2013-10-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Nu har jag bestämt mig. Under oktober kommer jag att ta ut pengarna från svenska marknaden. Sista halvårets räntor kommer ge mig ett en årsavkastning på 4-6%, det är alldeles för dåligt med tanke på risk och kostnad för att ta ut pengarna eftersom man tappar ränta då.

För över till en annan marknad så tappar du inte ränta.
Citera
2013-10-15, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Under 5% om det säger dig nåt... Den sjunker ju hela tiden.

Ja, jo.. Eller, det du säger mig är upplysande. Jag hade fått för mig att andelen låntagare som väljer att förlänga är mer eller mindre konstant. Dvs oavsett hur länge du har varit inne så för varje 100 lån som går ut är det lika många (mer eller mindre) som blir förlängda.
Det här borde ge ett mer eller mindre konstant förhållande mellan upplupen ränta och realiserad ränta. Antog jag.
Men det finns fler glidningseffekter som jag inte riktigt satt fingret på än..
Citera
2013-10-15, 23:56
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
wotoo +10

Jag kommer att copy-and-pastea ditt inlägg och klistra in på varannan sida framöver.

(Till mason12, det är BRA med frekventa dragningar, löser ut dig och andra från dåliga lån så dina pengar kan omsättas snabbare = mer vinst)

Egentligen skulle hela TB:s system (med förbehåll för teknikaliteter jag inte känner till) göras om så att varje lån delas upp på ALLA långivare (på en marknad). Dvs du får ta en fraktion av några öre i varenda lån som ges.
Då har alla långivare på en marknad exakt lika stor del i alla lån. Därmed behöver man bara stryka de fraktioner av ören i de lån som hamnat i kategorin obetalbara omedelbart när det sker, dvs löpande.

Istället för att få en ränte-graf liknande en puls-kurva får man då en jämnt stigande graf, och alla oroliga sparare som inte har förstått systemet och inte orkar läsa på slipper gå här och gnälla! Mindre missförstånd, fler kunder, mer pengar till alla.

Fördelen med det här är att alla långivare har exakt samma intresse i alla lån då, vilket säkrar oss vid en (peppar peppar) eventuell konkurs. Det man gör då är att gå samman i en ekonomisk förening och anlita något företag att sköta hanteringen av skulderna som är kvar. Inte för att jag tror att scenariot är särskilt sannolikt, men förvänta sig det bästa och förbereda sig på det värsta är mitt motto..

Låter faktiskt väldigt intressant, undra vad/varför det inte ser ut såhär i nuläget!?

Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Problemet är när det inte fungerar som man säger att det skall fungera. Man säger att man drar förluster ett par gånger om året och efter man konstaterat att det inte är så det fungerar fortsätter man att säga att det är så förluster registreras och att avikelsen var ett misstag.

Man säger att lånen stoppas när man gör överföringar mellan marknader men i verkligheten görs det inte utan man "förlorar" massor av intjänad ränta om man vill flytta pengar.

Jag tycker det är utmärkt att man löpande drar förluster eftersom det ger en bättre koll och mer med verkligheten överstämmande men jag blir extremt irriterad när man säger att systemet skall fungera på ett sätt och sen gör det inte det.
Trustbuddy hanterar våra pengar och de gör de får de göra därför att de har vårt förtroende missbruka inte det...

Sköt informationen, låt inte felaktig information ligga på hemsidan och svara på mail som skickas till er så är allt bra för min del

Grejjen är den att enligt mig fungerar det som det ska. Man drar förluster ett par gånger per år(4 gånger, där 2 var större förluster och 2 mindre går i alla fall enligt mig under definitionen "ett par gånger om året") och man ger även cirka 12% i ränta per år. Precis som dom har sagt!

Däremot har jag aldrig provat att överföra medel mellan länder och kan därför inte svara på hur pass väl det fungerar!
Citera
2013-10-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Låter faktiskt väldigt intressant, undra vad/varför det inte ser ut såhär i nuläget!?

