2011-06-21, 16:25
Medlem
Tjabba!

Jag är erbjuden arbete på ICA ringen Skanstull och Elgigenten Sickla.

Vad skulle du välja?

Jag kommer eventuellt studera i höst, och har detta som extra jobb i höst plus jobb nu i sommar.
Skulle du valt Elgigenten (Vitvaror) eller ICA (varuplock och kassör)

Elgigenten är 18% garanterat (plus inhopp, så de kan ju bli säkert 50%)
ICA är 12% garanterat (men de blir mycket inhopp och schemabokningar där!)

Vet ni hur lönen är på elgigenten, jag glömde fråga när jag va på interjvu. Orkar inte ringa upp om jag itne måste.

Vet ni vad säljkraven är på elgigenten? Jag vill inte ha en press när jag jobbar extra, de ska bara lite klirr i kassan utöver studierna. Inte värsta säljpressen.

HELP ME flashbackare.
Vilken arbetsplats skulle du välja? OCH VARFÖR?
Citera
2011-06-21, 16:28
Medlem
Torgers avatar
Ja på ica kan du sno en påse morötter tänk dig va du kan plocka hem från elgiganten

näe skämt o sido har jobbat på ica o de gör jag inte igen för alla pengar i världen jag skulle provat på elgiganten tänk du får ju säkert personalrabatt där o sånna saker?
Citera
2011-06-21, 16:37
Medlem
Jag skulle ta det med mest lön. :P
Citera
2011-06-21, 17:04
Medlem
antonthamans avatar
Ta den som är närmast ditt boende och som har bekvämast arbetstider
Citera
2011-06-21, 17:06
Medlem
Cracys avatar
Närmast
Pengar
Tider
Intresse

Gå efter dem.
Citera
2011-06-21, 17:18
Medlem
Grundlönen är samma, både ICA & Elgiganten har kollektivavtal med Handels.
Elgiganten har avdelningsbonus samt provision på försäkringar & finans.
Avdelningsbonusen baseras på hur väl avdelningen går mot budget och delas mellan säljarna efter anställningsprocent.
Provisionerna är personliga.

Sälspressen är stark på EG, du kommer att få en budget som du ska komma upp i baserad på hur mycket du jobbar.
Möten varje dag där resultat redovisas från gårdagen osv.
Ligger man i och är bra på att sälja så blir det skapliga pengar plus att du har din fasta timlön och obtilägg.

Ica har handels avtal. fast lön och ob-tillägg.
Är softare iochmed att du har samma lön hela tiden, lättare att planera ekonomin.
Blir nog mer OB-pengar på ICA också, kan tänka mig att de har senare öppettider än Elgiganten.
Och du slipper fjanta runt i vit skjorta och slips...

Jag skulle nog välja Ica, har jobbat på både Ica och Elgiganten, och Ica var klart softare jobb.
Citera
2011-06-21, 17:23
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axet
Grundlönen är samma, både ICA & Elgiganten har kollektivavtal med Handels.
Elgiganten har avdelningsbonus samt provision på försäkringar & finans.
Avdelningsbonusen baseras på hur väl avdelningen går mot budget och delas mellan säljarna efter anställningsprocent.
Provisionerna är personliga.

Sälspressen är stark på EG, du kommer att få en budget som du ska komma upp i baserad på hur mycket du jobbar.
Möten varje dag där resultat redovisas från gårdagen osv.
Ligger man i och är bra på att sälja så blir det skapliga pengar plus att du har din fasta timlön och obtilägg.

Ica har handels avtal. fast lön och ob-tillägg.
Är softare iochmed att du har samma lön hela tiden, lättare att planera ekonomin.
Blir nog mer OB-pengar på ICA också, kan tänka mig att de har senare öppettider än Elgiganten.
Och du slipper fjanta runt i vit skjorta och slips...

Jag skulle nog välja Ica, har jobbat på både Ica och Elgiganten, och Ica var klart softare jobb.

Hur fungerar det? Har man en station på EG? Vad ligger provision på? Hur lätt är det att nå sin budget?

Du kan väl alltid planera på EG också om du har en grundlön enligt kollektivavtal kan du budgetera för den och spara all provision "alla svenskar borde ha en årslön på banken"
Citera
2011-06-21, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Hur fungerar det? Har man en station på EG? Vad ligger provision på? Hur lätt är det att nå sin budget?

Du kan väl alltid planera på EG också om du har en grundlön enligt kollektivavtal kan du budgetera för den och spara all provision "alla svenskar borde ha en årslön på banken"

Elgiganten är uppdelat på avdelningar Vitvaror Data TV etc, så man jobbar på en av dom, sen kan det naturligtvis bli sjukdommar osv så du får vara på en annan avdening.

Provisionen baseras på tiläggsförsäkringar där det finns olika nivåer, tex säljer du försäkringar för 20 000 på en månad så får du 500 i prov.
Hur lätt det är att nå budget beror helt på varuhuset du jobbar i går ej att svara på generellt.

Men det är inget soft jobb, det krävs att du säljer bra och att du kan produkterna.
Sen är kunderna på Elgiganten oftast ett jävla pack som ska pruta och tjafsa och bete sig också.
Klart softare i en ICA butik och samma lön utan att man behöver tjafsa lika mycket med folk.
Citera
2011-06-21, 21:19
Medlem
Sommargays avatar
ica alla dagar i veckan. se svt's säljsekten och tänk dig att elgiganten är en lightversion av det. Känn efter hur du är som person, tycker du det är kul att ha PRESS på dig, du skall PRESTERA, SÄLJA, dina chefer PEPPAR DIG, eller står du hellre och frontar lite blå band såser på ica för samma pengar?

väljer du elgiganten och har tokångest när du traskar till jobbet kan det säkert vara jättebra för studiemotivationen.
Citera
2011-06-22, 23:31
Bannlyst
ICA skulle jag valt. Packa upp faror, gå runt i butiken och greja är nog roligare än att snacka in sig för att få sålt en kamera. Händer mycket mer på ICA.
Citera
2011-06-22, 23:51
Medlem
Jag skulle valt Ica lätt, jag skulle inte kunna respektera mig själv om jag skulle stå och hora mig bara för att sälja en TV så som man måste göra på EG.
Citera
2011-06-23, 00:33
Medlem
teflonpannan69s avatar
Jag skulle valt ICA. Dels för att jag själv jobbar på ICA. Det är faktiskt ett rätt så kul jobba på ICA, kontrollera försändelser, svabba upp utspilld mjölk, snacka skit med kollegorna och i ett maskande tempo plocka upp kollovaror. Sedan så känner man sig så speciell när gamla tanter utbrister i glädje för att man lyckades få tag på ett 6 pack med ägg åt dem. Det som dock inte är kul är när man blir tvingad att sitta i kassa ett hela dagen. Likt en maskin upprepar man dessa fraser samtidigt som man skannar in varor.

''Hej! Vaaaareee bra så? Då blir det XXX kroooner. Ööönskaaas ett kviittooo? Varsegoood. ''

Uttalar det faktiskt så.

Sen är det rätt så kul hur mina kollegor försöker undvika att sitta i kassa ett. ''****** vill du sitta etta eller tvåa?''

''Spelar ingen roll''

''Bra, då är du etta''

Så är det även lite frustrerande med alla som ska bråka om enkronor hit och dit på kvittot. Och att allt måste ske enligt systemet. Det är massa saker du inte får göra, när du knappar in varor, tar ut pengar, returnerar osv, men jag brukar skita i det sålänge jag vet att det felet inte kan spåras till mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in