2015-09-14, 15:44
Medlem
Sitter också i en lite besvärlig sits, har lånat ut en större summa pengar till trustbuddy och har för ungefär 6 månader sen begärt ut mina pengar.
Har sedan dess fått tillbaka ungefär 20% av mitt insatta kapital.
Men nu står det still, har de sensaste 10 dagarna endast varit en "transaktion" av ca 2000 lån och återbetalningen står i princip helt stilla.

Vad ska jag göra?
Har nyss köpt nytt hus och är i brinnande behov av mina pengar.

Ska jag kanske starta utlåningen igen över en period för att kanske få fart på rulliansen igen som personen i inlägget ovan säger att så länge man fortsätter låna ut får man tillbaka ungefär 90% av sina utlånade pengar men när man stoppar utlåningen dalar återbetalningarna.

finns det nån myndighet eller dyligt man kan tala med om detta?
vilka argument kan jag ha i min talan mot trustbuddy?
är jag körd eller finns det nått jag kan göra för att sätta lite press på trustbuddy?

Tacksam för svar!
Citera
2015-09-14, 17:13
Medlem
Jag har gjort en anmälan via ARN. Ett formulär att fylla i på deras hemsida. Jag har ännu inte fått något svar i ärendet. Trustbuddy har inte svarat på anmälan heller trots flera påminnelse från advokaten. Jag trycker på att dom inte kan ha tagit hänsyn till kreditprövningar, då alla lån tydligen hamnar hos inkasso. Nästa steg för mej är att ta ett prat med en jurist och höra hur jag ska bete mej.
Citera
2015-09-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtremeBadger

Ska jag kanske starta utlåningen igen över en period för att kanske få fart på rulliansen igen som personen i inlägget ovan säger att så länge man fortsätter låna ut får man tillbaka ungefär 90% av sina utlånade pengar men när man stoppar utlåningen dalar återbetalningarna.

Starta för allt i världen inte utlåningen igen. Du riskerar bara att ännu mer av ditt kapital binds upp i dåliga lån. Jag stoppade min utlåning för mer än 10 månader sedan och har i dag fått tillbaka ca. 35 % av mitt kapital. Det går allt sämre med återbetalningarna och troligen är jag blåst på större delen av mitt kapital. Tyvärr får du nog också räkna med att en betydande del av ditt kapital går förlorat.
Citera
2015-09-15, 21:18
Medlem
Var inne på Trustpilot och tittade på omdömena där.... Snabb slutsats är att långivarna som lämnat omdömen är missnöjda medan låntagarna är mycket nöjda...

Kan det bero på att de ena vet att de aldrig kommer att få tillbaka sina pengar och de andra vet att de aldrig kommer att behöva betala....

Lämna gärna omdöme
https://se.trustpilot.com/review/trustbuddy.com/se

Resultatet presenteras på Trustbuddy hemsida
Senast redigerad av Repus 2015-09-15 kl. 21:49.
Citera
2015-09-17, 15:55
Medlem
Vet inte om det är en engångshändelse, men plötsligt så har jag fått en massa återbetalningar på mina konton, främst Sverige. Jag har knappt haft en återbetalning på hela veckan och plötsligt får jag 590:- på en dag. Tillsammans med det jag fått tidigare i veckan är nu återbetalningarna denna vecka uppe i 880:-. Sådana belopp har jag inte sett på många månader. Samma på min hustrus konto. Kan detta vara resultatet av de åtgärder som TB skulle vidta för att återfå en del av vårt utlånade kapital eller är det bara en slump?
Har någon annan fått ovanligt stora återbetalningar denna vecka?
Citera
2015-09-17, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Vet inte om det är en engångshändelse, men plötsligt så har jag fått en massa återbetalningar på mina konton, främst Sverige. Jag har knappt haft en återbetalning på hela veckan och plötsligt får jag 590:- på en dag. Tillsammans med det jag fått tidigare i veckan är nu återbetalningarna denna vecka uppe i 880:-. Sådana belopp har jag inte sett på många månader. Samma på min hustrus konto. Kan detta vara resultatet av de åtgärder som TB skulle vidta för att återfå en del av vårt utlånade kapital eller är det bara en slump?
Har någon annan fått ovanligt stora återbetalningar denna vecka?
Bara att gratulera... själv har jag fått 10 kr de senaste 14 dagarna....
Citera
2015-09-17, 19:20
Medlem
Har fått 1 av ca 125 lån tillbaka sista 2 månaderna.
Citera
2015-09-17, 23:25
Medlem
Citat:
Sitter också i en lite besvärlig sits, har lånat ut en större summa pengar till trustbuddy och har för ungefär 6 månader sen begärt ut mina pengar.
Har sedan dess fått tillbaka ungefär 20% av mitt insatta kapital.
Men nu står det still, har de sensaste 10 dagarna endast varit en "transaktion" av ca 2000 lån och återbetalningen står i princip helt stilla.

