2012-09-07, 14:17
Medlem
Hej Trustbuddy, Jag hakade på emissionen för långivare där man erbjöds köpa Aktier till 36 öre styck. Aktien har sedan dess gått upp till 55 öre styck och vänt ned till runt 36 öre igen för att under veckan ökat stadigt och nått nästan upp till magiska dubbla värdet. Men iaf har den tre gånger rusat upp till 70 öre och sedan halkat ner till 65 öre eller 68 öre. Just nu ligger den på 68 öre.

Vad ligger bakom denna prisökning? Ni har nyligen släppt Q2 men om det skulle vara den som ligger bakom reaktionen på börsen tycker jag den reaktionen kommer lite sent.

Vad kan föranleda detta plötsliga intresse för era aktier, har ni synts mycket i media i något annat land? För här hör man knappt om er.

Mvh
Citera
2012-09-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Eh nej, jag menar att seriösa bolag inte bemöter kritiska röster utan låter verksamheten bevisa sig själv. Visst tar det tid men så är det alltid. Att bygga varumärken tar tid, att rasera dem går på ett ögonblick.

Givet hur många som blev blåsta med loanland tycker jag talessättet "fool me once shame on you, fool med twice shame on me" stämmer in rätt väl.

Nej, seriösa bolag bemöter absolut kritiska röster och försöker lösa de problem kunderna har. Alla bolag gör detta via diverse "forum".

Att ignorerar sina kunder är inget framgångsrecept direkt.
Citera
2012-09-07, 14:52
Medlem
db74: fråga i aktieforumet! nu går väl det mesta upp, sen går det ner. Börsveckan rekommenderar avvakta.
Citera
2012-09-07, 16:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
Nej, seriösa bolag bemöter absolut kritiska röster och försöker lösa de problem kunderna har. Alla bolag gör detta via diverse "forum".

Att ignorerar sina kunder är inget framgångsrecept direkt.

Är det nu du tänker börja peka på bra exempel som braskens eller?

Btw, du har helt fel. Eventuellt kan du få lite information ur en talesperson när uppmärksamhet påtvingat det men den normala och vettiga attityden brukar vara locket på då det sällan kommer positivt ur debatterna.

Ett företag kan inte vinna, folk kommer fortsätta vara skeptiska och det enda sättet att vinna förtroende är att låta verksamheten tala för sig själv. Detta gäller i princip allt företagande.
Citera
2012-09-11, 19:02
Medlem
Varför är vissa lån under transaktionshistoriken flera tusen kronor stora jämfört med 100 som jag trodde de skulle vara allihopa?
Citera
2012-09-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Är det nu du tänker börja peka på bra exempel som braskens eller?

Btw, du har helt fel. Eventuellt kan du få lite information ur en talesperson när uppmärksamhet påtvingat det men den normala och vettiga attityden brukar vara locket på då det sällan kommer positivt ur debatterna.

Ett företag kan inte vinna, folk kommer fortsätta vara skeptiska och det enda sättet att vinna förtroende är att låta verksamheten tala för sig själv. Detta gäller i princip allt företagande.

Vet ej vad Braskens är...

Btw, du har helt fel. Den normala och vettiga attityden är INTE locket på och det vet alla bolag.
Sociala medier är mycket viktigt.
Citera
2012-09-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrZebra
Varför är vissa lån under transaktionshistoriken flera tusen kronor stora jämfört med 100 som jag trodde de skulle vara allihopa?

Jag tror att det är för att det är för lite låntagare så det blir större lån.
Citera
2012-09-12, 09:45
Medlem
Hej HerrZebra

Tack för din fråga.

Systemet delar upp dina pengar i 100 kr poster som standard. Men finns det vid en vald tidpunkt enbart ett fåtal långivare så kommer systemet att ta flera 100 kr poster från dig och de andra långivarna för att fylla upp låntagarens lån.
Därför kan det hända att du får större poster i lån. Detta påverkar inte dig som långivare i någon större utsträckning då du vid återbetalning får 12% ränta på din del av lånet. Är din del av lånet en stor del av din totala saldo så får du väldigt många % i förhållande till ditt saldo.

Exempel.
Du sätter in 200 kr i TrustBuddy och dessa 200 kr lånas ut till en låntagare. Du har alltså lånat ut 100% av ditt kapital i ett lån. Denna låntagare väntar 6 månader att återbetala sitt lån. Då händer inget på ditt konto men den sjätte månader så får du tillbaka 200 kr + 12% ränta. Då har du fått 12% på ditt totala kapital på 6 månader. Du har alltså lånat ut en större post i ett lån, men ränteåterbetalningen i kapital blir i förhållande till totalt saldo också större.

Alla kreditförluster sprids ut över alla långivare så även om du har stora poster i ett lån så sprids risken vid eventuell kreditförlust. Så din risk blir låg.

Vi ber om ursäkt om något missförstånd uppstått och vi kommer försöka förbättra informationen på hemsidan så det blir ännu tydligare och mer informativt.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2012-09-15, 09:59
Medlem
TrustBuddy har uppdaterat sidan för långivare
12th September, 2012

Vi har nu uppdaterat "din sida" för långivare. Kom gärna med feedback vad du tycker om det nya upplägget.

Vi har lagt om upplägget på själva sidan samt lagt till "Positiv saldo". Detta är en viktig funktion där du som långivare kan se ditt saldo om du har betalat in mer än exempelvis en förnyelseavgift.

Nån som märker nån skillnad? jag ser ingen skillnad, menar TB inte Låntagarna?
Citera
2012-09-15, 11:58
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capri79
TrustBuddy har uppdaterat sidan för långivare
12th September, 2012

Vi har nu uppdaterat "din sida" för långivare. Kom gärna med feedback vad du tycker om det nya upplägget.

Vi har lagt om upplägget på själva sidan samt lagt till "Positiv saldo". Detta är en viktig funktion där du som långivare kan se ditt saldo om du har betalat in mer än exempelvis en förnyelseavgift.

Nån som märker nån skillnad? jag ser ingen skillnad, menar TB inte Låntagarna?

Jag märker inte heller någon skillnad. Måste vara för låntagarna..
Citera
2012-09-17, 11:02
Medlem
Hej Capri79 och Gurty,

Det stämmer att tryckfels-Nisse har varit framme och det ska givetvis stå "Låntagare" och inte "Långivare"

Vi ber om ursäkt för missförståndet!

Mvh
TrustBuddy
Citera
2012-09-20, 16:23
Medlem
TrustBuddy, om jag adderar beloppet för "Låst" med "Tillgängligt för uttag" blir summan mindre än mitt totala saldo ("Insättningar" + "Vinst"). Borde dessa inte summor vara samma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in