• 1
  • 2
2011-06-20, 17:34
Medlem
Hej!

Har en nikon D90 och när jag höjer bländarvärdet till allt över ungefär 10, så kommer det upp en svart krusidull på nedre långsidan. Ju högra bländarvärde, ju starkare syns den. Den syns iof bara när jag fotar ljusare saker så som himlar eller solnedgångar, men då förstör det verkligen hela bilden... De förekommer på olika objektiv så det är i huset som problemet ligger. Vad ska jag göra?

Ex: http://www.fotocommunity.com/pc/pc/display/25015923
Citera
2011-06-20, 17:42
Medlem
Jag fattade inte riktigt vad du menade med nedre långsidan, men till höger i bild syns en L-formad krusidull.. Antar att det är den du menar.. Det kan vara damm på sensorn eller spegeln. Provat att blåsa rent?
Citera
2011-06-20, 18:00
Medlem
Jag menade den högra sidan Tror du det hjälper att blåsa rent? det syns ju bara med höga bländarvärden, om det var damm skulle det väl synas hela tiden?
Citera
2011-06-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multipliceramera
Jag menade den högra sidan Tror du det hjälper att blåsa rent? det syns ju bara med höga bländarvärden, om det var damm skulle det väl synas hela tiden?

Det är sannolikt något på den främre linsen. Som du säger skulle damm synas hela tiden. Fenomenet illustreras förtjänstfullt här.
Citera
2011-06-20, 18:05
Medlem
sommarlovs avatar
Om det finns skräp i huset eller objektivet, så syns det tydligare ju mer man bländar ner!

Du får titta efter helt enkelt.
Om det är inuti objektivet så finns det firmor som kan rengöra...
Citera
2011-06-20, 20:43
Medlem
Tre100s avatar
Damm på sensorn, eller rättare sagt, glaset som sitter framför sensorn.

Det är inget damm på objektivet eller i objektivet. Sådant syns inte på bilden nämnvärt. Snarare kan man anta sådant när man fotograferar i motljus. Det är heller inte damm som sitter på spegeln som någon som tänkte väldigt fort nämnde.
Sätt i ett fulladdat batteri, fäll upp spegel och öppna slutaren. Därefter blåser du med en blåsbälg. Blås inte med mun tack.
Senast redigerad av Tre100 2011-06-20 kl. 20:46.
Citera
2011-06-20, 20:55
Medlem
Tack för alla snabba svar! Ska inhandla en blåsbälg first thing imorgon och testa, verkligen skönt om det går att lösa utan att lämna in hela kameran:P
Citera
2011-06-20, 20:59
Medlem
Tre100s avatar
Ett tips är att låta kameran vara vänd nedåt när du blåser. Så även när du byter objektiv, och undvik byt objektiv när du sitter i sängen eller där det dammar.

Blåsbälg finner du förövrigt hos Kjell och Co.
Citera
2011-06-20, 21:08
Medlem
Tyckte jag spanade in verktygen på OnOff så det blir en tur dit imorgon
Citera
2011-06-20, 22:38
Medlem
Sa spegeln/sensorn då jag antog att det var något av det. Jag är ingen kameramekaniker eller väldigt teknik-kunnig och vet inte riktigt var damm kan eller inte kan sitta för att orsaka en sådan här effekt. Så att det nu omöjligen kunde sitta på spegeln var så att säga news to me.. Bara ett antagande
Citera
2011-06-20, 22:49
Medlem
AbnormalPinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lammern
Sa spegeln/sensorn då jag antog att det var något av det. Jag är ingen kameramekaniker eller väldigt teknik-kunnig och vet inte riktigt var damm kan eller inte kan sitta för att orsaka en sådan här effekt. Så att det nu omöjligen kunde sitta på spegeln var så att säga news to me.. Bara ett antagande

Tror det är svårt att se damm från spegeln på bilderna eftersom d90 fäller upp spegeln för att ta kortet. Kan dock säkert synas på kameror med genomskinlig spegel.
Citera
2011-06-20, 23:18
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lammern
http://www.tribcsp.com/~sigma2/SensorDust01.html
Se bild tre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här