• 1
  • 2
2011-06-21, 23:36
Medlem
Alcoholocaust-s avatar
Förra månaden så tog jag två familjepizzor a'la (Vad det ungefär blir i svenska kronor) 300 kr från lokala pizzerian på skuld, och lovade, muntligt, att betala den första denna månad.
Dock så sket det sig och jag har ännu ej betalat skulden, i fredags så skickade de en sommararbetare på min dörr som sa att de minsann skall stämma mig om jag inte har pengar på måndag (igår alltså), och krävde dessutom en ränta på uppskattningsvis hundra kronor. Förklarade att jag inte får pengar förräns den första juli och inte kan göra något åt saken, och han förklarade att isåfall blir det polisanmälning.
Blev förbannad och gick ner till pizzerian och förklarade att jag minsann inte accepterar såna här maffiametoder och att de har mitt telefonnummer, så de kunde ha ringt istället för att skicka en skakig stackars sommararbetare till min bostad. Även där förklarade den något paffa chefen, som verkligen inte förväntade sig att jag skulle komma dit för att prata med henne att det blir polissak av alltsammans om jag inte ger 400 kr på måndag. Förklarade även åt henne att jag inte har en enda krona och inte kommer att ha en enda jävla krona innan den första juli men hon verkade inte förstå.

Så nu sitter jag här, det är tisdag och jag har inte betalat en jävla spänn, och undrar, kan jag motanmäla ifall polisen dyker upp eller ringer och ber mig komma på förhör? Det är ju i princip utpressning eftersom de kräver ränta + att det inte fanns något skriftligt avtal att skulden skulle vara betald den första juni. Tror ni skatteverket blir nöjda ifall jag informerar dem om att det finns en pizzeria i stan som både säljer på skuld och ger kvitto samt kräver ränta på det, svart? Har även två vittnen som befann sig i min bostad när sommararbetaren kom och plingade på.

Personligen, så anser jag att det är otroligt rövhåligt att komma och knacka på dörren, när jag lämnade mitt nummer när jag "köpte" pizzorna.

EDIT: Nej, det är inte invandrare som driver pizzerian. Ja, jag skall betala pizzan när jag FÅR pengar.
Senast redigerad av Alcoholocaust- 2011-06-22 kl. 00:04.
Citera
2011-06-21, 23:46
Medlem
Mr Coffees avatar
Betala pizzan din tattare! Skaka fram pengarna kan väl inte vara så svårt?

Har svårt att se dig lyckas driva detta till din fördel juridiskt.
Citera
2011-06-21, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alcoholocaust-
Förra månaden så tog jag två familjepizzor a'la (Vad det ungefär blir i svenska kronor) 300 kr från lokala pizzerian på skuld, och lovade, muntligt, att betala den första denna månad.
Dock så sket det sig och jag har ännu ej betalat skulden, i fredags så skickade de en sommararbetare på min dörr som sa att de minsann skall stämma mig om jag inte har pengar på måndag (igår alltså), och krävde dessutom en ränta på uppskattningsvis hundra kronor. Förklarade att jag inte får pengar förräns den första juli och inte kan göra något åt saken, och han förklarade att isåfall blir det polisanmälning.
Blev förbannad och gick ner till pizzerian och förklarade att jag minsann inte accepterar såna här maffiametoder och att de har mitt telefonnummer, så de kunde ha ringt istället för att skicka en skakig stackars sommararbetare till min bostad. Även där förklarade den något paffa chefen, som verkligen inte förväntade sig att jag skulle komma dit för att prata med henne att det blir polissak av alltsammans om jag inte ger 400 kr på måndag. Förklarade även åt henne att jag inte har en enda krona och inte kommer att ha en enda jävla krona innan den första juli men hon verkade inte förstå.

Så nu sitter jag här, det är tisdag och jag har inte betalat en jävla spänn, och undrar, kan jag motanmäla ifall polisen dyker upp eller ringer och ber mig komma på förhör? Det är ju i princip utpressning eftersom de kräver ränta + att det inte fanns något skriftligt avtal att skulden skulle vara betald den första juni. Tror ni skatteverket blir nöjda ifall jag informerar dem om att det finns en pizzeria i stan som både säljer på skuld och ger kvitto samt kräver ränta på det, svart? Har även två vittnen som befann sig i min bostad när sommararbetaren kom och plingade på.

Personligen, så anser jag att det är otroligt rövhåligt att komma och knacka på dörren, när jag lämnade mitt nummer när jag "köpte" pizzorna.

Varför köper du två familjepizzor för 300 kr, när du själv vet att du inte har pengar och kommer inte ha pengar till det.
Citera
2011-06-21, 23:47
Medlem
Denoms avatar
Polisanmälan behöver du inte oroa dig över. De får helt enkelt likt alla andra företag med fordringar kontakta Kronofogden.
Citera
2011-06-21, 23:48
Bannlyst
Ge dem bara pengar din svenska fjolla, jalla ge dem bara , sälj din njure eller nått skaffa bara cashen snabbt åt dem
Citera
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Det enda svåra med ett muntligt avtal är att bevisa att det är sant. Om du förklarar din situation för polisen så borde de förstå att det muntliga avtalet gäller fram till du får pengarna, alltså 1 juli. Och då borde de anta att pizzeria ägarna brutit mot avtalet och vill ha pengarna tidigare. Men ändå... Hur kan du leva fram till 1 juli om du inte ens har 300 kronor?

Edit: Jaha du har inte betalat i tid...
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2011-06-21 kl. 23:50.
Citera
Bannlyst
dom kan försöka men kmr inte lyckas med ngt
Citera
2011-06-21, 23:49
Medlem
Masingas avatar
Vem fan tror du att du är, betala det du är skyldig. Man betaloar sina skulder annars får man stå sina kast, hoppas du får ditt.
Citera
2011-06-21, 23:50
Medlem
cannaBes avatar
Näe, du får faktiskt inget medhåll ifrån mig. De var schyssta och lät dig köpa på kredit. Självklart skulle du ha hållit din del av avtalet? Hur svårt kan det vara att skaffa fram 300 spänn..
Citera
2011-06-21, 23:51
Medlem
LemPicas avatar
Dom borde polisanmäla DIG då du tjackar pizza och inte betalar !
Varför skall någon annan betala din mat??
Och vet du med dej att du har taskigt met cash är det jävligt oansvarigt att gå och köpa pizza för 300 spänn.
Köp råvaror och laga mat själv och sluta stjäla mat från någon stackars pizzabagare !

Jag förstår mej verkligen inte på folk ibland.

Hoppas han polisanmäler dej.
Citera
2011-06-21, 23:54
Medlem
latjoisses avatar
Hur kan man "köpa" något som man inte betalar för? Hade jag varit Pizzeria-ägeren så hade jag inte skickat någon snäll sommarjobbare. Betala pengaran istället för att leta undanflykter. Att du har mage och säga att du tycker att han är ett rövhål som skickar någon för att informera dig om att du inte betalat din skuld.

Har du inte råd med en pizza så ska du fan inte ha en, så enkelt är det.
Citera
2011-06-22, 00:00
Medlem
Skaffa fram pengarna din lodis. Pizzerian är snälla och kritar mat till dig och du bara skiter i att betala.

Du har begått ett kontraktsbrott så klart de kan stämma/ göra en anmälan. Dock är det en jävligt liten summa så jag vet inte hur det hanteras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in