2011-06-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
''Hej! Vaaaareee bra så? Då blir det XXX kroooner. Ööönskaaas ett kviittooo? Varsegoood. ''

Uttalar det faktiskt så.

Sen är det rätt så kul hur mina kollegor försöker undvika att sitta i kassa ett. ''****** vill du sitta etta eller tvåa?''

''Spelar ingen roll''

''Bra, då är du etta''

Så är det även lite frustrerande med alla som ska bråka om enkronor hit och dit på kvittot. Och att allt måste ske enligt systemet. Det är massa saker du inte får göra, när du knappar in varor, tar ut pengar, returnerar osv, men jag brukar skita i det sålänge jag vet att det felet inte kan spåras till mig.

Det är just den anledning varför jag bara föredrar att sköta upplockning av varor.
Kassan verkar på tok för jobbig speciellt när det gäller en livsmedelsbutik.
Citera
2011-06-23, 13:55
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilogic
Det är just den anledning varför jag bara föredrar att sköta upplockning av varor.
Kassan verkar på tok för jobbig speciellt när det gäller en livsmedelsbutik.

Synd bara att min chef inte tillåter mig att endast plocka upp varor. Arbetar någon av blondinerna på mitt skift, så är jag oftast trea, av förståeliga skäl. Passar mig utmärkt.
Citera
2011-06-23, 14:59
Medlem
Jag hade valt ICA. Jobbar också själv inom dagligvaruhandeln. Jag tror du i längden får en större variation och inte har samma press på dig att prestera som på Elgiganten. Det beror som tidigare sagts såklart hur man är som person; en ambitiös tävlingsmänniska kanske passar bättre på Elgiganten än på ICA som han tycker är skitråkigt, medan en annan som inte är det föredrar det lugnare tempot på ICA. Lugnare tempo kanske var att ta i; i de flesta butiker är det en jävla stress.

Som sagt är variationen i arbetet det roligaste. Jag har även vissa administrativa uppgifter vilket gör att arbetet blir ännu mer varierat. Men jag håller med om att sitta i kassan en hel förmiddag inte är det roligaste, vilket jag ofta gör när jag jobbar morgonpass (vilket dock inte händer så ofta). Dessutom masar sig tiden så så in i helv... när man bara sitter, medan när man har varu/färskvaruplock flyger tiden iväg och man hinner knappt något.
Senast redigerad av HowlinWolf 2011-06-23 kl. 15:04.
Citera
2011-06-23, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jake740
Jag skulle ta det med mest lön. :P

Det är ju samma. Handels båda två.
(eliganten har provisionen också, blir ju lite extra..)

Citat:
Ursprungligen postat av Cracy
Närmast
Pengar
Tider
Intresse

Gå efter dem.
Avståndet är lika.
Lönen är densamma, båda är ju handels.
Nackdelen med ICA är att de har öppet 8-22 (palla jobba till 22)
Nackdelen med elgiganten är eventuell säljpress.

Citat:
Ursprungligen postat av axet
Grundlönen är samma, både ICA & Elgiganten har kollektivavtal med Handels.
Elgiganten har avdelningsbonus samt provision på försäkringar & finans.
Avdelningsbonusen baseras på hur väl avdelningen går mot budget och delas mellan säljarna efter anställningsprocent.
Provisionerna är personliga.

Sälspressen är stark på EG, du kommer att få en budget som du ska komma upp i baserad på hur mycket du jobbar.
Möten varje dag där resultat redovisas från gårdagen osv.
Ligger man i och är bra på att sälja så blir det skapliga pengar plus att du har din fasta timlön och obtilägg.

Ica har handels avtal. fast lön och ob-tillägg.
Är softare iochmed att du har samma lön hela tiden, lättare att planera ekonomin.
Blir nog mer OB-pengar på ICA också, kan tänka mig att de har senare öppettider än Elgiganten.
Och du slipper fjanta runt i vit skjorta och slips...

Jag skulle nog välja Ica, har jobbat på både Ica och Elgiganten, och Ica var klart softare jobb.

Hur stor är säljpressen på EG?
GE EXEMPEL PÅ SÄLJBUDGETEN! Vad ligger den på?
Krävs det mycket av dig för att nå upp till den?

Säg att du inte når upp till den, blire sparken?

Någon mer som är erfaren av EG? Är det stor säljpress?
Är säljbudget svår att komma upp till eller, kommer det lite av sig självt?

