• 1
  • 2
2011-06-19, 12:47
Medlem
Hej,

Jag har en helt seriös fråga som jag skulle vilja få svar och samtidigt få höra mina kära Flashbacks kollegors råd om det hela.

Hur kan man på bästa sätt gå tillväga om man har 0 kr att lägga på handpenning, men ändå vill köpa en bostadsrätt för högst 1 000 000(i Stockholm)?

Jag har hört alternativ som:
Ta Blanco lån på handpenning
Låt föräldrar gå in som säkerhet och låna av dem(vilket jag inte kan).

Finns det några fler alternativ?

Jag är fast anställd sen ett år tillbaka och kommer inte ha några andra skulder och lån fårutom CSN när jag genomför detta. Jag vill göra det här för att komma in på bostadsmarknaden även om det betyder att inledningsvis betala dyra månadsbelopp.....
Citera
2011-06-19, 12:50
Medlem
sanzadiluss avatar
Som jag även nämnde i ditt förra, likadana ämne, som hamnade i papperskorgen så kan du ta bottenlån upp till 85% och resterande på Blancolån hos Nordea om du har turen att hamna hos en trevlig och kunnig bankman.

Huruvida det kommer fungera med ekonomin och det för dig är svårt säga. Jag tycker du ska börja med att träffa någon bankman och lägga upp en personlig avbetalningsplan och liknande för att få ett bättre grepp om hur mycket din månadskostnad kommer ligga på om du vill betala av ditt Blancolån så fort som möjligt.
Citera
2011-06-19, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanzadilus
Som jag även nämnde i ditt förra, likadana ämne, som hamnade i papperskorgen så kan du ta bottenlån upp till 85% och resterande på Blancolån hos Nordea om du har turen att hamna hos en trevlig och kunnig bankman.

Huruvida det kommer fungera med ekonomin och det för dig är svårt säga. Jag tycker du ska börja med att träffa någon bankman och lägga upp en personlig avbetalningsplan och liknande för att få ett bättre grepp om hur mycket din månadskostnad kommer ligga på om du vill betala av ditt Blancolån så fort som möjligt.

Tack för svaret igen,

Jag har redan börjat kolla upp SBAB, de verkar kunna ebjuda bottenlån till 85 %.
Tänkte boka möte så man kan räkna ut den sammanlagda månadskostnaden osv...
Så länge den inte överstiger 10000 med bredband och el inräknat så är jag nöjd.

Om det är någon som har tagit sig in på bostadsmarknaden på detta vis, alltså att ta lån på hela summan. Så vore det intressant om ni kunde bidra med någon info kring hur detta har fungerat.....
Bra?
Dåligt?
Citera
2011-06-19, 16:18
Medlem
Blocket.ses avatar
Det kommer bli ganska hög kostnad, då blancolån sällan ligger under 6% i ränta..
Citera
2011-06-19, 21:44
Medlem
Jag har lånat till en bostad för 650.000kr lånade rubbet 85% botten 15% topplån. Fungerar klockrent, har en avbetalningsplan som har blancolånet betalt på 5år.
Citera
2011-06-20, 00:55
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plipp
Jag har lånat till en bostad för 650.000kr lånade rubbet 85% botten 15% topplån. Fungerar klockrent, har en avbetalningsplan som har blancolånet betalt på 5år.

Problemet är att det inte fungerar lika klockrent på en miljon nu när räntan är högre.

Bostandskostnad per månad:

Övriga kostnader: 400 (el, hemförsäkring, mm)
Avgift bostadsrättsförening: 1000 (uppskattning bara)
Amoreting blanco: 2500 (150.000/5)12 (5 år på blancolånet)
Räntekostnad blancolån: 525 (150.000x0,06)x0,7/12 (6%, kostnaden minskar i takt med amortering, ränteavdrag inräknat)
Räntekostnad bolån: 2231 (850.000x0,045)x0,7/12 (4,5%, konstant kostnad, ränteavdrag inräknat)
Totalt: 6656

