2010-11-07, 00:18
Medlem
Kemi B reaktionsformler

Jag har märkt på uppgifter som jag har gjort tidigare att det blivit en massa slarvfel när man har skrivit ut formler för för olika molekyler. T ex skriv reaktionsformler för framställning av; a) butyletanoat och b) metylpropanoat

Frågan är då hur jag på ett korrekt och lätt sätt kan skriva ut dessa formler utan att "råka" missa en kolväte grupp. Jag har försökt att namnge de utifrån funktionella grupper, stam osv men det är inte alltid samma "förhållande" så att säga.

För jag antar att a) är en alkohol + karboxylsyra->ester, då får jag en snarlik bild på hur det "ska" se ut. Men hur vet jag t ex att karboxylgruppen har en bunden metyl grupp (CH_(3)) vilket den har i detta fall. Sedan när ska kolla på b) så ser märker man att karboxylgruppen har en bunden etyl grupp dvs (CH_(3)+CH_(2)) vid sig. Vilket blir lite förvirrande, varför?

Det är lite diffust som sagt .Uppskattar om någon kan hjälpa mig reda ut detta och kunna hitta ett lätt samband som kan på ett korrekt sätt namnge dessa formler.

Tack på Förhand.
2010-11-07, 00:51
Medlem
FESKEs avatar
Ethyl ethanoate
Ethyl propanoate
Ethyl butanoate

Goggla dessa så ser du ett mönster.

En bra bild har du här http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ethylethanoate-parts.svg
2010-11-07, 02:32
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomen
Jag har märkt på uppgifter som jag har gjort tidigare att det blivit en massa slarvfel när man har skrivit ut formler för för olika molekyler. T ex skriv reaktionsformler för framställning av; a) butyletanoat och b) metylpropanoat

Frågan är då hur jag på ett korrekt och lätt sätt kan skriva ut dessa formler utan att "råka" missa en kolväte grupp. Jag har försökt att namnge de utifrån funktionella grupper, stam osv men det är inte alltid samma "förhållande" så att säga.

För jag antar att a) är en alkohol + karboxylsyra->ester, då får jag en snarlik bild på hur det "ska" se ut. Men hur vet jag t ex att karboxylgruppen har en bunden metyl grupp (CH_(3)) vilket den har i detta fall. Sedan när ska kolla på b) så ser märker man att karboxylgruppen har en bunden etyl grupp dvs (CH_(3)+CH_(2)) vid sig. Vilket blir lite förvirrande, varför?

Det är lite diffust som sagt .Uppskattar om någon kan hjälpa mig reda ut detta och kunna hitta ett lätt samband som kan på ett korrekt sätt namnge dessa formler.

Tack på Förhand.

Läs på om fischerförestring!
http://en.wikipedia.org/wiki/Fischer%E2%80%93Speier_esterification
Lär dig reaktionsförloppet så kan du det sedan
2010-11-07, 12:17
Medlem
KnarkarAnderss avatar
Jag har som Kemi B-uppgift att förklara hur det kan finnas 100000 upptäckta proteiner men bara 25000 upptäckta gener. Det uppenbara är väl att det kan framställas mer än ett sorts protein ur ett och samma DNA. Men hur?
Kan någon klok jävel hjälpa mig?
2010-11-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkarAnders
Jag har som Kemi B-uppgift att förklara hur det kan finnas 100000 upptäckta proteiner men bara 25000 upptäckta gener. Det uppenbara är väl att det kan framställas mer än ett sorts protein ur ett och samma DNA. Men hur?
Kan någon klok jävel hjälpa mig?

Det finns något som kallas för splicing vilket innebär att delar av genen "skärs" bort innan den kodas till m-RNA. En gen kan alltså skäras på olika sätt och på så sätt ge flera olika sekvenser --> olika protein.
2010-11-07, 15:41
Medlem
KnarkarAnderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Det finns något som kallas för splicing vilket innebär att delar av genen "skärs" bort innan den kodas till m-RNA. En gen kan alltså skäras på olika sätt och på så sätt ge flera olika sekvenser --> olika protein.

