2011-06-19, 15:34
Medlem
Hallå!

Jag har haft ett mindre blåmärke på underarmen ett tag nu, men nu imorse när jag vaknade hade det växt från att vara kanske 2x2cm till 1x1 dec!!! och det är alldeles gult och lite röd/blått i kanterna. vad fasiken kan detta vara, är det blodpropp på g, cancer, vdfan som helst. hjälp någon kunnig.

Snackare som inte har kunskap kan lämna sida, jag vill ha seriösa svar över vad de kan vara och om jag bör uppsöka läkare.

tack på förhand!
Citera
2011-06-19, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tobeii
om jag bör uppsöka läkare.
Ja, det bör du.
Citera
2011-06-19, 15:38
Medlem
Ring sjukvårdsupplysningen.
Citera
2011-06-19, 15:38
Medlem
rumpbalsams avatar
"Om blåmärket växer, eller om du får fler blåmärken utan att ha varit utsatt för något, kan det vara problem med blodkoagulationen och du bör kontakta läkare."

google.
Citera
2011-06-19, 15:40
Medlem
klinger75s avatar
ta en bild ... så blir det lättare att avgöra
Citera
2011-06-19, 15:54
Medlem
Eliza CTs avatar
Nej, jag är rätt säker på att du inte har varken canser eller blodpropp.
Ett blåmärke beror ju på att det är en liten kärlbristning under huden. Börjar det bli gult och skifta färger så är det ju på väg att gå bort.

Skulle du däremot får många blåmärken utan anledning (du vet inte varför) så bör du söka läkare för kontroll.
Avvakta du utan att oroa dej nu.
Inte helt fel att äta lite fler apelsiner och få i dej lite mer C-vitamin.
Citera
2011-06-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Nej, jag är rätt säker på att du inte har varken canser eller blodpropp.
Ett blåmärke beror ju på att det är en liten kärlbristning under huden. Börjar det bli gult och skifta färger så är det ju på väg att gå bort.

Skulle du däremot får många blåmärken utan anledning (du vet inte varför) så bör du söka läkare för kontroll.
Avvakta du utan att oroa dej nu.
Inte helt fel att äta lite fler apelsiner och få i dej lite mer C-vitamin.

Tack för ditt svar. inväntar och ser om något mer sker på ytan.. om så är fallet så blir det att uppsöka läkare för att ta tester. medveten om att de läker när det skiftar färger redan, men saken är att de va samma färger igår som idag bara att storleken har förändrats något groteskt!
Citera
2011-06-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobeii
Hallå!

Jag har haft ett mindre blåmärke på underarmen ett tag nu, men nu imorse när jag vaknade hade det växt från att vara kanske 2x2cm till 1x1 dec!!! och det är alldeles gult och lite röd/blått i kanterna. vad fasiken kan detta vara, är det blodpropp på g, cancer, vdfan som helst. hjälp någon kunnig.

Snackare som inte har kunskap kan lämna sida, jag vill ha seriösa svar över vad de kan vara och om jag bör uppsöka läkare.

tack på förhand!
Om det gulnar så är det den vanliga färgförändringen vid resorption av hematom; blodet som extravaserat ska resorberas och det gör det genom att kataboliseras. Meden nedbrutningen sker blir blodet mindre visköst och sprider sig lite diffust i vävnaden, vilket innebär att området vid läkningen ser större ut än det initiala hematomet. Men du säger att den stora gula fläcken även är blå i kanten? Det kan i så fall tyda på ytterligare färsk blödning. Är du orolig så gå till vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in