Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-23, 01:52
Medlem
Hejsvejs!

Nu känner jag att det är på tiden att jag köper mig en kamera! Men nu är frågan, vafan ska jag köpa Det lutar mot en kompaktkamera då den är mycket lättare att ha med sig men är ändå extremt sugen på en systemkamera..

Vad hade ni valt? En hyfsad digitalkamera för 1500-2000 eller en systemkamera för 3000-5000?

Ska huvudsakligen köpa kameran pga partyresa till cypern, känns som att det kommer bli jobbigt att släpa runt på en systemkamera där?
Citera
2011-06-23, 02:07
Medlem
pounderetts avatar
Har du inget, och tror inte du kommer få något speccielt fotointresse så är en schysst kompaktkamera givet imo så mycket enklare att ha med i en ficka så den kommer följa med mycket oftare!
Citera
2011-06-23, 02:35
Medlem
Rodah15s avatar
Eftersom du ska ha med den på partyresa till Cypern så kommer det nog bli jobbigt att släppa runt på en systemkamera. Om du känner att du tycker det är riktigt roligt att fota och du har intresse för det och kommer fota mycket när du kommer hem så tycker jag ändå du ska satsa på en system.

Om inte så tycker jag du helt klart ska satsa på en bra kompaktkamera, jag skulle rekommendera Canon S95, en av de bästa du kan hitta just nu.
Citera
2011-06-23, 11:18
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Måste bara klyva lite hår här. En digitalkamera är en kamera som lagrar bilden digitalt, vilket 99% av både system- och kompaktkameror gör idag. Att fråga om skillnaden mellan "systemkameror och digitalkameror" är alltså samma sak som att fråga om skillnaden mellan en Volvo och en bil.

Med det sagt, om du inte är någon fotoentusiast utan bara vill ha hyfsat bra bilder på semestern, köp en kompaktkamera. Den räcker garanterat, och är mycket lättare att använda.
Citera
2011-06-23, 11:25
Medlem
Även en systemkamera bör rimligtvis vara digital.
Citera
2011-06-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Att fråga om skillnaden mellan "systemkameror och digitalkameror" är alltså samma sak som att fråga om skillnaden mellan en Volvo och en bil.
Jag skulle snarare säga en kombi och en bil. Det var inte märket det var frågan om

OnT: En S95 som många rekommenderar låter vettigt tycker jag, alternativt en S90 som sägs göra jobbet lika bra om du inte skall filma. Begagnatmarknaden finns ju för att göra affären billigare om så önskas också!
Citera
2011-06-23, 21:30
Medlem
Halloj och tack för alla svar, gubbar!

Kikade på s95an, inte riktigt den prisklassen jag hade tänkt mig men om det är en schyst kamera kan jag tänka mig att lägga 2k till.

Främsta anledningen till att jag vill köpa en Systemkamera är för att kunna ta många bilder snabbt, kör en hel del cross och det skulle vara kul att kunna ta flera bilder under ett och samma hopp utan att kvalitén blir dålig.

klarar exempelvis s95an av det?
Citera
2011-06-27, 06:44
Medlem
503s avatar
Panasonic GF1.
Kompakt systemkamera i rätt prisklass.
Citera
2011-06-27, 10:38
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Panasonic GF1.
Kompakt systemkamera i rätt prisklass.

Dock ingen superkamera vad gäller seriebildstagning. Men det är förstås med systemkameramått mätt, den lär slå de allra flesta kompaktkameror på fingrarna. GF1 är en bra kamera och den är kompaktare än systemkameror generellt, men inte direkt fickformat. GF2 är något mindre och GF3 som släpps snart är galet liten för att vara en systemkamera. Det kan också vara två alternativ, det är dessutom nyare konstruktioner. Jag har ju en GF1 själv och är mycket nöjd, dock skulle jag inte köpa den för actionfoto. Sen blir det nog svårt att hålla budget om redan S95 är för dyr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in