• 1
  • 2
2011-06-22, 20:32
Medlem
Krabats avatar
Hej!

Åker utomlands imorgon och vill inte få några stora fakturor hem, så jag undrar om det finns något sätt att stänga av 3Gn manuellt, så jag alltså inte tar in någon data alls via 3G. Någon som vet? Är riktigt kass på sånt här.. Fick mobilen igår.

Tack på förhand
Citera
2011-06-22, 20:37
Bannlyst
Under inställningar kan du stänga av den. Dock står det något om roaming(stavning?) det är den du ska stänga av/sätta på. Läs!

edit under inställningar - nätverk
aktivera på Data-roaming när du reser utomlands
Citera
2011-06-22, 20:40
Medlem
Krabats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Under inställningar kan du stänga av den. Dock står det något om roaming(stavning?) det är den du ska stänga av/sätta på. Läs!

edit under inställningar - nätverk
aktivera på Data-roaming när du reser utomlands

Aktivera den när jag åker utomlands? Är det inte tvärt om?
Citera
2011-06-22, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krabat
Aktivera den när jag åker utomlands? Är det inte tvärt om?
Data-roaming
när du avaktiverar data-roaming när du är utomlands kan du undvika extraavgifter när du läser e-post, surfar på nätet eller använder andra datatjänster.

Tolka det hur du vill! Standard är den avstängd.
Citera
2011-06-22, 20:45
Medlem
Tihihis avatar
Du ska stänga av Data-roaming och Mobildata.
Det står dessutom en tydligt hjälptext precis under Data-roaming att du ska stänga av den för att undvika extrakostnader när du är utomlands.

3G behöver du inte stänga av.
Senast redigerad av Tihihi 2011-06-22 kl. 20:47.
Citera
2011-06-22, 20:49
Medlem
Pinkkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Data-roaming
när du avaktiverar data-roaming när du är utomlands kan du undvika extraavgifter när du läser e-post, surfar på nätet eller använder andra datatjänster.

Tolka det hur du vill! Standard är den avstängd.
den är som standard
Citera
2011-06-22, 20:50
Medlem
Krabats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Du ska stänga av Data-roaming och Mobildata.
Det står dessutom en tydligt hjälptext precis under Data-roaming att du ska stänga av den för att undvika extrakostnader när du är utomlands.

3G behöver du inte stänga av.

Okej, om jag av misstag skulle komma åt youtube, gps eller något annat som kräver internet, så kommer det inte gå eftersom jag befinner mig utanför Sverige?
Citera
2011-06-22, 20:52
Medlem
Krabats avatar
Om jag är inte är Wifi uppkopplad då..
Citera
2011-06-22, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkking
den är som standard
Jag och min flickvän har nästan helt nya Iphone 4 och våra är AVSTÄNGDA som standard!
Citera
2011-06-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkking
den är som standard

Dataroaming är AV som standard, alltså att enheten inte kan ta emot någon datatrafik utanför det egna hemmanätet. Vilket betyder inga extra kostnader för datatrafik när man är utomlands.

Dr Tinnitus
Citera
2011-06-22, 22:43
Medlem
Citat:
Hej!

Åker utomlands imorgon och vill inte få några stora fakturor hem, så jag undrar om det finns något sätt att stänga av 3Gn manuellt, så jag alltså inte tar in någon data alls via 3G. Någon som vet? Är riktigt kass på sånt här.. Fick mobilen igår.

Tack på förhand

Vad har du för operatör? Du kan nämligen inte stänga av 3G om du har Tre.
Annars går du in i Inställningar -> Nätverk > 3G och bocka av rutan.

Angående WiFi så är det inga avgifter som operatören tar, däremot kan hotellet eller något café tvinga dig att betala en 20 lapp för att få surfa på deras WiFi.
Citera
2011-06-22, 22:44
Medlem
Citat:
Okej, om jag av misstag skulle komma åt youtube, gps eller något annat som kräver internet, så kommer det inte gå eftersom jag befinner mig utanför Sverige?

Då kommer det upp en varningsruta som säger att det inte funkar utan att du slår på Dataroaming, vilket du givetvis inte gör.

GPS kräver ingen datatrafik utan går på satelliter, GPS kostar alltså inget och kan alltså användas helt gratis även utomlands. Det som kan kräva datatrafik är om det ska visas kartor med GPS-funktionen, t ex i Appen "Kartor", men trycker du på den utomlands och Dataroaming är av, så kommer varningsrutan upp.

Skulle du t ex ha navigations-app från TomTom eller Navigon, så finns alla kartor med i appell och ligger alltså i iPhonen, så det kostar inget att använda dessa appar utomlands.

Citat:
Om jag är inte är Wifi uppkopplad då..

Se ovan.

Det sker alltså enbart om du inte har WiFi-anslutning. Har du WiFi på t ex ett hotell så funkar ju dessa tjänster men de kostar ju inte nåt med WiFi.

Dr Tinnitus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in