• 2
  • 3
2011-06-26, 17:44
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Men, står det mellan en nyrenoverad etta och en sliten etta(i samma område) i renoveringsbehov. Så kommer jag välja den sistnämnda. Dels billigare sen kan jag till en hyffsat billig peng fräscha upp den.

Jag är lite nyfiken på vad du och dina vänner själva kan fixa med den eventuella lägenheten. Du är medveten om att sådant ska fixas fackmässigt om försäkringar och liknande ska gälla? Tänk gärna på det så du inte släpper in vilka glada amatörer som helst, speciellt i våtutrymme.

Ponera att du får lånet (och därmed är fullbelånad), vad gör du om något går sönder så du måste investera i nya prylar? Du har ju inga undanstoppade pengar och baken vill förmodligen inte låna ut mer än 100% och att ta blancolån är nästan aldrig en bra idé.
Citera
2011-06-27, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensockerbagare
Jag är lite nyfiken på vad du och dina vänner själva kan fixa med den eventuella lägenheten. Du är medveten om att sådant ska fixas fackmässigt om försäkringar och liknande ska gälla? Tänk gärna på det så du inte släpper in vilka glada amatörer som helst, speciellt i våtutrymme.

Jag har vänner som arbetar inom de flesta olika byggrenarna(och alltså är certifierade inom sina områden), och de är vänner som jag har känt hela livet och litar på. Så det är inte Jocke A-lagare och company som jag skulle släppa in i lägenheten.

Citat:
Ponera att du får lånet (och därmed är fullbelånad), vad gör du om något går sönder så du måste investera i nya prylar? Du har ju inga undanstoppade pengar och baken vill förmodligen inte låna ut mer än 100% och att ta blancolån är nästan aldrig en bra idé.

Nej visst, det kan jag ju förmodligen glömma. Men jag kommer ju fortfarande att tjäna pengar där jag arbetar och när jag väl har kommit på plats i min påtänkta bostadsrätt så hade jag tänkt att börja spara upp en buffert. Kan ju även lägga till att jag endast kommer att ha bostadsrätten + el/bredband/annat smått som jag kommer betala för i varje månad. Jag har ingen bil eller annat som jag betalar för vid sidan om.....
Citera
2011-06-27, 11:22
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Nej visst, det kan jag ju förmodligen glömma. Men jag kommer ju fortfarande att tjäna pengar där jag arbetar och när jag väl har kommit på plats i min påtänkta bostadsrätt så hade jag tänkt att börja spara upp en buffert. Kan ju även lägga till att jag endast kommer att ha bostadsrätten + el/bredband/annat smått som jag kommer betala för i varje månad. Jag har ingen bil eller annat som jag betalar för vid sidan om.....

Med inkomster kommer utgifter. Människan har en tendens att ta på sig ökade kostnader "för jag har ju faktiskt råd med det nu". Inom en tid kommer du känna behov av en bil och hur gör du då? Du kommer ju inte kunna låna till den.

Med det vill jag ha sagt att du redan funderar på att ta på dig ökade kostnader genom lån och att det gäller att spara innan man kan konsumera. Framförallt vid denna typ av köp.
Citera
2011-06-27, 12:14
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Kan ju även lägga till att jag endast kommer att ha bostadsrätten + el/bredband/annat smått som jag kommer betala för i varje månad. Jag har ingen bil eller annat som jag betalar för vid sidan om.....

Det skall bli intressant att följa dig, uppdatera gärna när du varit i kontakt med de olika bankerna. Jag är själv intresserad av att veta vad för typ av villkor de erbjuder. Jag gissar att medlåntagare (borgensman) är ett krav vid den typ av belåning du är intresserad av.
Citera
2011-06-27, 19:28
Medlem
Blocket.ses avatar
Är det något jag har missat..?

Bankerna lånar ut max 85% i dagens läge.
Tänk också på att bankerna tittar inte enbart på din inkomst och ditt UC.
Utan även på din förmåga att hantera pengar.
Citera
2011-06-28, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Är det något jag har missat..?

Bankerna lånar ut max 85% i dagens läge.
Tänk också på att bankerna tittar inte enbart på din inkomst och ditt UC.
Utan även på din förmåga att hantera pengar.

Banken lånar max ut 85 % i bottenlån, Men du kan låna resterande 15 % som Blanco lån(även fast det enligt de flesta inte är att rekommendera).
Jajjemän. Skulle de endast gå efter mitt UC så skulle jag inte få det godkänt då de synar föregående års inkomst. Vilket i mitt fall inte var särskilt högt, då jag var studerande då.
Banken vill ha kompletterande uppgifter såsom 6 lönespeccar, eventuella sidolån osv...
Så får se vad bankkvinnan har att säga när jag träffar henne.
Citera
2011-06-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Det skall bli intressant att följa dig, uppdatera gärna när du varit i kontakt med de olika bankerna. Jag är själv intresserad av att veta vad för typ av villkor de erbjuder. Jag gissar att medlåntagare (borgensman) är ett krav vid den typ av belåning du är intresserad av.

Jag vet att det var så förut men är osäker om det är så även i dagsläget(skulle nästan tro det)
Citera
2015-03-19, 02:26
Medlem
Segments avatar
[Bump, såhär snart 4 år senare]

Så, hur gick det?
Citera
2016-08-17, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment

Så, hur gick det?

Hamnade i denna tråd av en slump, men fastnade då ämnet var riktigt intressant! Känns som ts borde gjort sig en slant vid det här laget om han tog blancolån för att köpa lya? Sjukligt nyfiken på hur det blev i slutändan varje fall!
Citera
2016-08-17, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Segment

Så, hur gick det?
Jag fick int lånet
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera