2016-04-28, 09:09
Medlem
Någon av er i tråden som fått ut några pengar eller hört nått ifrån Styrgruppen?
Verkar ju vara heltyst ifrån dem, finns det nån man kan kontakta och höra sig för?
Nummer eller mail till någon att kontakta?
Citera
2016-04-30, 21:26
Medlem
Hur har ni som lånat ut gjort i deklarationen? De som haft aktierna har väl kunnat göra avdrag som en ren förlust antar jag, men hur gör vi som bara lånat ut??
Man verkar ju inte rapporterat in några kontrolluppgifter så vart den avdragna skatten på varje ränteinbetalning tagit vägen kan man ju fundera över...
Citera
2016-04-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pson
Hur har ni som lånat ut gjort i deklarationen? De som haft aktierna har väl kunnat göra avdrag som en ren förlust antar jag, men hur gör vi som bara lånat ut??
Man verkar ju inte rapporterat in några kontrolluppgifter så vart den avdragna skatten på varje ränteinbetalning tagit vägen kan man ju fundera över...

fått muntligt svar av skatteverket att det är bara att dra av som kreditförlust under övriga /onoterade ...

Citera
2016-04-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
fått muntligt svar av skatteverket att det är bara att dra av som kreditförlust under övriga /onoterade ...

Hur gör du då om det mot förmodan kommer en utbetalning?
Citera
2016-05-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Hur gör du då om det mot förmodan kommer en utbetalning?

deklarerar det som intäkt det år det mot förmodan kommer, såklart

Citera
2016-05-01, 12:38
Medlem
Citat:

Låter ju strålande.
Men skulle du kunna hjälpa mig lite mer utförligt, är inte så jätteinsatt i deklarationsbiten när det kommer till annat än bara ren aktieförsäljning.
Är det under länken "Övriga värdepapper, råvaror, övriga tillgångar (kapitalplaceringar) m.m" till bilaga K4 jag ska fylla i, alltså 8.4? Och där fylla i att jag sålt summan som står under "Totalt saldo" på Trustbuddy för noll kronor?
Citera
2016-05-01, 21:04
Medlem
Citat:
Låter ju strålande.
Men skulle du kunna hjälpa mig lite mer utförligt, är inte så jätteinsatt i deklarationsbiten när det kommer till annat än bara ren aktieförsäljning.
Är det under länken "Övriga värdepapper, råvaror, övriga tillgångar (kapitalplaceringar) m.m" till bilaga K4 jag ska fylla i, alltså 8.4? Och där fylla i att jag sålt summan som står under "Totalt saldo" på Trustbuddy för noll kronor?

japp helt rätt, inköpt för t ex 20.000:- (den förlust du gjort - pengar du inte får ut) och sålt för 0 kr, omkostnadsbelopp eller vad det nu står i den andra rutan.

Citera
2016-05-01, 21:30
Medlem
Citat:
japp helt rätt, inköpt för t ex 20.000:- (den förlust du gjort - pengar du inte får ut) och sålt för 0 kr, omkostnadsbelopp eller vad det nu står i den andra rutan.

Vill ju att man fyller i antal också men det kan väl spela mindre roll antar jag så en 1a borde väl räcka och en liten förklaring till avdraget under övriga upplysningar?
Är det för den delen ens bestämt att förlusten uppkom 2015 eller skulle jag lika gärna kunna dra av den nästa år? Hade ju inte riktigt planerat med det här så har ju inte tillräckligt med vinster för att kvitta det rakt av i år, och det blir väl ganska stor skillnad och kvitta det mot en vinst istället för att bara göra en förlust rakt av?
Citera
2016-05-01, 21:59
Medlem
Citat:
Vill ju att man fyller i antal också men det kan väl spela mindre roll antar jag så en 1a borde väl räcka och en liten förklaring till avdraget under övriga upplysningar?
Är det för den delen ens bestämt att förlusten uppkom 2015 eller skulle jag lika gärna kunna dra av den nästa år? Hade ju inte riktigt planerat med det här så har ju inte tillräckligt med vinster för att kvitta det rakt av i år, och det blir väl ganska stor skillnad och kvitta det mot en vinst istället för att bara göra en förlust rakt av?

beteckning: Trustbuddy (strunta i valutagrejen)
antal: är beloppet i SEK, i mitt fall 20.486
försäljningspris: 0
omkostnadsbelopp: 20.486
förlust: 20.486

Jag har inte skrivit någon förklaring på övriga upplysningar, dom borde känna till Trusbuddys konkurs väl. men gör det om du vill vara noggrann.

Antar att det går lika bra att göra avdraget på nästa års deklaration, förlusten ligger ju "i luften" så att säga, fr o m konkursen och gissningsvis åratal framöver.

Citera
2016-05-02, 00:31
Medlem
Tack för hjälpen
Citera
2016-05-02, 12:40
Medlem
Någon som fått det här skriftligt? Hade vart skönt
Citera
2016-05-03, 05:32
Medlem
Citat: