2013-04-16, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej Repus

Tack för din feedback.

Vi använde en en räntemodell som du beskriver i ditt exempel, där den administrativa avgiften togs ut i efterhand tidigare. Men vi fick tyvärr ändra den till den aktiva räntemodell som vi använder i dagsläget. Den är inte optimal för varken långivaren eller TrustBuddy, precis som du skriver. Men den är nödvändig på grund av regelmässig skäl.

Mvh
TrustBuddy

Kan du utveckla det här? Jag ser inte varför detta skulle bryta mot eran licens från FI eller liknande.
Citera
2013-04-16, 15:55
Medlem
Hej Scampelle

Anledningen till uppdateringen beror på bokföringsmässiga skäl. Jag önskar jag kunder förklara detta bättre men då jag jobbar med marknadsföring hos TrustBuddy så är jag tyvärr inte insatt i detaljerna kring just detta. Vill du få en mer detaljerad förklaring tror jag att det är bättre om du kontaktar VDn för en kommentar.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-04-17, 02:06
Medlem
Apr 16th Återbetalat 5278144-243507 26,16
Apr 16th Lån 5278234-243507 -29,08

Detta skall vara en av dessa "Administrativa" händelser som ni på TB säger är förlängningar
av befintliga lån och därför är det bara på min sida jag ser detta och att inga pengar faktiskt
byter ägare.

Kan ni då förklara varför han betalar tillbaka 26,16 men lånet är 29,08 och att mitt saldo på kontot som har varit det samma i flera dagar nu helt plötsligt har sjunkit med mellanskillnadens belopp?
Kontot är stoppat för utlåning och det är inga stora siffror det är jag mycket väl medveten om jag vill bara veta vad som försiggår.
hur kan pengar helt plötsligt försvinna från ett låst konto?
Det som försvunnit är samma som mellanskillnaden och är inte registrerat som förlust heller.

"En låntagare har 30 dagar på sitt lån och kan därefter förlänga det mot en avgift och enligt eran sida *En Låntagare har möjlighet att begära totalt fem (5) sådana förlängningar av ett specifikt lån*
Detta ger en max låneperiod av 6 månader..hur kan det då ta 12 månader innan man borde ha alla sina utlånade pengar på sitt konto?
Och om max låneperiod med utnyttjade förlängningar är 6 månader så borde ju alla långivarnas pengar kunna lånas ut minst 2 ggr per år vilket skall ge en garanterad minsta ränta väl överskridande 12% som är gällande ränta per lån enligt eran sida.

måste ha missat detta om det har behandlats tidigare här på forumet."
Senast redigerad av Dolesen 2013-04-17 kl. 02:44.
Citera
2013-04-17, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus

Detta torde ju var enkelt att lösa genom att uppläggningsavgiften som idag lånas av de som lånar ut pengar utan ränta istället betalas av den som lånar pengarna när den gör sin slutbetalning.

Så varför använder ni er av den här modellen som i mina ögon verkar missgynna alla inblandade?

För att TB vill vara garanterade sina pengar innan folk hamnar på obestånd? är ju bättre att dom som står för kapitalet gör förlusten än att TB gör det tydligen.
Citera
2013-04-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesen
För att TB vill vara garanterade sina pengar innan folk hamnar på obestånd? är ju bättre att dom som står för kapitalet gör förlusten än att TB gör det tydligen.

https://www.flashback.org/sp42983587
Citera
2013-04-17, 16:44
Medlem
Hej Dolesen.

Tack för ditt inlägg. Det var en bra fråga som du ställde och jag har nog varit lite otydlig.

Anledningen till att kostnadsposten som går ut blir större än den som går in beror på följande.

Du lånar ut 26.16 kr i lånet. Lånet förlängs 5 gånger. De första 4 förlängningarna ger dig ungefär 2.92 kr i ränta som betalats ut löpande till ditt konto.

Denna ränta tillsammans med orginalbeloppet blir totalt 29.08.

När lånet läggs på avbetalningsplan så avslutas det och ett nytt lån läggs upp på samma belopp. Återbetalningsbeloppet för låntagaren är högre än summan som dom lånat. Återbetalningssumman involverar administrativa avgifter och ränta.

Därför får du först tillbaka det orginalbelopp som du betalat ut (26.16 kr) och därefter läggs ett nytt lån upp på totalbeloppet (orginalbelopp + ränta 29.08).

Detta lån har en löptid på 12 månader och du erhåller 6% i ränta när det är återbetalat.

Du har alltså fått 12% ränta på orginallånet, denna ränta återinvesteras tillsammans med orginalbeloppet i ett avbetalningsplanslån och ger dig 6% ränta på hela summan på ett år.

Summan som blir "återbetald" är därför lite mindre än "utbetalningssumman", eftersom du redan erhållit räntan som tillhör lånet till ditt konto och tas in i utbet.summan.

Du får alltså ränta på ränta på dina pengar.

