Hej Madnug
Citat:
Vore ju nice om man fick någon slags inbjudningsbonus från TB. Man kan få en egen kod på sitt konto som nya medlemmar anger, så får man en liten bonus för det.
Detta är något som varit uppe på tapeten ett tag. Dock så är det mycket i pipelinen för tillfället och en sådan funktion får vänta lite. Men det är absolut en intressant funktion att erbjuda våra långivare.
Citat:
Dessutom, Trustbuddy, jag har sett att ni har ett safe-spar, segmentet ovanför standardsparet hos er. Borde ni inte kunna knipa åt er marknadsandelar på segmentet under också? Dvs, ett högrisk-spar med precis samma upplägg, men inriktat på kunder med betalningsanmärkningar fast EJ kronofogden. Typ som dessa gör: www . c a s h b u d d y .se.
Tack för din feedback. Vi har alltid ögonen öppna för nya ideer som kan göra tjänsten bättre för våra aktieägare, långivare och företaget i sig. Jag tar med ditt förslag för diskussion internt.
Mvh
TrustBuddy
Hej QuiteNice
Citat:
@TrustBuddy, lite svårare frågor här. Hoppas kunna få ett svar om hur ni ser på det, även om det är svårt att ge 100%-iga besked.
1. Hur försäkrar ni er om att information om skulder och lån inte förloras pga tekniskt fel? Alltså backups o dyl. Tänker jag på.
Vi genomför, precis som vilken bank som helst, löpande backups på alla våra system för att kunna återställa dom om något oförutsett skulle inträffa som resulterade i att information går förlorad. Man kan inte driva en verksamhet som bygger på finansiella transaktioner om man inte har löpande backups.
Citat:
2. Hur stor andel av era långivare kan ta ut 90% av sitt kapital samtidigt? Dvs, hur skulle ni påverkas av en "bankrun"?
Det är olika från dag till dag beroende på hur mycket tillgängligt långivningskaptial. Men det skulle krävas väldigt många stora uttag i många dagar i följd för att TrustBuddy skulle få problem.
Det du ska ta i åtanke här är att TrustBuddy inte kan drabbas av en ”bankrun” som resulterar i omgående konkurs som en vanlig bank gör. Eftersom dina pengar inte räknas in i verksamheten så drabbas inte bolaget finansiellt av att många tar ut sina pengar samtidigt. Det som kan ske är att ditt uttag tar lite längre tid än vanligt då det hypotetiskt kan ta slut på fritt kapital. Då kommer du som långivare helt enkelt få vänta på ditt uttag tills kapital finns, antingen från återbetalningar eller att nya långivare kommer in och tar över din utlåning.
Citat:
3. Hur förhåller ni er till förändringar på räntor på övriga marknaden? Det förutspås att bolåneräntorna fördubblas inom några år. Hur kommer Trustbuddy agera på det här? Alternativkostnaden ökar ju för sparare då så jag hoppas att Trustbuddys utlåningsränta ökar i motsvarande grad för att kompensera både företaget och långivare.
Jag har tyvärr ingen exakt information om detta. Men vi anpassar oss självklart efter hur marknaden beter sig.
Citat:
..och slutligen - jag vill inte måla fan på väggen, men det är viktigt att ha fakta klart för sig:
4. Vad händer med era skuldregister i händelse av konkurs? Hur ser ni att en fortsättning för långivare i ett sådant worst case scenario skulle kunna se ut för att vi skulle kunna få tillbaka våra pengar?
Det är tråkigt med kråksång osv, jag tror inte att ni är ens i närheten av några problem, men upplägget gör ändå att man som långivare vill ha sådan fakta klar för sig (frågan cirkulerar bland alla seriösa investerare som skriver om det online), just för att känna sig trygg med att trycka in hundratusentals kr och mer..
Detta har besvarats tidigare i tråden.
Mvh
TrustBuddy