Det är möjligt att denna kalkyl går att räkna hem. En sak jag är skeptisk emot är hur mycket bostad man får i Stockholm för under miljonen och om det är värt att betala upp emot 6700 i månaden för den typen av boende. Sedan tror jag inte att banken kommer att nöja sig med att man räknar på 4,5% ränta på bolånet, de vill ha säkerhetsmarginal upp mot 8% vilket innebär att man skall klara en total månadskostad på 8400. Under förutsättning att banken accepterar hela upplägget vilket känns lite osannolikt.
Senast redigerad av Kapten Klänning 2011-06-20 kl. 01:09.
Citera
2011-06-20, 02:23
Medlem
6-7 tusen tycker jag gott och väl att man kan lägga på sitt boende om man trivs... Nu tjänar inte jag så stora pengar, men jag hamnar ungefär på den kostanden... Har aldrig haft det bättre.
Citera
2011-06-21, 08:42
Medlem
Ok Pipp.
Kul att höra att det kan fungera med fullt lån.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
B]En sak jag är skeptisk emot är hur mycket bostad man får i Stockholm för under miljonen och om det är värt att betala upp emot 6700 i månaden för den typen av boende[/b]. Sedan tror jag inte att banken kommer att nöja sig med att man räknar på 4,5% ränta på bolånet, de vill ha säkerhetsmarginal upp mot 8% vilket innebär att man skall klara en total månadskostad på 8400. Under förutsättning att banken accepterar hela upplägget vilket känns lite osannolikt.

Jag håller med Plipp, jag kan till och med tänka mig att lägga 8-9000 på boende med alla räkningarna inkluderade....

Det är inte omöjligt att hitta objekt under miljonen. Däremot kan det innebära att lägenheten är liten och att man får lägga ner lite renoveringsjobb på bostadsrätten. Vilket för mig inte skulle vara några problem då jag har en bakgrund i byggbranschen.

Jag tänkte som sagt ta 95 % lån på SBAB och sen ett 5 % blanco lån från en annan bank, på detta 5% lån tänkte jag lägga till 20-30 000 till renovering.

Ja, det är ju inte optimalt. Men vill man bo i stockholm utan att ha 15 års kötid bakom sig i stockholms bostadskö så är alternativen få.
Det enda som gör mig osäker attt köpa är ett eventuellt prisstopp eller prisfall. Men jag tvivlar på att det skulle slå lika hårt i Stockholm som i småstäderna och yttre förorterna. Då efterfrågan på bostadsrätter fortfarande kommer vara stor i staden den närmsta tiden.

Är det någon som har argument emot detta så tala! (utveckla gärna varför ni tycker som ni gör)
Citera
2011-06-21, 13:08
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Jag tänkte som sagt ta 95 % lån på SBAB och sen ett 5 % blanco lån från en annan bank, på detta 5% lån tänkte jag lägga till 20-30 000 till renovering.

Är det någon som har argument emot detta så tala! (utveckla gärna varför ni tycker som ni gör)

Jag tror inte att du har förstått vad som gäller. Du kommer inte att få låna upp till 95% med bostadens värde som säkerhet, inte ens hos SBAB. OM du får låna, vilket abolut inte är säkert kommer allt över 85% av vara ett blancolån som du måste amortera på.
Citera
2011-06-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Jag tror inte att du har förstått vad som gäller. Du kommer inte att få låna upp till 95% med bostadens värde som säkerhet, inte ens hos SBAB. OM du får låna, vilket abolut inte är säkert kommer allt över 85% av vara ett blancolån som du måste amortera på.

Joda, jag har full koll på det. Men jag formulerade det dåligt .
Jag har som sagt ringt SBAB och fått info.
Jag tänkte ta 85 % bottenlån + 10 % blancolån hos SBAB, sen tänkte jag ta och låna de sista 5 % hos ett annat institut.
Citera
2011-06-22, 10:24
Medlem
Har du inte en krona själv???

Att köpa boende för 1.000.000 när man inte verkar ha ens 50.000 att lägga in känns ganska märkligt. Lånelivet verkar fortsätta....
Citera
2011-06-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Har du inte en krona själv???

Att köpa boende för 1.000.000 när man inte verkar ha ens 50.000 att lägga in känns ganska märkligt. Lånelivet verkar fortsätta....

Jo, jag hade samma inställning som du tidigare men efter att ha forskat runt lite så har jag kommit fram till att det skulle kunna gå bra ändå. Varför jag ens vill göra detta utan någon insats alls är för att jag nyligen har avslutat en 3 års studering med knappa resurser där jag ej har kunnat lägga undan något. Plus att jag har ett jobb i stockholm och bor 1 & en halv timmas restid ifrån jobbet idag.

Låt säga att jag tar fullt lån nu på Högst en miljon. Köper en lägenhet i ett bra område i stockholm när kommunikationer osv. För den pengen jag kommer att lägga så kommer inte lägenheten att vara särskilt stor.
Efter några månader tar höjer jag upp lånet med 50-100 000 och renoverar lägenheten. Då jag kan mycket själv och har många kompisar i byggbranschen så kommer jag kunna göra detta hyffsat billigt.
Efter detta värderar jag om lägenheten och kan då bli av med hela eller en del av topplånet.

Är det verkligen så jävla dumt?
Någon som har gjort på liknande sätt och lyckats(misslyckats?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in