Citat:
Ursprungligen postat av Screwattack
Nej. Skulle du ögonblickligen flyttas från punkt A till punkt B utan att färdas sträckan däremellan skulle du hamna i samma tid. Dock går detta inte att testa mer än i tanken, ..
Ja, det är korrekt uppfattat. Skillnaden är bara att då ser du vad som hänt för 100 år sedan och skulle du teoretiskt kunna överstiga hastigheten C med så stor hastighet att du att du åker bakåt i tiden så skulle du kunna sikta in dig på det du ser.
Men egentligen menar jag att alla tidsdimensioner existerar samtidigt oavsett om man ser dem eller inte. Men vi kan observera händelser och olika långt bakåt i tiden (olika nulägesgränser i en linje av tidsdimensionerna) då vi blickar ut mot universums materia. Det skulle alltså vara något enklare för den teoretiska tidsmaskinen, som skulle behöva färdas fortare än C, att sikta på rätt tidsdimension om vi i alla fall kan se in i den tidsdimensionen.
Citat:
Ursprungligen postat av Screwattack
..så vill du bestämma att man hamnar exakt 100 år tidigare i din teori så gör det. Förklara gärna varför, eftersom det inte finns någon bana att färdas längs så bör man inte heller förflyttas i tiden om man tar dina teorier som infallsvinkel. Skulle du däremot färdas hela sträckan på 100 ljusår från punkt A till punkt B på låt oss säga 0,1 sekunder skulle du hamna bra mycket längre tillbaka i tiden än 100 år då du skulle färdas med väldigt många gånger ljusets hastighet.
Edit: Jag tror jag kommit på hur du tänker. Du kopplar samman tiden med ljuset, man kan likna det vid att en tidsdimension vid jorden för 100 år sen flyttar sig bort från jorden med ljusets hastighet, och när den nått dig 100 ljusår bort så befinner du dig i den tidsdimension som jorden för 100 år sen finns i. Men detta är ju inte rätt. Det existerar inga sådana tidsdimensioner, utan det ljus som når dig 100 ljusår bort har egentligen inget mer med jorden att göra än att ljuset för 100 år sen studsade på jorden och nu når ditt öga. Det är 100 år gamla vågrörelser/fotoner du ser, och dessa är inte knutna till någon specifik "tidsdimension" mer än den de befinner sig i för tillfället, vilket är samma tidsdimension som du. Och som jorden.
Jo, jag anser att alla de olika tidsdimensionerna existerar/färdas med hastigheten C. Om du skulle direkt kunna ta på vad du ser så skulle du beröra händelser bakåt i tiden. Helt omöjligt att göra i verkligheten, men så tror jag att det ändå fungerar.
Eftersom tiden står still i hastigheten C så kan alla universums miljarder år och hela existens finnas till och vara över på noll tid, för det som skulle kunna färdas i C. Gränserna för respektive tidsdimension, som alla existerar samtidigt, förmedlas i hastigheten C.
Jag menar också att hastigheten C egentligen är oändligt hög för det som kan färdas så. Vilket jag diskuterar i andra trådar. D.v.s. noll tid för oändligt lång sträcka (sträcka som vi andra observatörer kan mäta) eller helt platt rum för oändligt lång tid (tid som vi andra observatörer kan mäta). Jag är medveten om att man inte får påstå detta och ”skända” fysikernas heliga lag om den exakta hastigheten på C (trots att C mäts i ett relativt rum med en relativ tid) genom att blanda referenssystemen på detta sätt. Men jag anser att det borde vara uppenbart och att det borde fungera på det sätt som jag påstår och tror (men visst kan jag ha fel eller ha förklarat det på ett felaktigt sätt).