Grejjen är den att enligt mig fungerar det som det ska. Man drar förluster ett par gånger per år(4 gånger, där 2 var större förluster och 2 mindre går i alla fall enligt mig under definitionen "ett par gånger om året") och man ger även cirka 12% i ränta per år. Precis som dom har sagt!

Däremot har jag aldrig provat att överföra medel mellan länder och kan därför inte svara på hur pass väl det fungerar!

jo men tre av förlusterna är sista 30 dagarna..... Dålig trend om man vill dra ett par gånger om året.

överföringen mellan ländena funkar bättre men inte felfritt, när jag provade efter beskedet att allt funkade spärrades utlåningen på alla mina marknader och inte bara den jag ville flytta från, löstes med telefonsamtal till dem.

Har inte fått nån respons på det felaktiga sättet som pengar flyttades tidigare som kostade mig 2500 dkk trotts att alla fel var lösta med nöjda kunder.
Citera
2013-10-17, 11:49
Medlem
Citat:
jo men tre av förlusterna är sista 30 dagarna..... Dålig trend om man vill dra ett par gånger om året.

överföringen mellan ländena funkar bättre men inte felfritt, när jag provade efter beskedet att allt funkade spärrades utlåningen på alla mina marknader och inte bara den jag ville flytta från, löstes med telefonsamtal till dem.

Har inte fått nån respons på det felaktiga sättet som pengar flyttades tidigare som kostade mig 2500 dkk trotts att alla fel var lösta med nöjda kunder.

Hur stor del av ditt insatta drogs i förluster?
Jag hade knappt 1%.
Citera
2013-10-17, 14:15
Medlem
Citat:

Jag skickade tidigare när jag hade detta problem ett uppföljningsmail och frågade varför de inte ersatt mig. Då svarade de rätt så snabbt och ersatte mig med en korrekt summa.

Jag har lyckats stoppa min utlåning nu och pengarna kommer in på kontot i förväntad hastighet än så länge. Vissa lån har gjorts om till avbetalningar så de visas fortfarande som nya lån i transaktionsrapporten. Jag kan ju uppdatera er om några månader med hur mycket jag lyckats få ut då.
Citera
2013-10-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuiteNice
Hur stor del av ditt insatta drogs i förluster?
Jag hade knappt 1%.

Jag flyttde in pengar i Sverige precis när det skedde har lite dålig koll på exakta datum men 1,7% får jag det till. men jag har ingen synpunkt på beloppet som har dragits, jag har bara synpunkter på att man säger att man drar ett par gånger på år och sen drar man 3 gånger på en månad det skapar osäkerhet.
Citera
2013-10-17, 15:20
Medlem
Hej Madnug

Citat:
Vore ju nice om man fick någon slags inbjudningsbonus från TB. Man kan få en egen kod på sitt konto som nya medlemmar anger, så får man en liten bonus för det.

Detta är något som varit uppe på tapeten ett tag. Dock så är det mycket i pipelinen för tillfället och en sådan funktion får vänta lite. Men det är absolut en intressant funktion att erbjuda våra långivare.

Citat:
Dessutom, Trustbuddy, jag har sett att ni har ett safe-spar, segmentet ovanför standardsparet hos er. Borde ni inte kunna knipa åt er marknadsandelar på segmentet under också? Dvs, ett högrisk-spar med precis samma upplägg, men inriktat på kunder med betalningsanmärkningar fast EJ kronofogden. Typ som dessa gör: www . c a s h b u d d y .se.
Tack för din feedback. Vi har alltid ögonen öppna för nya ideer som kan göra tjänsten bättre för våra aktieägare, långivare och företaget i sig. Jag tar med ditt förslag för diskussion internt.

Mvh
TrustBuddy

Hej QuiteNice

Citat:
@TrustBuddy, lite svårare frågor här. Hoppas kunna få ett svar om hur ni ser på det, även om det är svårt att ge 100%-iga besked.

1. Hur försäkrar ni er om att information om skulder och lån inte förloras pga tekniskt fel? Alltså backups o dyl. Tänker jag på.