Ah, tack så mycket!
2010-11-07, 20:43
Medlem
ChemistryAddicts avatar
Ammoniumnitrat och vatten

Vad är det som händer när man kramar om en kylpåse (innehåller ammoniumnitrat och vatten)? Kan någon förklara detta på ett mer kemiskt språk: reaktionsformler osv. Varför sker denna reaktion egentligen?
2010-11-07, 21:26
Medlem
derbyknightss avatar
Tja!
Har en uppg i Ke B,
Skriv formeln för den form av fenylalanin( Ip=5,8) som dominerar vid
a) ph 5,5
b)ph 1
c) ph 11

Hur ska man bära sig åt?
2010-11-07, 23:37
Medlem
FESKEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbyknights
Tja!
Har en uppg i Ke B,
Skriv formeln för den form av fenylalanin( Ip=5,8) som dominerar vid
a) ph 5,5
b)ph 1
c) ph 11

Hur ska man bära sig åt?

Här har du en bra bild.

http://biochem.ncsu.edu/faculty/mattos/CrystallographyTutorial/AminoAcids_files/image003.gif
2010-11-08, 13:52
Medlem
God.s avatar
Prövar på den här tråden för första gången då, hoppas att Ni kan hjälpa till.
Missade en hel del från Kemin så försöker komma åter på fötterna igen.

1. Hur kan vi veta att det var den positiva jonen som gav oss lågfärgen?
2. Formlerna NaCl2, LiCl2 osv. Förklara varför de slutar med en 2:a
3. Hur skulle Du kunna ta reda på om saltet är förgiftat om någon skulle förgifta dig?

Omformulerade frågorna, försäkerhetsskull.
De andra frågorna har jag besvarat!

Tack på förhand.
2010-11-08, 16:47
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av God.
Prövar på den här tråden för första gången då, hoppas att Ni kan hjälpa till.
Missade en hel del från Kemin så försöker komma åter på fötterna igen.

1. Hur kan vi veta att det var den positiva jonen som gav oss lågfärgen?
2. Formlerna NaCl2, LiCl2 osv. Förklara varför de slutar med en 2:a
3. Hur skulle Du kunna ta reda på om saltet är förgiftat om någon skulle förgifta dig?

Omformulerade frågorna, försäkerhetsskull.
De andra frågorna har jag besvarat!

Tack på förhand.
1. Metalljonen är positiv, och det är bara metalljoner som ger lågfärg. Lågfärgen kan användas för identifiera metalljoner.

2. Nu har du dock gjort fel, de korrekta formlerna är NaCl & LiCl. Om vi skall ta en förening som slutar med en tvåa, t. ex. MgCl2. Magnesiumjonen är Mg 2+ och kloridjonen Cl -. Den slutgiltiga föreningen MgCl2 skall ha laddningen 0. För att få laddning 0 måste vi ha en Mg 2+ och 2 Cl-. Därför slutar de med en tvåa.

3. Analysera saltet för att få fram kemisk formel, kontrollera sedan om det är giftigt.
2010-11-08, 17:23
Medlem
God.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuri Andropov
1. Metalljonen är positiv, och det är bara metalljoner som ger lågfärg. Lågfärgen kan användas för identifiera metalljoner.

2. Nu har du dock gjort fel, de korrekta formlerna är NaCl & LiCl. Om vi skall ta en förening som slutar med en tvåa, t. ex. MgCl2. Magnesiumjonen är Mg 2+ och kloridjonen Cl -. Den slutgiltiga föreningen MgCl2 skall ha laddningen 0. För att få laddning 0 måste vi ha en Mg 2+ och 2 Cl-. Därför slutar de med en tvåa.

3. Analysera saltet för att få fram kemisk formel, kontrollera sedan om det är giftigt.

Skrev fel.. Läraren skrev in tvåorna så pass små att man knappt kunde se dem.
Formulerar om de igen då.

Formlerna för dessa salter var NaCl, LiCl, SrCl2 och BaCl2. Förklara varför de två sista har en 2:a i slutet.

Tack så hemskt mycket hörru!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in