2011-06-19, 19:12
Medlem
Går det? Jag hade gärna gjort det över ssh men fick inte ihop det. Någon som vet hur man ska göra?
Citera
2011-06-19, 19:20
Medlem
Dust0rs avatar
Via SSH : power off

Eller var det poweroff?
Citera
2011-06-19, 19:26
Medlem
Albert.Ds avatar
shutdown -h now
Citera
2011-06-19, 19:26
Medlem
gadzooxs avatar
init 0 eller shutdown -h now

Side note:
init 6 eller shutdown -r now för att reboota.
Citera
2011-06-19, 19:32
Medlem
Inser att jag missade en ganska viktig detalj. Jag vill kunna göra det med ett kommando, direkt i terminalen. T ex såhär:
"ssh -l minanvändare halt"

Jag ska alltså använda det i ett script, därför vill jag slippa att skriva in lösenord.
Citera
2011-06-19, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvin_f
Inser att jag missade en ganska viktig detalj. Jag vill kunna göra det med ett kommando, direkt i terminalen. T ex såhär:
"ssh -l minanvändare halt"

Jag ska alltså använda det i ett script, därför vill jag slippa att skriva in lösenord.
Självklart behöver du skriva in lösenordet om du ska kunna styra datorn på något sätt.
Citera
2011-06-19, 19:46
Medlem
rwxXstugos avatar
Det går att logga in via SSH utan att ange ett lösenord. Exempelvis så här http://www.linuxproblem.org/art_9.html

När du har fixat det är det bara att skriva ett litet bash-skript som loggar in och stänger av datorn.

Så här stänger du av datorn utan att behöva ange root-lösenord. http://linux.byexamples.com/archives...sudo-password/
Senast redigerad av rwxXstugo 2011-06-19 kl. 19:55.
Citera
2011-06-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rwxXstugo
Det går att logga in via SSH utan att ange ett lösenord. Exempelvis så här http://www.linuxproblem.org/art_9.html

När du har fixat det är det bara att skriva ett litet bash-skript som loggar in och stänger av datorn.
Ja jag har tittat på det, nyckeln gör väl att det bara är jag som får tillgång från min dator?
Sen verkar det som att det bara är root som får köra kommandot halt (eller tillgång till /sbin överhuvudtaget)?
Citera
2011-06-19, 20:29
Medlem
rwxXstugos avatar
Ja, det stämmer att det bara är din dator (A) som får tillgång till den andra datorn (B) genom nyckeln. Jag redigerade in en länk angående shutdown som du säkert har sett.
Citera
2011-06-20, 00:55
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer att det bara är din dator (A) som får tillgång till den andra datorn (B) genom nyckeln. Jag redigerade in en länk angående shutdown som du säkert har sett.

Fick ihop det enligt instruktioner på sidorna du länkade till. Tack!
Citera
2011-06-20, 18:42
Medlem
rwxXstugos avatar
Viel Spaß! Får man fråga varför du vill kunna stänga av datorn över nätverket?
Citera
2011-06-20, 18:50
Medlem
Citat:
Viel Spaß! Får man fråga varför du vill kunna stänga av datorn över nätverket?
Jag har en del mappar utdelade på nätverket, och ville skapa ett script för att först koppla från utdelningarna, och sedan stänga av servern. Detta istället för att först koppla från alla utdelningar, och sedan logga in via ssh och stänga av. Nu har jag gjort ett AppleScript som gör allt på ett klick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in