Vi genomför, precis som vilken bank som helst, löpande backups på alla våra system för att kunna återställa dom om något oförutsett skulle inträffa som resulterade i att information går förlorad. Man kan inte driva en verksamhet som bygger på finansiella transaktioner om man inte har löpande backups.

Citat:
2. Hur stor andel av era långivare kan ta ut 90% av sitt kapital samtidigt? Dvs, hur skulle ni påverkas av en "bankrun"?

Det är olika från dag till dag beroende på hur mycket tillgängligt långivningskaptial. Men det skulle krävas väldigt många stora uttag i många dagar i följd för att TrustBuddy skulle få problem.
Det du ska ta i åtanke här är att TrustBuddy inte kan drabbas av en ”bankrun” som resulterar i omgående konkurs som en vanlig bank gör. Eftersom dina pengar inte räknas in i verksamheten så drabbas inte bolaget finansiellt av att många tar ut sina pengar samtidigt. Det som kan ske är att ditt uttag tar lite längre tid än vanligt då det hypotetiskt kan ta slut på fritt kapital. Då kommer du som långivare helt enkelt få vänta på ditt uttag tills kapital finns, antingen från återbetalningar eller att nya långivare kommer in och tar över din utlåning.

Citat:
3. Hur förhåller ni er till förändringar på räntor på övriga marknaden? Det förutspås att bolåneräntorna fördubblas inom några år. Hur kommer Trustbuddy agera på det här? Alternativkostnaden ökar ju för sparare då så jag hoppas att Trustbuddys utlåningsränta ökar i motsvarande grad för att kompensera både företaget och långivare.

Jag har tyvärr ingen exakt information om detta. Men vi anpassar oss självklart efter hur marknaden beter sig.

Citat:
..och slutligen - jag vill inte måla fan på väggen, men det är viktigt att ha fakta klart för sig:

4. Vad händer med era skuldregister i händelse av konkurs? Hur ser ni att en fortsättning för långivare i ett sådant worst case scenario skulle kunna se ut för att vi skulle kunna få tillbaka våra pengar?

Det är tråkigt med kråksång osv, jag tror inte att ni är ens i närheten av några problem, men upplägget gör ändå att man som långivare vill ha sådan fakta klar för sig (frågan cirkulerar bland alla seriösa investerare som skriver om det online), just för att känna sig trygg med att trycka in hundratusentals kr och mer..

Detta har besvarats tidigare i tråden.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-10-17, 15:54
Medlem
Hej Trustbuddy!
Hur lång väntetid har ni för att svara på mail skickade till er investorcareadress? Jag har väntat i över en vecka nu och fortfarande inte fått något svar.
Citera
2013-10-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo

Ja, att man inte gjort så från början kan bero på många saker. Det finns väldigt många sätt att lägga upp ett sådant här system på, och när man väl har kommit på ett system så är det lätt att man bara ser just det systemet. Har man sen väl börjat investera i det så byter man inte så gärna.
Att dela upp varje lån på varenda långivare skulle ju kräva ett helt nytt system (förmodar jag).

På lång sikt vinner man förmodligen en hel del administrativt på det, men det är ju en jätteinvestering till en början. Jag gissar att det inte är det minsta motiverat, med tanke på alla andra områden som de kan investera på. Men hade man tänkt på det från början hade man säkert haft en lite smidigare produkt. Med förbehåll för eventuella teknikaliteter som jag inte känner till, som de eventuelt kan ha övervägt redan i början. Men som sagt, finns många sätt att lägga upp ett sådant här system på, så att man kommer på varianter i efterhand som skulle vara smidigare är inget konstigt, snarare regel.

Angående förluster och räntan så håller jag med dig fullständigt. Jag är mkt förvånad över dessa rapporter om minskande avkastning i Sverige, för mig går det som tåget, trots en svidande förlust på 60% av min intjänade ränta i slutet på september.
När uppgifterna kommer från folk som har en ansenlig summa insatt, och jag själv inte har bara ett par lappar, så känns det som att det inte kan vara så stor skillnad i vilket kundunderlag man har.

