Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-21, 22:59
Medlem
Hejsan!

Min dator stängs av automatiskt när jag spelar lite mer krävande spel.

Jag har Radeon 4800 HD pro grafikkort och tidigare har jag kunnat spela tunga spel utan att datorn stängs av, det är på senare tid som den stängs av.

Jag har en skit stor fläkt, vet inte namnet på den, som är på hela tiden, + 6 mindre fläktar som jag styr manuellt, och jag maxar allt när jag ska spela och alla fungerar och snurrar i högvarv när jag ska spela.

Jag har dammsugat inne i datorn och fått bort allt damm som är möjligt att få bort, jag har även ett sidolock på datorn som jag har öppet för att få in mer kall luft, OCH så har jag fönstret öppet så det är drag i rummet och det är bokstavligt kyligt i rummet.
Vad fan kan va felet?
Citera
2011-06-21, 23:01
Medlem
FuckThePolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krayziejackson
Hejsan!

Min dator stängs av automatiskt när jag spelar lite mer krävande spel.

Jag har Radeon 4800 HD pro grafikkort och tidigare har jag kunnat spela tunga spel utan att datorn stängs av, det är på senare tid som den stängs av.

Jag har en skit stor fläkt, vet inte namnet på den, som är på hela tiden, + 6 mindre fläktar som jag styr manuellt, och jag maxar allt när jag ska spela och alla fungerar och snurrar i högvarv när jag ska spela.

Jag har dammsugat inne i datorn och fått bort allt damm som är möjligt att få bort, jag har även ett sidolock på datorn som jag har öppet för att få in mer kall luft, OCH så har jag fönstret öppet så det är drag i rummet och det är bokstavligt kyligt i rummet.
Vad fan kan va felet?

Vad har du för nätagg? Och vad ligger temperaturen på?
Citera
2011-06-21, 23:05
Medlem
Pröva att blåsa ut datorn med kompressor. Om du kör utan batteriet i? Dör den fortfarande?
Citera
2011-06-21, 23:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-06-22, 00:23
Medlem
Har ingen aning om vad för nätagg jag har, och jag vet inte hur man kollar tempen

Vad menar du med att blåsa ut kompressor? Har heller inte testat utan batteri.
Citera
2011-06-22, 00:32
Medlem
PappskaftetAlexs avatar
Kan det inte vara något så enkelt som att kylpastan är slut?
Citera
2011-06-22, 00:33
Medlem
Kan nog vara så enkelt som det... Har inte lagt någon ny pasta sen jag köpte den - för FLERA år sen.
Citera
2011-06-22, 00:39
Medlem
z00ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krayziejackson
Har ingen aning om vad för nätagg jag har, och jag vet inte hur man kollar tempen

Vad menar du med att blåsa ut kompressor? Har heller inte testat utan batteri.

Han menar att du ska blåsa ur datorn med luft, finns på flaska eller som en dyrare kompressorvariant, men knappast det som är problemet om du nu dammsugit den ( inte med metallmunstycket hoppas vi ), om inte du har galet med damm i tex processorfläkten, eller i grafikkortets fläktar.

Borde vara antingen

1.Temperaturen = http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html ( ta screenshot och posta www.geting.se )

2. Att din nätagg inte orkar driva datorn när den kör för krävande spel som tvingar din dator att arbeta på max.
Du får helt enkelt öppna din dator och läsa på nätagget, har du köpt den färdig på tex onoff brukar man får ett ruttet nägagg med.
Citera
2011-06-22, 00:40
Medlem
z00ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z00m
Han menar att du ska blåsa ur datorn med luft, finns på flaska eller som en dyrare kompressorvariant, men knappast det som är problemet om du nu dammsugit den ( inte med metallmunstycket hoppas vi ), om inte du har galet med damm i tex processorfläkten, eller i grafikkortets fläktar.

Borde vara antingen

1.Temperaturen = http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html ( ta screenshot och posta www.geting.se )

2. Att din nätagg inte orkar driva datorn när den kör för krävande spel som tvingar din dator att arbeta på max.
Du får helt enkelt öppna din dator och läsa på nätagget, har du köpt den färdig på tex onoff brukar man får ett ruttet nägagg med.

Kan även vara kylpastan som krazy sa, men kolla temp, samt agg så kan du iallafall utesluta det ena.
Citera
2011-06-23, 00:05
Medlem
tack så mkt för länken till CPUID hardware monitor.

Ser nu att tempen på mitt grafikkortet ligger på 90 - 100 grader celcius när jag inte spelar och har fläktarna på minimum!!! inte konstigt datorn stängs av. Får nog ta och kolla så fläktarna fungerar på GFXet, används kylpasta till GFX?

Edit: Kollade nyss och såg att GFX fläktar fungerar...

Edit2: Satte igång spelet, kollade på tempen.. Tempen på allt annat hade normala värden förutom på GFX då datorn stänges av när den var på 120 C, och tempen gick bara uppåt, dessutom hade jag maxat alla fläktar och sänkt spelets grafik till minimum.
Senast redigerad av krayziejackson 2011-06-23 kl. 00:45.
Citera
2011-06-23, 01:06
Medlem
FuckThePolices avatar
Tyvärr vet jag inte vad felet kan vara men passa dig bara så du inte bränner upp grafikkortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in