2011-11-03, 13:59
Medlem
Kaliumkarbonat blandas med vatten

Kaliumkarbonat som ett fast ämne består av:

K 1+ och CO3 2- --> K2CO3. Följdfrågan är vad som sker när detta
blandas med vatten?

K2CO3+H2O --> ?

Har för mig att det stod 2KCO3 i facit...det verkar som att vattnet gör att laddningarna måste neutraliseras? De borde ju ha lagt till 2K för att ta ut den negativa laddningen som karbonatjonen står för?
2011-11-03, 16:56
Medlem
Hejsan, har nämligen tenta imorgon och har stött på ett problem i mina övningsuppgifter.

Frågan lyder: "Koncentrationen av en kaliumkromatlösning bestämdes spektrofotometriskt vid 372 nm. Före absorbansmätningen blandades 1000mikroliter av lösningen med 9mililiter utspädd natriumhydroxid. Absorbansen mättes därefter till 1,131. Vid en tidigare mätning hade absorbansen för en 0,2milimolar kaliumkromatlösning uppmätts till 0,991. Båda mätningar utfördes i 1cm kyvetter. Hur stor var kromatkoncentrationen i den ursprungliga lösningen?"

Det jag tänkte på direkt här var att givetvis med hjälp av lambert-beers lag A=€*c*l räkna ut vad den molära absorptiviteten(€) var i den tidigare mätningen, vilket gav: €=A/c*l => €=0,991/0,0002*1= 4955 M^-1cm^-1

Sedan skulle jag använda mig utav € i den lösningen för att räkna ut koncentrationen i den ursprungliga lösningen, vilket gav mig: c=A/€*l => c=1,131/4955*1 => c=2,3*10^-4 M

Mitt slutgiltiga svar på övningen blev således 2,3*10^-4 M, men till min förvåning så ville facit ha c=2,3*10^-3 M. Från början hade jag ingen aning om vad jag skrev för fel men när jag läste uppgiften gång på gång så förstod jag att spädningen ("Före absorbansmätningen blandades 1000mikroliter av lösningen med 9mililiter utspädd natriumhydroxid.") måste ha spelat någon roll i uppgiften, men jag har verkligen INGEN aning hur den smiter in i uträkningarna.

Någon som har koll på detta?

Tack på förhand!
2011-11-03, 19:46
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
Kaliumkarbonat som ett fast ämne består av:

K 1+ och CO3 2- --> K2CO3. Följdfrågan är vad som sker när detta
blandas med vatten?

K2CO3+H2O --> ?

Har för mig att det stod 2KCO3 i facit...det verkar som att vattnet gör att laddningarna måste neutraliseras? De borde ju ha lagt till 2K för att ta ut den negativa laddningen som karbonatjonen står för?

Nja, laddningarna neutraliseras nog inte. Utan det blir en blandning med kalium- och CO3-joner.

(1) K2CO3(s) + H2O(l) --> K2CO3(aq)

En mycket viktig sak som du dock ALLTID ska tänka på när du har med karbonater att göra. Är att du kan få ut koldioxid! Just de här omvandlingarna är ett måste för att livet på jorden ska fungera. Havet står nämligen för merparten av Jordens koldioxid genom sådana reaktioner. Den CO2 som organismer avger är ganska liten i jämförelse.

(2) K2CO3 (s) + H2O (l) --> K2O(aq) + CO2(g) + H2O(l) --> 2KOH (aq) + CO2(g)

(googlade kort K_2O och den är mycket reaktiv och blir KOH. Så ovanstående känns rimligt).
2011-11-03, 20:21
Moderator
VitKallas avatar
Felpost
Senast redigerad av VitKalla 2011-11-03 kl. 20:28.
2011-11-03, 20:25
Medlem
Forzos avatar
Normalt sett brukar man ha våglängden på x-axeln och absorbansen på y-axeln. Känns väldigt konstigt att ha våglängd på y-axeln...
2011-11-03, 20:29
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Normalt sett brukar man ha våglängden på x-axeln och absorbansen på y-axeln. Känns väldigt konstigt att ha våglängd på y-axeln...
JO, jag tyckte också det kändes konstigt och kom på det innan jag såg ditt svar

Tack!
2011-11-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
Nja, laddningarna neutraliseras nog inte. Utan det blir en blandning med kalium- och CO3-joner.

(1) K2CO3(s) + H2O(l) --> K2CO3(aq)

En mycket viktig sak som du dock ALLTID ska tänka på när du har med karbonater att göra. Är att du kan få ut koldioxid! Just de här omvandlingarna är ett måste för att livet på jorden ska fungera. Havet står nämligen för merparten av Jordens koldioxid genom sådana reaktioner. Den CO2 som organismer avger är ganska liten i jämförelse.

(2) K2CO3 (s) + H2O (l) --> K2O(aq) + CO2(g) + H2O(l) --> 2KOH (aq) + CO2(g)

(googlade kort K_2O och den är mycket reaktiv och blir KOH. Så ovanstående känns rimligt).

Svaret stämmer inte överens med facit.

