medlem
Kan någon vara snäll och hjälpa mig med den här uppgiften. BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP. Det är en kompletterings uppgift. Vet inte hur jag ska gå till väga, SNÄLLA HJÄLP MIG

a) Vilken av följande lösningar har lägst pH.Motivera ditt svar.
1.En lösning med pH=2,80
2. En 0,002 mol/L HCL-lösning
3. En lösning med [H3O+] = 3,2 x 10-2 mol/L

b) Hur mycket 0,35 mol/L HCL-lösning behövs för att neutralisera en lösning som innehåller 30 g natriumhydroxid löst i 0,5 liter vatten

Tack i förhand
2013-02-24, 13:41
Medlem
tigerrakets avatar
Enzymaktivitet

Vi lägger väteperoxid i bägare med lever, banan, ananas, färsk och kokt potatis. Varför reagerar dom olika?
2013-02-24, 14:16
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabdi
Kan någon vara snäll och hjälpa mig med den här uppgiften. BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP. Det är en kompletterings uppgift. Vet inte hur jag ska gå till väga, SNÄLLA HJÄLP MIG

a) Vilken av följande lösningar har lägst pH.Motivera ditt svar.
1.En lösning med pH=2,80
2. En 0,002 mol/L HCL-lösning
3. En lösning med [H3O+] = 3,2 x 10-2 mol/L

b) Hur mycket 0,35 mol/L HCL-lösning behövs för att neutralisera en lösning som innehåller 30 g natriumhydroxid löst i 0,5 liter vatten

Tack i förhand

a)

pH = -log([H+])

mol/L HCl är samma sak som [H+]

2 H2O <-> OH- + H3O+

H3O kan man lite slarvigt säga är H+ och H2O. Därför gäller även pH = -log ([H+]) här.

Nu när du har lite mer kött på benen, prova lös den och posta ditt svar.

b)

Reaktionen:
HCl + NaOH → H2O + NaCl

[H+] = 0,35 mol/L

[OH-]= ?
m(NaOH) = 30 g
M(NaOH) = 39,99711 g/mol, säger att det är 40.
V = 0,5 L
n = m/M = 30 g /40 g/mol = 0,75 mol

[OH-] = c = n/V = 0,75 mol/0,5 L = 0,375 mol/L

Nu har du koncentrationerna för båda lösningarna, fundera lite på hur du nu ska gå vidare.
2013-02-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
a)

pH = -log([H+])

mol/L HCl är samma sak som [H+]

2 H2O <-> OH- + H3O+

H3O kan man lite slarvigt säga är H+ och H2O. Därför gäller även pH = -log ([H+]) här.

Nu när du har lite mer kött på benen, prova lös den och posta ditt svar.

b)

Reaktionen:
HCl + NaOH → H2O + NaCl

[H+] = 0,35 mol/L

[OH-]= ?
m(NaOH) = 30 g
M(NaOH) = 39,99711 g/mol, säger att det är 40.
V = 0,5 L
n = m/M = 30 g /40 g/mol = 0,75 mol

[OH-] = c = n/V = 0,75 mol/0,5 L = 0,375 mol/L

Nu har du koncentrationerna för båda lösningarna, fundera lite på hur du nu ska gå vidare.
jag har ingen aning om hur jag ska göra...
Senast redigerad av fabdi 2013-02-24 kl. 22:53.
2013-02-26, 12:21
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabdi
jag har ingen aning om hur jag ska göra...

Kolla på uppgifter med pH och H+ (vätejon) koncentration i din bok. Det är väldigt viktigt att du förstår hur man löser dylika uppgifter.
2013-02-26, 21:58
Medlem
derbyknightss avatar
Fysikalisk kemi, reaktionskinetik

Reaktionsmekanismen är följande:
k1
CH3NC] (g) + CH3NC (g) → CH3NC* (g) + CH3NC (g)

k2
CH3NC (g) + He (g) → CH3NC* (g) +He (g)

k3
CH3NC* (g) → CH3CN (g)

Måste då hastighetsuttrycket för bildningen av CH3CN (g) ha följande form:

d[CH3CN]/dt= kobs[CH3NC]

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in