2012-12-01, 15:12
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Så en säger 2/1 och en annan säger 1/2?

i och med att substansmängden för den du har (Järnoxiden) har 1 framför sig och den du vill ha har 2 framför sig, måste du gångra substansmängden med 2. Alltså 2/1, men du får tänka som du vill
2012-12-01, 20:56
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Tittar du från järnoxiden till järn blir den 1<->2 och tittar du från järnet till järnoxiden blir den 2<->1

EDIT:
Såhär räknar jag den:
Fe2O3 + 3CO --> 2Fe + 3CO2

Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
i och med att substansmängden för den du har (Järnoxiden) har 1 framför sig och den du vill ha har 2 framför sig, måste du gångra substansmängden med 2. Alltså 2/1, men du får tänka som du vill

Tack så mycket. till er båda

En till fråga (yay)..

Om pH-värden. På en sida i boken skriver idioterna "pH är lika med 10-potensens exponent med motsatt tecken".

På sidan efter kommer en exempeluppgift:

Beräkna Ph för en lösning när a) [H+]=5*10^-3 mol*dm^-3
Detta får de till 2,3....... Som tur är så är jag inte dum nog att tro att den borde bli 3, men de skriver ingen som helst beskrivning hur de kom fram till 2,3. Endast "-log (5*10^-3)=2,3". På miniräknaren blir det 1,6...... Hur går detta till?
2012-12-01, 21:06
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Tack så mycket. till er båda

En till fråga (yay)..

Om pH-värden. På en sida i boken skriver idioterna "pH är lika med 10-potensens exponent med motsatt tecken".

På sidan efter kommer en exempeluppgift:

Beräkna Ph för en lösning när a) [H+]=5*10^-3 mol*dm^-3
Detta får de till 2,3....... Som tur är så är jag inte dum nog att tro att den borde bli 3, men de skriver ingen som helst beskrivning hur de kom fram till 2,3. Endast "-log (5*10^-3)=2,3". På miniräknaren blir det 1,6...... Hur går detta till?

pH är minus logaritmen av oxoniumjonskoncentrationen. Dvs pH = -log[H3O+]. Det är samma sak som pH = -log[H+].
Så du slår helt enkelt -log(5*10^3) på räknaren. Det ska vara rätt
2012-12-01, 21:10
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
pH är minus logaritmen av oxoniumjonskoncentrationen. Dvs pH = -log[H3O+]. Det är samma sak som pH = -log[H+].
Så du slår helt enkelt -log(5*10^3) på räknaren. Det ska vara rätt

Såååå, nu vet jag vad som är fel. Tryckte 5x10E-3

Tack ändå
2012-12-01, 22:28
Medlem
EdgeofEndings avatar
"Man vill framställa en lösning med pH-värdet 3 genom att späda saltsyra som har pH-värdet 1,7. Vilken volym saltsyra ska man mäta upp om man behöver 0,4l av den nya lösningen?"

Jag får verkligen inte ihop denna

Hur löser man den?
2012-12-02, 04:12
Medlem
Forzos avatar
Citat:
"Man vill framställa en lösning med pH-värdet 3 genom att späda saltsyra som har pH-värdet 1,7. Vilken volym saltsyra ska man mäta upp om man behöver 0,4l av den nya lösningen?"

Jag får verkligen inte ihop denna

Hur löser man den?

Räkna om pH till [H+] och använd spädningsformeln c1*V1 = c2*V2.
2012-12-02, 14:17
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Räkna om pH till [H+] och använd spädningsformeln c1*V1 = c2*V2.

Tack! Pinsamt hur ett par privatpersoner är till större hjälp än läroboken
2012-12-02, 15:05
Medlem
Citat:
Tack! Pinsamt hur ett par privatpersoner är till större hjälp än läroboken

Get used to it.

Läroböckerna är dåliga oftast, den enda som jag tyckt varit bra var organisk kemi, men även där fick jag mer användning av privatpersoner på flashback.

Att tentor sedan är på svenska och läroböcker på engelska hjälper inte heller till.
2012-12-03, 16:02
Medlem
Har nu gjort en laboration där vi fått 2g järn och 2g svavel att reagera med varandra. Jag har räknat ut hur stort överskott det blev(0,64 g S) och undrar nu hur mycket man skulle använda av varje ämne för att reaktionen ska bli optimal, man får högst använda 5 g av vardera ämne. Jag vore tacksam om ni kunde skriva uträkningen också.

Sedan skulle jag vara tacksam för lite förslag på en reaktion man kan fördjupa sig mer i.
2012-12-03, 16:48
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chef1
Har nu gjort en laboration där vi fått 2g järn och 2g svavel att reagera med varandra. Jag har räknat ut hur stort överskott det blev(0,64 g S) och undrar nu hur mycket man skulle använda av varje ämne för att reaktionen ska bli optimal, man får högst använda 5 g av vardera ämne. Jag vore tacksam om ni kunde skriva uträkningen också.

Sedan skulle jag vara tacksam för lite förslag på en reaktion man kan fördjupa sig mer i.

Börja med att skriva en reaktionsformel och kom med ett vettigt förslag så får du hjälp vid ett eventuellt fel.

Du kan fördjupa dig i hur man kan göra en ester.
2012-12-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Börja med att skriva en reaktionsformel och kom med ett vettigt förslag så får du hjälp vid ett eventuellt fel.

Du kan fördjupa dig i hur man kan göra en ester.

Förstår inte riktigt vad du menar med reaktionsformel men: Fe + S = FeS. Om jag förstår riktigt. Men sedan när man ska räkna ut hur mycket man behöver för varje ämne har jag inte en aning. Det jag vet efter att ha gjort laborationen med 2g av vardera ämne är att 2/55,86(järns atommassa)=0,035
och 2/32,06(svavels atommassa) = 0,062.
Då blir mol förhållandet 1 : 1 : 1. Men det blir fortfarande ett överskott. Jag har testat mig fram för hur mycket det ska vara av svavel och järn för att den ska bli optimerad. Får då fram att det borde vara 3,48 g Fe och 2 g S. Men hur jag ska visa det mer exakt vet jag ej. Därför jag frågar

Tack så mycket för tipset om vad jag kan fördjupa mig i.
Senast redigerad av chef1 2012-12-03 kl. 17:06.
2012-12-03, 19:05
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chef1
Förstår inte riktigt vad du menar med reaktionsformel men: Fe + S = FeS. Om jag förstår riktigt. Men sedan när man ska räkna ut hur mycket man behöver för varje ämne har jag inte en aning. Det jag vet efter att ha gjort laborationen med 2g av vardera ämne är att 2/55,86(järns atommassa)=0,035
och 2/32,06(svavels atommassa) = 0,062.
Då blir mol förhållandet 1 : 1 : 1. Men det blir fortfarande ett överskott. Jag har testat mig fram för hur mycket det ska vara av svavel och järn för att den ska bli optimerad. Får då fram att det borde vara 3,48 g Fe och 2 g S. Men hur jag ska visa det mer exakt vet jag ej. Därför jag frågar

Tack så mycket för tipset om vad jag kan fördjupa mig i.

Ja där har du reaktionsformeln.

Nu ska du räkna ut hur mycket 5g av vardera ämne motsvarar i antal mol. Du vet enligt reaktionsformeln att du behöver lika mycket järn som svavel. Du kan därför dra slutsatsen att det ämne som ger minst molmängd är det ämne som är begränsande för reaktionen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in