1. Skriv formeln för fast kaliumkarbonat.
2. Skriv formeln för kaliumkarbonat i vattenlösning.

1. K+ (+) CO3^2- --> K2CO3

2. Enligt facit, 2K+ (+) CO3^2-, men varför? Jag förstår inte!
2011-11-04, 05:27
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Svaret stämmer inte överens med facit.

1. Skriv formeln för fast kaliumkarbonat.
2. Skriv formeln för kaliumkarbonat i vattenlösning.

1. K+ (+) CO3^2- --> K2CO3

2. Enligt facit, 2K+ (+) CO3^2-, men varför? Jag förstår inte!

Är du säker på att det inte står 2K^(+) (aq) + CO3^(2) (aq)? Det är samma sak som K2CO3 (aq).

EDIT: Formelbalanseringen är ju dock fel. Du kan kanske visa att du häller saltet i vatten genom att skriva H2O över pilen (-->).

Angående varför salt löses i vatten. Vattenmolekylerna binder sig till karbonatets joner K2 och CO3 och "håller borta" K2 från CO3 samt vice versa genom elektrostatisk attraktion och repulsion.

Det fungerar så eftersom vatten är svagt polärt. Ämnet har en svag laddning vid dess två poler. "Nordpolen", d.v.s. väteatomen, har positiv laddning. "Sydpolen", d.v.s. syreatomparet, har negativ laddning.
Senast redigerad av SciOque 2011-11-04 kl. 05:49.
2011-11-04, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
Är du säker på att det inte står 2K^(+) (aq) + CO3^(2) (aq)? Det är samma sak som K2CO3 (aq).

EDIT: Formelbalanseringen är ju dock fel. Du kan kanske visa att du häller saltet i vatten genom att skriva H2O över pilen (-->).

Angående varför salt löses i vatten. Vattenmolekylerna binder sig till karbonatets joner K2 och CO3 och "håller borta" K2 från CO3 samt vice versa genom elektrostatisk attraktion och repulsion.

Det fungerar så eftersom vatten är svagt polärt. Ämnet har en svag laddning vid dess två poler. "Nordpolen", d.v.s. väteatomen, har positiv laddning. "Sydpolen", d.v.s. syreatomparet, har negativ laddning.

Exakt så här står det: 2K^(+) + CO3^(2-) och inte med en positiv 2:a. Dina begreppsval ligger långt utanför min kunskapsram. Jag förstår inte vad du skriver.

Kan du ta det en gång till - varför blir det 2K^(+) + CO3^(2-) när man blandar kaliumkarbonat med vatten? Var försvinner syreatomen och vätemolekylen från vattnet?

K2CO3+H2O--> 2K^(+) + CO3^(2-) ?
Senast redigerad av favxkvadrat 2011-11-04 kl. 23:51.
2011-11-05, 16:47
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Exakt så här står det: 2K^(+) + CO3^(2-) och inte med en positiv 2:a. Dina begreppsval ligger långt utanför min kunskapsram. Jag förstår inte vad du skriver.

Kan du ta det en gång till - varför blir det 2K^(+) + CO3^(2-) när man blandar kaliumkarbonat med vatten? Var försvinner syreatomen och vätemolekylen från vattnet?

K2CO3+H2O--> 2K^(+) + CO3^(2-) ?

Oj ursäkta, jag glömde minustecknet vid CO3^(2-).

Jonerna separeras av vattnet eftersom vattenmolekylen är polär. Det innebär att dess ena sida har positiv och dess andra negativ laddning. Vattenmolekylens positiva sida (väteatomerna) attraherar den negativt laddade karbonatjonen CO3^(-2) och dess negativa sida (syreatomen) attraherar de positivt laddade kaliumjonerna 2K^(+). Ta en titt på de tre första bilderna i nedanstående länk.

http://www.google.se/search?q=salt+dissolved+in+water&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SEfficial&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1298&bi h=560&sei=%20Llq1TuaUBO2M4gSU-PHtAw

Formeln skriver du så här:

K2CO3 --> 2K^(+) (aq) + CO3^(-2) (aq)

Facit har förenklat genom att ta bort (aq). (aq) står för aqua det vill säga vatten, man brukar ha med beteckningen när man löser salt i vatten. Men det kan du tydligen skita i. Alltså kan du även skriva:

K2CO3 --> 2K^(+) + CO3^(-2).

Här finns massa exempel på salter som löses i vatten och hur reaktion skrivs i en formel: http://dl.clackamas.edu/ch105-03/dissolut.htm
2011-11-05, 20:23
Medlem
CuSo4+5H2O

Det är ju kristallvatten. Varför är det just 5 H2O?

Om jag t.ex. skulle ha natriumnitrat som en hydrat (alltså blanda med vatten) hur många H2O blir det då, finns det något sätt att tänka?
2011-11-06, 13:34
Medlem
0,1256 kopparnitrat, Cu(NO3)2 * 3H20 förs ned i en 500 cm^3 mätkolv och löses i en liten volym vatten. Sedan späder man till märket. Beräkna lösningens koncentration.

?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in