2012-08-25, 12:45
Medlem
Tusen tack dabaus123 det hjälpte massor, har klarat uppgiften nu =)

Den sista uppgiften jag har problem med i detta kapitel är

"Man löser 2,50 g ammoniumklorid NH4Cl i så mycket vatten att lösningens volym blir 100 cm3. Vid den rådande temperaturen är Ka för NH4(+) 5,7*10^-10 mol/dm3. Vilket pH har vattenlösningen av ammoniumklorid?"

Jag har kommit fram till att formlen blir H20 + Nh4+ <--> H3O+ + NH3

ph värdet får jag väl fram genom att ta reda på H30+ koncentrationen, har försökt ställa upp en tabell med alla fyra koncentrationer men jag får inte riktigt till det.
2012-08-25, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara93
Tusen tack dabaus123 det hjälpte massor, har klarat uppgiften nu =)

Den sista uppgiften jag har problem med i detta kapitel är

"Man löser 2,50 g ammoniumklorid NH4Cl i så mycket vatten att lösningens volym blir 100 cm3. Vid den rådande temperaturen är Ka för NH4(+) 5,7*10^-10 mol/dm3. Vilket pH har vattenlösningen av ammoniumklorid?"

Jag har kommit fram till att formlen blir H20 + Nh4+ <--> H3O+ + NH3

ph värdet får jag väl fram genom att ta reda på H30+ koncentrationen, har försökt ställa upp en tabell med alla fyra koncentrationer men jag får inte riktigt till det.

Man antar först att addition av NH4Cl ändrar inte vattens volym, så V=0.100 dm^3
C=n/V (n=mol av NH4Cl och C=koncentration)
C=(2.50/53.4917)/(0.100)
C=0.4679921452 mol dm^-3 (kalkylator värde). Detta är konc av NH4Cl
I vatten så sker reaktionen som du skrev upp dvs H20 + Nh4+ <--> H3O+ + NH3, men man kan förenkla det och "ta bort" vattnet, då vattens koncentration är konstant så när vi ränknar med Ka osv behöver vi inte ta vattens koncentration i hänsyn, så den förenklat version av reaktionen är:
NH4+ <--> H+ + NH3
Vi gör en tabell, se bild http://postimage.org/image/s2rxfm4bj/
Vi vet att för detta reaktion Ka=([H+]*[NH3])/([NH4+]), och vi har redan värde av Ka, så:
5,7*10^-10= ((x)*(x))/(0.4679921452-x)
x=1.63324*10^-5 mol dm^-3
x=[H+] så pH= -log(x)=4.786949992 (kalkylator värde)
pH=4.79 (till 3 st relevanta tal)
hoppas att detta hjälper
2012-08-25, 16:56
Medlem
derbyknightss avatar
En fråga om ligandutbyteshastighet, Det var ett tag sen jag gjorde detta, hur får man ut om det ska vara d3, d4, 3d6 osv?
Jag har för mig att man kunde "räkna" i periodiska systemet från höger till vänster där man utgick från själva ämnet.

Tex hur anger man d för komplexet (Cr(H2O)6 ) 2+ och hur vet man om det är starkt elelr svagt?
2012-08-25, 18:53
Medlem
upperkatts avatar
Det här är väl nästan så basic det kan bli, men jag har fortfarande problem med uppgifter som dessa...
Skriv reaktionsformel för vad som händer då... silverbromid löses i kaliumcyanidlösning.
... vätesulfid bubblas genom blynitratlösning.
Jag har facit, så jag söker inte svaret. Jag undrar bara hur man ska veta vad som händer?!
Tacksam för svar.
2012-08-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dabaus123
Man antar först att addition av NH4Cl ändrar inte vattens volym, så V=0.100 dm^3
C=n/V (n=mol av NH4Cl och C=koncentration)
C=(2.50/53.4917)/(0.100)
C=0.4679921452 mol dm^-3 (kalkylator värde). Detta är konc av NH4Cl
I vatten så sker reaktionen som du skrev upp dvs H20 + Nh4+ <--> H3O+ + NH3, men man kan förenkla det och "ta bort" vattnet, då vattens koncentration är konstant så när vi ränknar med Ka osv behöver vi inte ta vattens koncentration i hänsyn, så den förenklat version av reaktionen är:
NH4+ <--> H+ + NH3
Vi gör en tabell, se bild http://postimage.org/image/s2rxfm4bj/
Vi vet att för detta reaktion Ka=([H+]*[NH3])/([NH4+]), och vi har redan värde av Ka, så:
5,7*10^-10= ((x)*(x))/(0.4679921452-x)
x=1.63324*10^-5 mol dm^-3
x=[H+] så pH= -log(x)=4.786949992 (kalkylator värde)
pH=4.79 (till 3 st relevanta tal)
hoppas att detta hjälper

Jättebra förklarat, du är en hjälte
2012-08-26, 15:49
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Det här är väl nästan så basic det kan bli, men jag har fortfarande problem med uppgifter som dessa...
Skriv reaktionsformel för vad som händer då... silverbromid löses i kaliumcyanidlösning.
... vätesulfid bubblas genom blynitratlösning.
Jag har facit, så jag söker inte svaret. Jag undrar bara hur man ska veta vad som händer?!
Tacksam för svar.