Vad ska jag göra?
Har nyss köpt nytt hus och är i brinnande behov av mina pengar.

är jag körd eller finns det nått jag kan göra för att sätta lite press på trustbuddy?

Tacksam för svar!

Typ finansinspektionen
Du kan ju gå till kronofogden också, begära ett betalningsföreläggande mot trustbuddy, om det fastställs så kan kronofogden mäta ut din fordran hos TB..
Chansen är väl sådär hyfsad att dom bestrider dock
Citera
2015-09-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Typ finansinspektionen
Du kan ju gå till kronofogden också, begära ett betalningsföreläggande mot trustbuddy, om det fastställs så kan kronofogden mäta ut din fordran hos TB..
Chansen är väl sådär hyfsad att dom bestrider dock

Troligen behöver TB bara hänvisa till sina stadgar. Där står tydligt att ett lån är en affär mellan dig som långivare och låntagaren. TB bara förmedlar lånen. Att TB sedan lånat ut dina pengar till folk som aldrig borde fått låna dem är en annan sak men troligen inte olagligt. Det är nog mer eller mindre omöjligt att få ut några andra pengar från TB än det som återbetalas på dina lån.
Det enda som man kan hoppas på är att TB anstränger sig och försöker sälja alla dåliga lån så att vi långivare kan få tillbaka så mycket som möjligt av våra pengar. Jag tror tyvärr att vi får räkna med att lejonparten av våra pengar är borta för alltid.
Citera
2015-09-20, 16:46
Medlem
Citat:

Tacksam för svar!

Tror enda möjligheten är att stämma Trustbuddy och i stämningen hävda att Trustbuddy bryter mot 6 paragrafen i avtalet.

"Låntagarens återbetalning av hela sin skuld enligt Låneavtalet ska ske till det konto som TrustBuddy anvisar. TrustBuddy åtar sig att som kreditförmedlare vidta alla rimliga åtgärder för att Låntagaren återbetalar sitt lån. TrustBuddy ansvarar dock aldrig för Låntagarens skuld till Långivaren och kan aldrig träda in i eller överta Låntagarens skuld."

dvs driva tesen att trustbuddy inte gör allt som som är rimligt för att få låntagaren att betala. Med 2000 lån gissar jag på att du har 200-250 tkr låsta hos dem vilket är mycket pengar men att driva en process är ju inte billigt nånstans... Du ser ju också i 6§ varför kronofogden är helt meningslös...

Nä jag tror att det enda rimliga är att vänta fram till jul och se vad dessa utlovade försäljningar kommer att ha för effekt. Räkna med riktigt stora förluster i hela Trustbuddy portfölj. Har vi kvar över 50% av våra saldon när detta är klart skall vi vara glada.
Citera
2015-09-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Nä jag tror att det enda rimliga är att vänta fram till jul och se vad dessa utlovade försäljningar kommer att ha för effekt. Räkna med riktigt stora förluster i hela Trustbuddys portfölj. Har vi kvar över 50% av våra saldon när detta är klart skall vi vara glada.

Repus! Vad får dig att tro att det finns en möjlighet att vi ska få tillbaka 50 % av våra saldon? Vet du hur mycket förfallna skulder brukar köpas för, eller är det bara en gissning från din sida?
Jag vet inget om hur mycket obetalda skulder brukar kunna säljas för, men jag har för mig att jag har sett siffror här på forumet om mindre än 30 %. Till syvende och sist är det antagligen en fråga om kvaliteten på lånen och jag befarar att TB:s obetalda lån har mycket låg kvalitet, d.v.s de som är skyldiga oss pengar, milt uttryckt, inte är de mest betalningsdugliga.
Vore mycket positivt om din siffra stämmer. Jag har i alla fall i mina kalkyler räknat på max. 30 %.
Citera
2015-09-21, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Repus! Vad får dig att tro att det finns en möjlighet att vi ska få tillbaka 50 % av våra saldon? Vet du hur mycket förfallna skulder brukar köpas för, eller är det bara en gissning från din sida?
Jag vet inget om hur mycket obetalda skulder brukar kunna säljas för, men jag har för mig att jag har sett siffror här på forumet om mindre än 30 %. Till syvende och sist är det antagligen en fråga om kvaliteten på lånen och jag befarar att TB:s obetalda lån har mycket låg kvalitet, d.v.s de som är skyldiga oss pengar, milt uttryckt, inte är de mest betalningsdugliga.
Vore mycket positivt om din siffra stämmer. Jag har i alla fall i mina kalkyler räknat på max. 30 %.

För de lånen som är över 2år gamla lär TB bara kanske få 20% av värdet, men då förluster skall spridas ut över alla långivare så kommer vi som sitter med dessa gamla lånen kanske få tillbaka runt 50%. De riktigt stora förlorarna i denna soppan är ju de som börjar spara hos TB de senaste 2åren då de kommer få ordentliga kapitalförluster pga gamla lån som inte sköts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in