För om man säger så här - jag är inte född till säljare.
Men jag är inte helt lost heller. Tror jag skulle ha halvenkelt att sälja.
Men jag är inte en säljare uti fingerspetsarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
Jag skulle valt Ica lätt, jag skulle inte kunna respektera mig själv om jag skulle stå och hora mig bara för att sälja en TV så som man måste göra på EG.

Jag ska sälja vitvaror!
Senast redigerad av joelsvantesson 2011-06-23 kl. 15:10.
Citera
2011-06-23, 16:26
Medlem
Jag jobbar på det mest pressade elgiganten i vårt avlånga land Nämligen EG i nordstan, Göteborg. Kan förklara mer när jag kommer hem från jobbet. Jobbar med den svåraste biten. På teleavdelningen med abonemang, mobiler och kameror.
Citera
2011-06-23, 16:52
Medlem
manodepressivs avatar
Om du har sönder en diskmaskin på Elgiganten blir det pinsamt och jobbigt.

Om en påse chips går sönder på Ica har du kvällsmyset fixat.

Dessutom är det bra att få in en fot i Icasvängen då Icahandlarare är kända för att göra bra pengar. http://www.dn.se/ekonomi/icahandlare-tjanar-mer-an-borstoppar-

Välj Ica!
Citera
2011-06-23, 18:11
Bannlyst
Jag antar att du är ung och kille, det här är bara ett jobb så länge? Lönen är ungefär likvärdig, då ska du välja den affären som har mest ungdomar och snygga brudar.

Tänk med kuken och festarhjärnan
Citera
2011-06-23, 18:15
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Om du har sönder en diskmaskin på Elgiganten blir det pinsamt och jobbigt.

Om en påse chips går sönder på Ica har du kvällsmyset fixat.

Dessutom är det bra att få in en fot i Icasvängen då Icahandlarare är kända för att göra bra pengar. http://www.dn.se/ekonomi/icahandlare-tjanar-mer-an-borstoppar-

Välj Ica!

Samtidigt så har ju de ICA-handlare som äger Supermarkets och Nära butiker det ruskigt svårt att gå runt ibland.
Citera
2011-06-23, 19:56
Medlem
UniktFanskaps avatar
ICA 100 ggr av 100. Större variation på allting eg. Med OB, lite övertid kan du tjäna bra med pengar med tanke på vad du gör. 30k brutto är ingen omöjlighet. Plus att dem har ICA-skolan, dvs massa utbildningar som du kan gå. Man kan jobba både i butik och inom koncernen. Är du ung, vill plugga på högskolan så har ICA sen en massa typer av jobb för t.ex. en ekonom eller ingenjör/it-utbildad.
Citera
2011-07-06, 01:48
Medlem
Jobbar på EG sen 1.6år tebax teleavdelningen o kan inte tänka mig en softare arbetsplats, skönt folk o bra pengar samt lite utmaning med att ta budget osv.

Klart du har press på dig med att nå budget men du är extra så bara du plockar o står i, visar att du vill och kan så kommer kollegor och chefer vara nöjda samt att det ser sjukt mycket bättre ut med EG på CVt än ICA.

MEN om du inte VILL lära dig produkter, visa dig duktig och sälja med charm och kunskap så tycker jag du ska lalla runt på ICA en sommar, fylla på mjölk kylarna o fronta dagarna i ända.
Citera
2011-07-06, 02:43
Medlem
56ks avatar
Det är väl knappast så att man går och lallar runt i en ICA butik och "frontar lite".
Om det är en maxi eller kvantum kan du räkna med att stå och plocka bur hela dagen och maxi som har öppet 08-22.00 så får du räkna med tidiga mornar och sena kvällar.
Ni som påstår att man inte har krav på sig det har man överallt det finns alltid någon som har ögonen på en.
Citera
2011-07-06, 02:49
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktFanskap
ICA 100 ggr av 100. Större variation på allting eg. Med OB, lite övertid kan du tjäna bra med pengar med tanke på vad du gör. 30k brutto är ingen omöjlighet. Plus att dem har ICA-skolan, dvs massa utbildningar som du kan gå. Man kan jobba både i butik och inom koncernen. Är du ung, vill plugga på högskolan så har ICA sen en massa typer av jobb för t.ex. en ekonom eller ingenjör/it-utbildad.

BLU är knappast något dom skickar iväg en deltidsanställd på, BLU är en framtidssatsning för handlaren och dennes butik.
Tror du h*n investerar i en person som tänker lämna företaget? Då kan h*n lika gärna skicka iväg Eva 40 år som suttit i kassan 15 år på den utbildningen. För att hon kommer i alla fall stanna kvar inom företaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in