• 1
  • 2
2011-06-20, 20:22
Medlem
Mina barn har windows 7 på datorn. Kan man se om de varit inne på datorn i en slags historik? Går man in nånstans på kontrollpanelen i föräldrarkontrollen eller är det någon annanstans? Jag vill alltså veta tidpunkter som de loggat in. Om de varit inne utan tillåtelse.
Citera
2011-06-20, 20:32
Medlem
DarknessNightmares avatar
köp en Spycobra registrerar alla knapptryckningar på tangentbordet.
Citera
2011-06-20, 20:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har dessa barn en egen inloggning? Eller loggar barnen in på ert konto som är då kanske som administratör?

Man kan läsa av lite av browsern cookies -> http://sv.wikipedia.org/wiki/Cookie
Citera
2011-06-20, 20:37
Medlem
TorrentLovers avatar
Om de inte är så smarta att rensa cachen, cookies och webbhistorik innan de stänger webbläsaren, vi vill säga...
Citera
2011-06-20, 22:13
Medlem
X_surfers avatar
föräldrakontrollen är som sagt ett utmärkt verktyg för detta - om nu inte dina barn sitter inloggade som admin.
Citera
2011-06-20, 22:38
Medlem
Jag är admin. Men hur gör man?????? Vart går jag in och kollar???
Citera
2011-06-21, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gredelina
Mina barn har windows 7 på datorn. Kan man se om de varit inne på datorn i en slags historik? Går man in nånstans på kontrollpanelen i föräldrarkontrollen eller är det någon annanstans? Jag vill alltså veta tidpunkter som de loggat in. Om de varit inne utan tillåtelse.
Installera hellre ett program som gör det omöjligt att starta datorn vissa tider om ni har kommit överens om det.

Du kanske kommer ångra dig när du ser vad de har varit inne på. T.ex så kanske du upptäcker att din lilla käcka son är en pedofilkramare eller nazist och det vill du nog inte.
Citera
2011-06-21, 01:51
Medlem
sonsens avatar
I många routrar kan man se historiken samt tidpunkt då dem har begärts av datorerna i nätverket. Enklaste sättet att kolla upp detta är att logga in i routern via webbläsaren. Detta gör du genom att gå in i kommandotolken och skriva ipconfig, skriv in "addressen" som står bakom local gateway(rätta mig gärna inte 100% säker på att det är just det det står) i webbläsaren så finns det oftast enkla menyer att följa. Om kidsen har ändrat inloggningsnamnet/lösenordet så får du pressa dem på lösenordet du kan inte resetta routern och skriva in eget användarnamn/lösen (då försvinner ju historiken också) annars kan du alltid resetta routern, skriva in nya inloggningsupgifter och vänta någon dag så har den ju samlat ny historik! Många routrar har även inbyggt så du kan spärra internet åtkomsten för dem olika datorerna i nätverket. Du kan även blocka sidor som innehåller vissa ord. Mvh Sonsen. (skulle inte förvåna mig om någon annan redan svarat och gett ett liknande förslag, man skriver ju inte lika snabbt på mobilen som på datorn )
Citera
2011-06-21, 02:32
Medlem
Den lättaste vägen är att kolla vad de har i sin historik, vet inte hur det funkar på andra browsers men i Chrome är det ctrl+h.
Citera
2011-06-21, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gredelina
Jag är admin. Men hur gör man?????? Vart går jag in och kollar???

Du kan mig veterligen inte se vid vilka tidpunkter folk har loggat in i Windows.
Citera
2011-06-21, 04:11
Medlem
Beykers avatar
Iom att du exempelvis kollar webbhistorik på deras inlogg (om möjligt), kan du se tidpunkter då de varit inne på olika sidor (om de nu använt internet) och därmed dra slutsatsen om de varit inne utan lov.

Det kan vara ett alternativ. Skulle du finna något resultat där kanske inte ytterligare (krånligare) metoder behövs, utan barnen kan få smisk för förteelsen om så blir följden.
Citera
2011-06-21, 07:34
Medlem
För ett tag sedan provade jag blocka sidor med sex, eftersom det visade sig att sonen haft en MASSA hårdporrfilmer uppe (!) till sin ömma moders förvåning! Först skrattade jag och sa "Vad duktig han har varit och hittat sådana sidor!" Han är ju ändå 14 år och sex börjar bli intressant. Men så tänkte jag att det är inte riktigt det här jag vill att han ska se och lära sig av. Ja, man är ju inte mamma för intet. Så jag blockade alla sidor med ordet sex (eller vad det nu var) men då kunde han inte gå in bla på sin favosida YouTube! Så jag slutade blocka och har haft ett ordentligt snack istället.

Jag ska prova tipsen om crome: ctrl+h (de använder crome)

Och tipset med kommandotolken, men det lät knepigt för jag är ju ingen hacker...

Återkommer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in