Jag förstår att detta låter krångligt och det är det. Men jag ska se till att det kommer upp information på hemsidan gällande avbetalningslån inom kort så att det framgår klart och tydligt.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-04-17, 18:21
Medlem
Trustbuddy,

Ooohh okej, så om jag har fattar detta rätt: En kund har inte betalat tillbaka lånet på 6månader, denna kund får erbjudande om en avbetalningsplan på 12månader. Då är alltså pengarna man lånat ut låsta i 18 månader?(Om man vill få all sin ränta)

Så om jag lånar ut 100kr så får jag alltså 12% på de första 6månaderna, och sen 6% på 112kr? ca 6kr till.
Alltså 118kr på 18 månader?

En sak till, säg att jag har 10000kr och vill ta ut 90%, jag har sparat i 6månader och har erhållit 1000kr ränta. Men alla dessa lån ser ut att gå till avbetalning, hur mycket av dom 1000kr kommer jag ha kvar i ränta? Jag vet att jag har sett (-) ränta en gång när jag skulle prova att ta ut pengar.

Går all ränta som man tjänat in på dessa lån som har gått 6månader till den nya utlånaren? Kan ju inte vara kul för den nya långivaren att ta emot ett dåligt lån som kommer att låsa pengarna ytterliggare 12månader för 6% ränta, samtidigt inte kul för den gamla långivaren att bli av med all ränta man väntat 6månader på att få.
Citera
2013-04-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boyye
Trustbuddy,

Ooohh okej, så om jag har fattar detta rätt: En kund har inte betalat tillbaka lånet på 6månader, denna kund får erbjudande om en avbetalningsplan på 12månader. Då är alltså pengarna man lånat ut låsta i 18 månader?(Om man vill få all sin ränta)

Så om jag lånar ut 100kr så får jag alltså 12% på de första 6månaderna, och sen 6% på 112kr? ca 6kr till.

En sak till, säg att jag har 10000kr och vill ta ut 90%, jag har sparat i 6månader och har erhållit 1000kr ränta. Men alla dessa lån ser ut att gå till avbetalning, hur mycket av dom 1000kr kommer jag ha kvar i ränta? Jag vet att jag har sett (-) ränta en gång när jag skulle prova att ta ut pengar.

Går all ränta som man tjänat in på dessa lån som har gått 6månader till den nya utlånaren? Kan ju inte vara kul för den nya långivaren att ta emot ett dåligt lån som kommer att låsa pengarna ytterliggare 12månader för 6% ränta, samtidigt inte kul för den gamla långivaren att bli av med all ränta man väntat 6månader på att få.

Du förlorar all kommande ränta.
Citera
2013-04-18, 10:56
Medlem
Hej Boyye och cyTs.

De 11.17% som du erhållit på orginallånet realiseras på ditt konto när lånet flyttas till ett avbetalningslån. Räntan på 11.17% kommer alltså inte flyttas om du genomför ett uttag efter att lånet gått till avbetalning.

Den långivare som tar över ditt lån kommer erhålla 6% i årsränta på detta lån. Då ett sparande hos TrustBuddy är spritt över ett flertal lån kommer dessa avbetalningsplanslån inte påverka årsräntan i någon större utsträckning.

Du som långivare ska fortsatt förvänta dig 12% ränta per år på ditt sparande.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-04-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boyye
Trustbuddy,

Om du har sjukt otur JA.. Som Trustbuddy säger de första 2 veckorna kan låntagarna betala tillbaka pengarna utan att behöva betala någon ränta. Betalar de tillbaka lånet efter 2 veckor och 2 dagar tex betalar de 12% ränta. Har du som utlånare riktigt otur förlänger de lånet alla 6 månader och sedan lägger upp en avbetalningsplan, då blir pengarna låsta länge. Har du deremot tur och alla lånar pengar av dig i ca 3 veckor hinner man tjäna en jävla massa på ett år.. =)
Citera
2013-04-18, 23:47
Medlem
Verkligheten är väll att det blir en blandning av de 2 scenarion som jag beskrev ovan. Det ger i slutändan en helt okey ränta på dina utlånade pengar..
Citera
2013-04-19, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinters
Verkligheten är väll att det blir en blandning av de 2 scenarion som jag beskrev ovan. Det ger i slutändan en helt okey ränta på dina utlånade pengar..

Inte tillräckligt bra för att vara värt risktagandet för mig dock.
Sparandet i TB har för mig tyvärr känts som att sitta och spela
ett spel med någon där reglerna verkar ändras med tiden och
den enda vinnaren är motspelaren (i detta fall TB).

Jag har inte hört om avbetalningslån innan men å andra sidan
är det bara 2 månader sedan jag stoppade utlåning.
Jag har som flera andra här inne märkt att rörelser på kontot
avstannar markant när man stoppar utlåningen och hade man innan detta 60 händelser på sitt konto per månad så har man kanske 10 nu.
Känns lite som att om man stoppar utlåning så finns det ingen risk att pengar betalas tillbaka inom dom 12 max månaderna.Hur och vad som händer vet jag inte men jag har inte märkt detta alls innan och jag har vart med under hela 2012.
TB kan säga vad dom vill men det är för många som skrivit om detta för att det skall vara ren otur eller slumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in