Citat:
Ursprungligen postat av Aernitas
Write formulas for the nine compounds that can form between the
following ions: Hur ska jag ta reda på det?
NH4¨+
Ca2+
Fe3+
NO3¨-
SO4¨2-
PO4¨3-
Andra frågan: Name each of the following compounds. What are the charges
on the positive ions in these compounds?
+1 KCl Potassium chloride
+3 Fe2(SO4)3 Iron(III) sulfate
+2 Mg(NO2)2 Magnesium nitrite
Hur i helskotta kan jag besvara detta själv? Hur kan jag ta reda på laddningen?
Snälla ge inte bara svar utan försök förklara det alt länka till någon sida.
Tack på förhand.
Det finns tre positiva joner och tre negativa. Varje positiv jon har tre negativa den kan sitta ihop med och vice versa. Detta blir totalt sett 3+3+3=9 stycken. Det är bara att sätta ihop dom i alla kombinationer som går. Tänk på att du vill ha ett oladdat salt.
Den andra är det bara att lära sig jonernas namn, vissa är vanliga så det kan löna sig att komma ihåg dom. Jag skriver på svenska, du kan lätt översätta i efterhand:
1: Alla alkalimetaller bildar joner med laddningen +1
2: Här står det järn(III)sulfat. Det innebär att järnjonen har laddningen +3. Alt: Sulfatjonen har laddningen -2, här finns tre sådana (-2*3) fördelat på två järnjoner: -2*3/2=-3 motverkas per järnjon alltså har den +3.
3: Enklaste är att veta att Mg finns i grupp två, alternativt kolla upp det i ett periodiskt system. Har man inget sådant så kan man använda sig av att nitritjonen NO_2^- (alltså ett kväve, två syre laddning minus 1).
Edit: eller vänta nu? Vad hade du från början för info i uppgift två? Jag hoppas att du kan namnet på dom om du vet vilka joner som ingår, annars måste du kolla upp hur man gör.
Hade du bara formlerna så:
KCl, Cl har -1, K har +1. Det vet man/kollar upp i periodiskt system.
Järn dyker upp i flera former, att det är en övergångsmetall kan ses i PS (periodiskt system). SO4 har laddningen 2-, sulfat. 2*3=6, 6/2=3
Mg(NO2)2 NO2- alltså nitrit. Magnesium är för övrigt alltid 2+ (kolla PS)