Du kan väl börja med att skriva vänsterledet i reaktionerna iaf. Sedan ska du kolla på löslighetsprodukt, de kombinationer som är olösliga kommer att bildas. Löslighetsprodukt (solubility product) hittar du via wiki på de ämnen du behöver. Gör ett försök och posta resultatet, vill du lära dig så tror jag att det här är bästa sättet.

/YellowLemon
2012-08-26, 20:48
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Du kan väl börja med att skriva vänsterledet i reaktionerna iaf. Sedan ska du kolla på löslighetsprodukt, de kombinationer som är olösliga kommer att bildas. Löslighetsprodukt (solubility product) hittar du via wiki på de ämnen du behöver. Gör ett försök och posta resultatet, vill du lära dig så tror jag att det här är bästa sättet.

/YellowLemon
Tack!
AgBr (s) + K+(aq) + CN-(aq) -> AgCN + KBR (jag vet att jag har gjort många fel, men du får gärna förklara).
2012-08-26, 21:12
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Tack!
AgBr (s) + K+(aq) + CN-(aq) -> AgCN + KBR (jag vet att jag har gjort många fel, men du får gärna förklara).

Det roliga här är att både silverbromid och silvercyanid är i princip helt olösliga i vatten, silverbromid kan dock lösas 0,14mg/L vilket får betraktas som i princip olöslig. De andra kombinationerna är lättlösliga.

Det står ingenting om hur vilken mängd av de olika specierna som finns tillgängliga eller koncentration för den delen. Dock står det att silverbromid löses upp så man får anta att temperaturen är hög nog och koncentrationen låg nog.

Jag skulle vilja skriva det nästan precis som du skrivit det med tanke på den givna informationen med bara några små ändringar.

AgBr (s) + K+(aq) + CN-(aq) -> Ag+ (aq) + Br- (aq) + K+(aq) + CN-(aq) --> AgCN (s) + K+(aq) + Br-(aq)

Motiveringen är att det står att silverbromiden löses upp i lösningen och den borde därför inte kunna falla ur igen och då silvercyanid är olöslig enligt wikipedia så vill jag ha den i fast form.

Vad säger facit?
2012-08-26, 21:46
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Det roliga här är att både silverbromid och silvercyanid är i princip helt olösliga i vatten, silverbromid kan dock lösas 0,14mg/L vilket får betraktas som i princip olöslig. De andra kombinationerna är lättlösliga.

Det står ingenting om hur vilken mängd av de olika specierna som finns tillgängliga eller koncentration för den delen. Dock står det att silverbromid löses upp så man får anta att temperaturen är hög nog och koncentrationen låg nog.

Jag skulle vilja skriva det nästan precis som du skrivit det med tanke på den givna informationen med bara några små ändringar.

AgBr (s) + K+(aq) + CN-(aq) -> Ag+ (aq) + Br- (aq) + K+(aq) + CN-(aq) --> AgCN (s) + K+(aq) + Br-(aq)

Motiveringen är att det står att silverbromiden löses upp i lösningen och den borde därför inte kunna falla ur igen och då silvercyanid är olöslig enligt wikipedia så vill jag ha den i fast form.

Vad säger facit?
Tack så mycket! Men facit säger lite annorlunda: AgBr (s) + 2CN- -> Ag(CN)2^-1 + Br-
2012-08-26, 21:59
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Tack så mycket! Men facit säger lite annorlunda: AgBr (s) + 2CN- -> Ag(CN)2^-1 + Br-

Den helt avgörande faktorn här är hur mycket cyanidjoner du har, den kan gå hela vägen till Ag(CN)_2^-2 om det finns såpass mycket. Tycker att det är mycket svårt att anta när dom inte skriver några koncentrationer på lösningarna.... Vilken nivå är det på förresten?
2012-08-26, 22:06
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Den helt avgörande faktorn här är hur mycket cyanidjoner du har, den kan gå hela vägen till Ag(CN)_2^-2 om det finns såpass mycket. Tycker att det är mycket svårt att anta när dom inte skriver några koncentrationer på lösningarna.... Vilken nivå är det på förresten?
Aha, då hänger jag med. Och nej de nämner inget mer... Det är introduktionskurs i Kemi på Universitetet.
2012-08-27, 11:17
Medlem
Har en enkel fråga som lite pinsam att ställa faktiskt..

Men vilken av R1 och R4 är "bakom" kolet om man tänker i 3d? Är medveten om att man måste känna till vad kolet är bundet till för att kunna sätta rätt grupp på rätt plats, men om man bort ser ifrån det.

Vad betyder sträcken och den ifyllda pilen helt enkelt?

http://i46.tinypic.com/dra44g.jpg

Hoppas någon kan svara på den luddigt beskrivna frågan, har inte sovit ännu så tänker lite konstigt för tillfället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in