2012-01-06, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccosaurus
Okej tack, då är jag med på noterna.

Men en sak jag inte förstår, vem har "risken"? Båda eller är det bara jag? För det låter nästan för bra för att vara sant.

Aja, börjar med 10k så får vi se vad som händer ^^

Du tar risken att utlånat belopp inte återbetalas..därför splittar TB ner insatt belopp så att 100 kr lånas ut till varje låntagare istället för att splitta 10,000 ner till 5,000 x 2 och låna ut det till 2 låntagare..Dom sprider då "dina" risker och skulle någon inte betala blir beloppet inte så stort.
Citera
2012-01-06, 18:54
Medlem
Acidiferouss avatar
Hur funkar utbetalningarna av ränta? Jag fick lite random mellan 28-30 December och har snart 50:- i "beräknade ränteintäkter sedan senaste uppdateringen" trots att allt blev återbetalt och återutlånat den 8/12. Är det i slutet av varje månad eller är det baserat på något annat?
Citera
2012-01-07, 08:16
Medlem
Jag jobbar ju inte på TB men jag tror det hänger ihop med återbetalningar från låntagare..betalar dom så kommer både det utlånade beloppet och räntan in..
Det ser dock ganska förvirrande ut på TB:s sida och man kan ju hoppas att dom fixar till den snart.
Det var enligt min mening det enda LL var bra på överhuvud taget..layout på sin sida och hur lån lades fram på den..
att dom efter försäljningen till TB fullständigt skiter i sina åtaganden och låter massa fel uppstå på sin sida så att medlemmar inte kan kontrollera sina konton mm är ju under all kritik och gränsar garanterat över mot den olagliga sidan.
skall kolla om det går att lägga in en anmälan mot det..

Men kanske vill TB själva lämna lite svar till folk i en forum del dom själva skapat för endamålet.
Citera
2012-01-07, 18:01
Medlem
Acidiferouss avatar
TrustBuddy: ni har fortfarande inte tagit bort "medlemsavgiften" ur avsnitt 10 i villkoren.
Citera
2012-01-07, 20:28
Medlem
Acidiferouss avatar
Lite rolig uppdatering: "Beräknad årlig ränta: 98%". Bör jag bli orolig?
Citera
2012-01-08, 14:45
Medlem
Är detta ett försök att skapa goodwill då långivarna har övergivit er ?, kapitalet slut ?

Jag satte in 2000kr på loanland, mest för vi hade lite diskussioner om detta i bekantskapskretsen, jag bestämde mig för att prova och förde över 2000kr på vinst och förlust.

På loanland var jag restriktiv i vilka jag lånade ut till, någorlunda korrekta formuleringar i beskrivningen samt en relativt hög kreditklassning och en bra ränta.

Efter ett tag var jag uppe i över 30% avkastning, såg bra ut, några mindre förluster enbart.

Ett par månader innan TB tog över var min kontobalans ungefär 2600-3000kr, vid övertagandet sjönk denna kontobalans till ~1600kr, alltså från ~30% plus efter något/några år på LL till 30%-50% minus efter ert övertagande.

Var är mina pengar?
Citera
2012-01-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isvaken
Är detta ett försök att skapa goodwill då långivarna har övergivit er ?, kapitalet slut ?

Jag satte in 2000kr på loanland, mest för vi hade lite diskussioner om detta i bekantskapskretsen, jag bestämde mig för att prova och förde över 2000kr på vinst och förlust.

På loanland var jag restriktiv i vilka jag lånade ut till, någorlunda korrekta formuleringar i beskrivningen samt en relativt hög kreditklassning och en bra ränta.

Efter ett tag var jag uppe i över 30% avkastning, såg bra ut, några mindre förluster enbart.

Ett par månader innan TB tog över var min kontobalans ungefär 2600-3000kr, vid övertagandet sjönk denna kontobalans till ~1600kr, alltså från ~30% plus efter något/några år på LL till 30%-50% minus efter ert övertagande.

Var är mina pengar?

Du är medveten om att LoanLand inte är samma sak som Trustbuddy va?
Citera
2012-01-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
Du är medveten om att LoanLand inte är samma sak som Trustbuddy va?

Menar du att det inte är samma företag ?
Menar du att det inte är samma upplägg ?
Såvitt jag förstått så är det några mindre modifikationer och ett nytt namn, i princip samma sak?

