2002-10-25, 11:26
Medlem
Memnoks avatar
Är det någon som vet hur svårt det är att byta grafikkortet på en bärbar HP XE3.

Kan man över huvud taget köpa ett nytt grafikkort till en bärbar eller?
Om man kan köpa skulle jag uppskatta en länk.......
Tacksam för svar.
Citera
2002-10-25, 11:35
äldre konto (old)
Ej medlem
Vilket grafik kort sitter i nu? och hur många mb har det?
det brukar va mycket svårt om inte omöjligt att bytta grafikkort i Bärbara
pga dom sitter på modekortet....
jag skulle inte rekomendera dig att göra det..
inte lönt
Citera
2002-10-25, 12:27
Medlem
Memnoks avatar
Just nu är det ett litet kort på 6MB, enda fördelen med det är att det är tv-ut men man skulle ju vilja lira lite spel på den....

I övrigt är det helt ok 800Mhz och 226 mb sdram

Vet att det är ganska enkelt att byta kortet på bärbara Dell det var därför jag frågade. Men jag antar att jag kan köpa ny dator istället.....
Citera
2002-10-25, 21:05
äldre konto (old)
Ej medlem
HP Omnibook6000 och nyare har ett ATI grafikkort som är pluggat på moderkortet. Faktum är att det enda som inte är påbyggt på moderkortet är grafikkretsarna och mini-pci kortet (modem & Lan).
Vet inte om det är samma uppbyggnad på XE3'an men det skulle förvåna mig om det inte är en liknande lösning. Sen ska man kanske tänka på att grafikkorten i de bärbara maskinerna ofta är anpassade till vilken TFT skärm det sitter på maskinen. Tex är det inte samma grafikkort om du har en IBM eller Samsung tillverkad TFT skärm.
Du får kanske leva med ditt lite risiga grafikkort.

Ett annat tips kan vara att skaffa en dockningsstation med AGP plats till
maskinen (Om nu XE3 är dockningsbar) . Då kan du skaffa ett vanligt grafikkort och få hyfsad grafik hemma i alla fall...
Citera
2002-10-26, 01:15
äldre konto (old)
Ej medlem
Minnet brukar vara för slött i bärbara för att spela i varje fall, och tftn är inte så jävla snabb den heller. Du får skaffa MAME och spela riktiga spel och inte skräpet som kräver 128MB grafikminne och 512MB RDRAM och 2.2GHz bara för att styra någon jävla DOOM klon.
Citera
2004-11-05, 11:05
Medlem
alberthos avatar
Jag har ett liknade problem.
Den dator jag innehar är också en XE3 och grafikkortet är ju så klart integrerat (Intel 82830M). Om jag har förstått det rätt så måste man köpa en dockningsstation för att kunna uppgradera grafikkortet till en bärbar, vilket inte verkar som en ekonomiskt genomförbar lösning. Det finns alltså inte några externa grafikkort på samma sätt som det finns externa brännare och dyl.?
Citera
2008-11-21, 17:20
Medlem
nollans avatar
Ja, är det någon mening med att byta grafikkort på en bärbar egentligen?

Har en ca halvåret gammal Toshiba vars grafikkort är i snålaste laget. Är det standard att kortet sitter integrerat med moderkortet nu för tiden? Vilket hazzle innebär detta i sånt fall?

I vilket prisspann ligger bra grafikkort?

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in