Citat:
När jag öppnade Finland satte jag in 150 000 direkt. De flesta lånen gick ut i stora poster ett flertal poster på 644 euro. Den klara majoriteten gick ut i poster på mer än 200 euro.

Extremt få lån gick ut som det skall i 10 euro poster.

Well, det är ju egentligen, som redan sagts i tråden, bara bra att lånen går ut. Viktigare att de går ut än att man väntar på fler långivare som kan dela på lånet. Och nu, om man hoppas på en uppgång i euron, så finns mkt att vinna för svenskar att placera i Finland.
Finland verkar ju vara stabilaste eurolandet att placera i dessutom.
Senast redigerad av Madnug 2013-10-18 kl. 10:34.
Citera
2013-10-18, 11:00
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
Repus, hur stora poster lånades ut när du satte in i Finland? Du sa att allt gick ut i ett fåtal lån.
Jag satte in 5 k i Spanien förut och det gick direkt ut i 4 poster varav den största var på över 2000 kr och den minsta på 500...
Kändes helt orimligt så jag tog ut allt (dvs 90%) illa kvickt igen. Och mycket riktigt, 2 månader senare är det fortfarande bara en person som betalat tillbaka (den med 500kr-lånet..). Så det hade gett dålig omsättning.. (Men det kan förstås vara så att de övriga förlängt sina lån, och då kommer inga förlängningsräntor alls gissar jag? Inte ens motsvarande de 10% som jag fortfarande har i de posterna?)

Funderar på att sätta in i Finland nu, men det verkar vara andra regler utanför Sverige. Gillar verkligen inte att poster större än 100 kr går ut. Då försvinner ju hela poängen med riskspridning.

Någon annan som har klargörande info om det här?
Verkar alltid som att det är absolut första insättningen som det kan dras allt från hundra kr till flera tusen i ett lån. Sen går det ner igen till de nivåer som det ska vara.

Hej Trustbuddy,

kan ni kommentera ovan.

Som jag förstått det spelar det ingen roll hur stora summor man lånar ut till varje långivare, utan förlusterna delas på hela landets utlånade kapital, oavsett om man deltar eller inte med en andel i det specifika lånet?
Citera
2013-10-18, 15:20
Medlem
chaos2fu, helt korrekt.

Det jag pratade om ovan var att det går ut större poster än 100 kr per lån när man sätter in större summor. Men det handlar om prioriteringsordning, där man kommit fram till (vilket jag håller med om - till en viss gräns) att det är viktigare att omsättningen upprätthålls än att man ligger på 100 kr/lån.
Anledningen till att det inte spelar någon "större" roll är att det mesta av de lån som förfallit kommer tillbaka när förlusterna realiseras.

Det man har förlorat då är egentligen omsättningshastighet. Låt säga att du lånade ut 5k i en enda post, och det dröjer väldigt länge innan den registreras som förlust. Då har du haft 4900 kr mer bundet än du hade behövt ha, och har alltså förlorat ränta på detta. Men det här verkar tydligen mest handla om utländska marknader. Har haft max 300 kr i en post här i Sverige på insättningar upp till 14k.
Å andra sidan, skulle du vänta med att låna ut tills det finns fler långivare som kan dela på lånet, så ligger dina pengar förmodligen längre på kontot, och då förlorar du ränteintäkter på det med.
Var brytpunkten går och vad som är mest fördelaktigt är inte det lättaste att reda ut utan lite mer rådata (och beror förstås på ett flertal variabler, varav en del förmodligen inte låter sig modelleras särskilt väl).

Man kan analysera sådant här till evinnerlighet.
Min magkänsla är att man riskerar att binda pengarna längre tid om de går ut i stora poster (över 300 kr/lån) än att vänta på att andra långivare får in återbetalningar som går ut till samma lån som du är aktuell att bidra till.
Det är en av anledningarna till att jag håller mig på den svenska marknaden, för där har jag, som sagt, inte sett poster större än 300% av max. Tack och lov.
Senast redigerad av Madnug 2013-10-18 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in