2010-05-17, 17:05
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aernitas
Write formulas for the nine compounds that can form between the
following ions: Hur ska jag ta reda på det?

NH4¨+

Ca2+

Fe3+

NO3¨-

SO4¨2-

PO4¨3-

Andra frågan: Name each of the following compounds. What are the charges
on the positive ions in these compounds?

+1 KCl Potassium chloride
+3 Fe2(SO4)3 Iron(III) sulfate
+2 Mg(NO2)2 Magnesium nitrite

Hur i helskotta kan jag besvara detta själv? Hur kan jag ta reda på laddningen?

Snälla ge inte bara svar utan försök förklara det alt länka till någon sida.

Tack på förhand.

Det finns tre positiva joner och tre negativa. Varje positiv jon har tre negativa den kan sitta ihop med och vice versa. Detta blir totalt sett 3+3+3=9 stycken. Det är bara att sätta ihop dom i alla kombinationer som går. Tänk på att du vill ha ett oladdat salt.

Den andra är det bara att lära sig jonernas namn, vissa är vanliga så det kan löna sig att komma ihåg dom. Jag skriver på svenska, du kan lätt översätta i efterhand:

1: Alla alkalimetaller bildar joner med laddningen +1
2: Här står det järn(III)sulfat. Det innebär att järnjonen har laddningen +3. Alt: Sulfatjonen har laddningen -2, här finns tre sådana (-2*3) fördelat på två järnjoner: -2*3/2=-3 motverkas per järnjon alltså har den +3.
3: Enklaste är att veta att Mg finns i grupp två, alternativt kolla upp det i ett periodiskt system. Har man inget sådant så kan man använda sig av att nitritjonen NO_2^- (alltså ett kväve, två syre laddning minus 1).

Edit: eller vänta nu? Vad hade du från början för info i uppgift två? Jag hoppas att du kan namnet på dom om du vet vilka joner som ingår, annars måste du kolla upp hur man gör.

Hade du bara formlerna så:

KCl, Cl har -1, K har +1. Det vet man/kollar upp i periodiskt system.

Järn dyker upp i flera former, att det är en övergångsmetall kan ses i PS (periodiskt system). SO4 har laddningen 2-, sulfat. 2*3=6, 6/2=3

Mg(NO2)2 NO2- alltså nitrit. Magnesium är för övrigt alltid 2+ (kolla PS)
Senast redigerad av Nimportequi 2010-05-17 kl. 17:10.
2010-05-18, 11:45
Medlem
Vad frigör co2 först. socker + jäst + h20, vetemjöl + jäst + h20?
2010-05-18, 15:43
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiBoB
Vad frigör co2 först. socker + jäst + h20, vetemjöl + jäst + h20?

socker+ jäst+ vatten.

dessutom bildas etanol.
2010-05-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
socker+ jäst+ vatten.

dessutom bildas etanol.

Någon som kan beskriva mer detaljrikt hur co2 frigörs från socker jäst och vatten?
2010-05-18, 18:19
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiBoB
Någon som kan beskriva mer detaljrikt hur co2 frigörs från socker jäst och vatten?
Jästen är maskinen som gör jobbet.
Socker (sackaros): C12H22O11
Vatten: H2O

C12H22O11 + H2O → 4C2H5OH + 4CO2

Om jag inte minns fel.
2010-05-19, 09:38
Medlem
"Fosforpentaklorid, PCl5, sönderdelas vid upphettning enligt formeln:

PCl5 (g) <--> PCl3 (g) + Cl2 (g)

Man förde in 6,0 mol PCl5 i ett tomt reaktionskärl. Temperaturen hölls konstant. När jämvikt hade ställt in sig i systemet visade en analys att det fanns 1,0 mol Cl2 i behållaren.

Beräkna substansmängden av PCl5 och PCl3 vid jämvikt."

Jag fattar inte alls hur jag ska tänka...
2010-05-19, 13:25
Medlem
jacols avatar
Hur räknar man ut oxiderbarheten(permanganatindex) för råvatten och dricksvatten??
2010-05-19, 15:50
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wirianu
"Fosforpentaklorid, PCl5, sönderdelas vid upphettning enligt formeln:

PCl5 (g) <--> PCl3 (g) + Cl2 (g)

Man förde in 6,0 mol PCl5 i ett tomt reaktionskärl. Temperaturen hölls konstant. När jämvikt hade ställt in sig i systemet visade en analys att det fanns 1,0 mol Cl2 i behållaren.

