2011-06-22, 10:50
Medlem
Moots avatar
Hej!

Jag rippade en DVD jag äger, (i en VirtualBox sen via ftp) flyttade den till skrivbordet på min dator och nu kan jag inte flytta den vidare. Rättare sagt, det är EN .VOB som inte kan flyttas.

När jag kopierar eller flyttar till en annan disk (flytt inom samma disk fungerar) laddar den halvvägs och sen får jag meddelandet "Can't read from the source file or disk."

Det är en helt ny Samsung spinpoint som används som C:, och videon fungerar utmärkt att spela upp i VLC.

När jag försöker kopiera den med terminalen (CMD) får jag: "Data error (cyclic redundancy check). 0 file(s) copied."

Hjälp uppskattas! Ska jag reklamera disken eller blev något fel när jag flyttade filmen till skrivbordet? Kan jag tvångsflytta filen även om den är korrupt (den funkar ju o spela..)?

Tack!

EDIT: kanske ska tilläggas att "copy FILEN NUL" fungerar utmärkt. Då bör det kanske inte vara hårddisken?
Senast redigerad av Moot 2011-06-22 kl. 10:55.
Citera
2011-06-22, 11:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara då frågeställningen är inom en HDD.

//Mod
Citera
2011-06-22, 11:54
Medlem
Är filen större än 4gb så måste disken vara formaterad som ntfs, du har troligvis fat32.
Citera
2011-06-22, 12:35
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tråd -> Hårdvara då frågeställningen är inom en HDD.

//Mod

Nej, frågeställningen är för Windows och inte för hårddisken i sig då det är Windows som ger mig felet. Om det är hårddisken som har problem så får jag ta itu med det, men felsökningen rör väl operativet primärt?

Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Är filen större än 4gb så måste disken vara formaterad som ntfs, du har troligvis fat32.

Det är en 1TB Samsung som kör Windows 7. Filsystemet är givetvis NTFS. Om det spelar någon roll är filen på 0,99 GB och storleken på disk är 1,00 GB. Skapad, ändrad och åtkomst är satt till den 9 maj 2011... borde inte åtkomst ändras om jag öppnar videon? Jag har öppnat den idag.
Citera
2011-06-22, 12:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moot
Nej, frågeställningen är för Windows och inte för hårddisken i sig då det är Windows som ger mig felet. Om det är hårddisken som har problem så får jag ta itu med det, men felsökningen rör väl operativet primärt?

Det framgick inte vilket operativsystem som detta gällde. Därav flytten, men nu på efterhand så nämns OS.

Tråd -> Windows

//Mod
Citera
2011-06-22, 14:39
Medlem
Och eftersom filen är på 0.99gb så är allt mitt svammel om ntfs/fat totalt ointressant. Har ingen aning om vad som kan vara fel.
Citera
2011-06-22, 15:05
Medlem
Vet inte om det funkar men du kan testa köra en chkdsk.
Kör kommandot: chkdsk C: /r
Citera
2011-06-23, 09:15
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille631
Vet inte om det funkar men du kan testa köra en chkdsk.
Kör kommandot: chkdsk C: /r

Körde nyss chkdsk (bootar bara en gång per dag och den krävde en reboot så det blev inte igår). Som jag förstår är allt normalt, och om något var fel bör den ha fixat det eller hört av sig. Det enda jag inte riktigt var hundra på var reparse-points och EA records, men som jag förstår nu efter lite undersökning är att de används av systemet. 2EA och 44RP om det intresserar.

Jag kan fortfarande inte kopiera filen.

Eftersom terminalen klagade på CRC (checksum?) bör det vara möjligt att kopiera filen med ett program som skiter fullständigt i det? Filen må vara (eller bli) korrupt när den kopieras, men den fungerar ju i vilket fall som helst. Eller finns det reko programvara som fixar sånt här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in