Förstår inte riktigt vad du syftar på då det i min text står "Ett par månader innan TB tog över" där TB verkar vara en vedertagen förkortning.

Oavsett så är det irrelevant om det är "samma sak", att förskjuta sakfrågan tar inte bort det faktum att min kontobalans halverades då LL blev TB. Var är mina pengar?
Citera
2012-01-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isvaken
Menar du att det inte är samma företag ?
Menar du att det inte är samma upplägg ?
Såvitt jag förstått så är det några mindre modifikationer och ett nytt namn, i princip samma sak?

Förstår inte riktigt vad du syftar på då det i min text står "Ett par månader innan TB tog över" där TB verkar vara en vedertagen förkortning.

Oavsett så är det irrelevant om det är "samma sak", att förskjuta sakfrågan tar inte bort det faktum att min kontobalans halverades då LL blev TB. Var är mina pengar?

Det är varken samma företag eller samma upplägg.
Och som TrustBuddys support själva skrivit

"Du bör inte blanda ihop Loanland med TrustBuddy. TrustBuddy är det företaget som är aktivt i dagsläget. Vi sköter visserligen administrationen kring de lån som fortfarande ligger i Loanland men dessa lån ligger under Loanlands avtalsvilkor osv. Loanland har inget med TrustBuddy som företag att göra. "
Citera
2012-01-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
Det är varken samma företag eller samma upplägg.
Och som TrustBuddys support själva skrivit

"Du bör inte blanda ihop Loanland med TrustBuddy. TrustBuddy är det företaget som är aktivt i dagsläget. Vi sköter visserligen administrationen kring de lån som fortfarande ligger i Loanland men dessa lån ligger under Loanlands avtalsvilkor osv. Loanland har inget med TrustBuddy som företag att göra. "

Förstår inte alls vart du vill komma, är du mentalt utmanad på något sätt ?

Kan du peka på skillnaderna ?, förutom namnbytet och några få ändringar kvarstår grundprincipen.

Oavsett om företaget heter Loanland eller Trustbuddy så är det fortfarande en medlare av lån mellan privatpersoner, exakt samma koncept. TB köpte LL, tog sedan en väldigt stor kaka av mina pengar.

Det som är citerat ovan är inte relevant, vad som är relevant är att TB fick mina 2600kr att bli 1600kr över natten vid uppköpet av Loanland. Nu skiter jag fullständigt i pengarna, men det är principen. Detta är stöld.
Citera
2012-01-08, 19:26
Medlem
Efter att ha läst lite mer.

Deras policy av att en långivare ska kunna dra sig ur sina åtagande, är kanske bra på sitt sätt.

Dock medför detta att dom kräver att 10% av alla långivares kapital ska vara passivt, för att täcka upp, alltså fördela dom åtagande en långivare åtagit sig på övriga långivare då denna väljer att dra sig ur.

Detta innebär att 10% av mitt kapital får jag inte avkastning på.
Detta innebär även att 10% av allt insatt kapital är passivt, vilket jag inte köper. Har TB dessa pengarna stillastående till 0% avkastning, förkastligt i ett perspektiv, ännu mer förkastligt om dessa pengar genererar en avkastning till TB istället för långivaren.

Vad händer om jag sätter in 100 000, dessa pengar lånas ut, och efter ett tag märker jag att så många lån blir kreditförluster att min avkastning blir negativ. Då har jag enligt policyn rätt att dra mig ur, medan man fördelar förlustkrediterna på övriga långivare ?

I slutet av tiden på Loanland hade jag nog varit beredd att trycka in en större summa. Konceptet verkade fungera. Dock mycket lyckligt att jag aldrig kom till skott.
Citera
2012-01-09, 15:27
Medlem
Hej alla TrustBuddys!

Det är väldigt trevlig läsning och följa tråden och se alla era funderingar och frågor, bra som lite mindre bra.

Det är också otroligt kul att se att ni väljer att besvara varandras inlägg och att en hel diskussion har uppstått.

Vi skall nu försöka besvara alla de frågor som står obesvarade och även flika in med lite extra information där det kanske fortfarande finns frågetecken.

Hoppas ni orkar läsa svaren för det kommer bli en del för att besvara och det kan tänkas bli en del läsning.

Mvh
TrustBuddy Support.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in