Beräkna substansmängden av PCl5 och PCl3 vid jämvikt."

Jag fattar inte alls hur jag ska tänka...

Du vet att det bildats 1,0 mol klorgas och att det bildas lika mycket klorgas som det bildas forfortriklorid vilket i sin tur är lika mycket som mängden forforpentaklorid som sönderdelas. Skriv ner detta på papper så ska det nog klarna.
2010-05-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Du vet att det bildats 1,0 mol klorgas och att det bildas lika mycket klorgas som det bildas forfortriklorid vilket i sin tur är lika mycket som mängden forforpentaklorid som sönderdelas. Skriv ner detta på papper så ska det nog klarna.

Det är alltså 1,0 mol av varje?
Var det så du menade?

(Det ska väl vara lika många molekyler på ena sidan reaktionspilen som den andra, precis som vid vanliga reaktioner?)
2010-05-19, 17:44
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wirianu
Det är alltså 1,0 mol av varje?
Var det så du menade?

(Det ska väl vara lika många molekyler på ena sidan reaktionspilen som den andra, precis som vid vanliga reaktioner?)
I en "vanlig" reaktion så behöver det inte alltid vara lika många molekyler på den ena sidan som på den andra, inte "ovanliga" heller för den delen.

Vi har att:

PCl5 (g) ↔ PCl3 (g) + Cl2 (g)

Det innebär att en PCl5 bildar en PCl3 och en Cl2 när den sönderdelas, alltså inte lika många molekyler på båda sidor. Du vet däremot att antalet atomer är konstant. Nu vill vi veta hur mycket PCl3 och PCl5 som är ekvivalent med 1 mol klorgas.

Vi skriver ett ekvivalensförhållande:

"1 mol PCl5 är ekvivalent med 1 mol PCl3 som är ekvivalent med 1 mol Cl2" blir:

1 mol PCl5 ↔ 1 mol PCl3 ↔ 1 mol Cl2

Nu är det så lyckligt att vi har just 1 mol Cl2 som vi sätter in i förhållandet.
2010-05-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
I en "vanlig" reaktion så behöver det inte alltid vara lika många molekyler på den ena sidan som på den andra, inte "ovanliga" heller för den delen.

Vi har att:

PCl5 (g) ↔ PCl3 (g) + Cl2 (g)

Det innebär att en PCl5 bildar en PCl3 och en Cl2 när den sönderdelas, alltså inte lika många molekyler på båda sidor. Du vet däremot att antalet atomer är konstant. Nu vill vi veta hur mycket PCl3 och PCl5 som är ekvivalent med 1 mol klorgas.

Vi skriver ett ekvivalensförhållande:

"1 mol PCl5 är ekvivalent med 1 mol PCl3 som är ekvivalent med 1 mol Cl2" blir:

1 mol PCl5 ↔ 1 mol PCl3 ↔ 1 mol Cl2

Nu är det så lyckligt att vi har just 1 mol Cl2 som vi sätter in i förhållandet.

Tack så hemskt mycket, nu klarnade det upp. Menade självfallet samma antal atomer.
Självklart så skulle man gå efter ekvivalensförhållandet, blev bara förvirrad av att man satte in 6,0 mol och fick ut 1,0.
2010-05-19, 20:49
Medlem
No6s avatar
Enkel kemiuppgift som jag suttit med i 1-2 timmar utan att komma fram till rätt svar. Har svårt för kemi så... är väl en barnlek för er(kemi A)

"En viss substansmängd aluminiumoxid AI2O3 innehåller 5,4 * 10^23 aluminiumjoner. Hur mycket väger denna substansmängd aluminiumoxid?"

När jag försökte så tog jag reda på molmassan för molekylen som är 102g/mol. Detta motsvarar ju 6,022*10^23 som är avogadros konstant. Eftersom n * 6,022*10^23 = antal formelenheter så kan man dela med 6,022*10^23 för att få fram n.

Så jag tog alltså:

5,4*10^23/6,022*10^23 och fick det till cirka 0,9 mol. Vi har alltså 0,9 mol aluminiumjoner. Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. Kom fram till rätt svar men fattar inte varför :P:

102 * 0,9 = 91,8 g

tog alltså 0,9 gånger molmassan för hela molekylen.

Sedan:

91,8/2 = 46g

vilket är rätt svar. Där förstod jag inte riktigt varför jag delade med 2. Har ännu inte fått ner det här med att multiplicera med 2 när det gäller joner osv. Någon som kan konkretisera/förklara? Är jag på rätt väg?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in