2011-06-22, 11:17
Medlem
Hej, det är så att jag tror jag klantade till mig i tröttheten inatt då jag formaterade en partition på min hårddisk, har delat upp den i två lika stora delar - en där jag kör Windows 7 och en där jag kör Linux Mint.
Installerade om Linux Mint till nyaste versionen inatt och i installationen fick man välja var den skulle boota ifrån (vet inte riktigt hur detta fungerar).
Då valde jag Windows 7 Loader, som var i listan, för att Grub skulle boota därifrån.

Nu är det som så att när Grub bootar så finns där Linux Mint, några kompatibilitetslägen och en där det står Windows 7 Loader och tänkte då att nej det här kommer ju aldrig fungera. Som jag trodde när jag väljer den för att köra igång Windows så kommer jag tillbaka till Grub, det blir som en oändlig loop. Jag kommer dock in på Linux Mint om jag väljer det.

Jag hade tänkt att formatera hela hårddisken så det är egentligen inget problem, ville bara testa om det gick på det här sättet innan för jag tänkte köra något liknande senare.

Jag kan ju komma åt filerna jag har i Windows från Linux så jag har ju inget problem med att göra backup på diverse grejer, förutom det viktigaste som jag behöver. Får snart tillbaka min iPhone som varit på service och har gjort backup på den i iTunes som jag verkligen behöver ha tillbaka sedan, så om någon vet hur jag sparar över den på en extern hårddisk eller hur jag kan fixa problemet så jag kan komma in i mitt nuvarande Windows via Grub.

Ber hemskt mycket om ursäkt om jag skrivit väldigt krångligt nu, jobbar som telefonist och det ringde väldigt mycket medan jag skrev.
Citera
2011-06-22, 14:46
Medlem
Googlade runt lite och fick fram någonstans att man skulle lägga till typ sökvägar i grub.lst, ska prova detta när jag kommer hem. Får väl se om det är en lösning på mitt problem om andra får samma problem i framtiden.
Citera
2011-06-24, 14:51
Medlem
neuffss avatar
Hm.
Är du säker på att självaste hårddisken inte fanns med när du kunde välja. Windows behöver nämligen två partitioner. En loader och sen självfaste systempartitionen (C. Min chansning är att du skrivit över loadern med grub eller något liknande. Är dock långt ifrån säker!
Hoppas att du är lite duktig på datorer och windows, för isf kan du ta en titt på dessa recovery commands:
http://www.microsoft.com/resources/d....mspx?mfr=true
http://www.microsoft.com/resources/d....mspx?mfr=true

Notera att om du ominstallerar loadern och fixar mbr:en så kommer inte grub att bootas alls. Då måste du installera om mint.
Citera
2011-07-13, 15:22
Medlem
fliermans avatar
Testa öppna filen /boot/grub/grub.cfg

Lägg till detta nedanför någon av Linux kernel-alternativen

menuentry "Windows 7" {
insmod ntfs
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set 6e98780b9877d057
chainloader +1
}

Spara filen och boota om
Citera
2011-08-04, 09:28
Medlem
jmpESPs avatar
När du får upp grub menyn så kan du gå ner till Windows raden och trycka e, sedan i nästa bild trycker du e igen. Posta vad som står där för jag har ingen aning om hur du har pationerat. Är det bara en hårddisk du har som då givetvis är master heter den i grub hd0. Har du flera partitioner på den så numreras dom av grub 1,2,3 osv.

Så du borde normalt sätt ändra den raden till (hd0,1) rak översättning (masterdisk,partition1).
Skulle du ha två diskar så heter icke mastern hd1 osv. Svårt att veta hur du lagt upp det men testa dig fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in