• 1
  • 2
2011-06-18, 23:36
Bannlyst
Hejsan. Jag söker en webbläsare för Windows 95. Den ska kunna klara av att gå in på min bank avanza. Är kund där och sparar pengar i fonder. Därför måste den kunna klara av HTML,CSS, XML och gud vet vad. Nu vet jag inte om den behöver klara av just det. Men med andra ord så ska den vara säker.

Testar Firefox 2.0.0.20, men den fungerar inte direkt. Saknades OLEAUT32.dll men när jag fixade den så sade firefox att filen OLEAUT32.DLL kräver en nyare version av windows. Är det så att OLEAUT32.dll finns för olika windows?

https://www.avanza.se/aza/home/home.jsp
Där är hemsidan.
Citera
2011-06-18, 23:42
Medlem
voxuzs avatar
Nya webläsare funkar inte?
Citera
2011-06-18, 23:44
Medlem
DarknessNightmares avatar
Internet Explorer 5.5 är senaste som stöder Windows 95 som lanserades just 1995.
Citera
2011-06-18, 23:47
Medlem
Plocka ut lite pengar från banken och uppgradera din utrustning. Att köra omkring på nätet idag med Windows 95 är inte att rekommendera.
Citera
2011-06-18, 23:51
Avstängd
Det finns inga webbläsare som är tillräckligt moderna för dagens bankinloggningar och site-lösningar som funkar på Windows 95. Windows 98SE och ME finns det fortfarande vissa webbläsarversioner som det funkar på men det kräver lite micklande. Tveksamt dock om de funkar med bankerna som sagt.
Citera
2011-06-19, 00:02
Bannlyst
Jag vill inte slänga bort den för den är antik, sen är den perfekt också! Jag hatar den så jävla mycket för den har varit med om i hela mitt liv. Går ENDAST bara att installera win95b på den. Inte ens linux fungerar för då blir det error.

HP vectra ve MMX 200 mhz 160 mb ram.

http://genisu.com/IMG/vectrap2.jpg Så ser den ut
Rätt modern för att vara en dator från 1995. USB har den också. Stöd för det också
Citera
2011-06-19, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det finns inga webbläsare som är tillräckligt moderna för dagens bankinloggningar och site-lösningar som funkar på Windows 95. Windows 98SE och ME finns det fortfarande vissa webbläsarversioner som det funkar på men det kräver lite micklande. Tveksamt dock om de funkar med bankerna som sagt.

Firefox 2 fungerar för avanza. Testade det nyss.
Men Firefox 2 ska även fungera för windows 95, men jag har lite problem med det. Det går att installera och liknande, men starta upp den så får man OLEAUT32.DLL error.

Edit: En annan fråga. Jag har gjort en webbläsare i Visual basic 6.0. Kommer den använda Internet explorer 3 som är installerat, eller kan jag välja vilken webbläsare-grund den ska ha? Typ firefox.
Citera
2011-06-19, 00:23
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heavy.Is.Happy
Inte ens linux fungerar för då blir det error.
Självklart funkar det att köra in Linux på den där.

Pröva till exempel med en äldre RedHat-dist, så får du den up &running.

Har själv en liknande HP Vectra i samlingarna, använder som mailserver och brandvägg.
Citera
2011-06-19, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Självklart funkar det att köra in Linux på den där.

Pröva till exempel med en äldre RedHat-dist, så får du den up &running.

Har själv en liknande HP Vectra i samlingarna, använder som mailserver och brandvägg.

Kan red-hat ha en modern webbläsare då?
Alltså en webbläsare som är bra.
Jag måste också köra ett visual basic program där. En webbläsare också.

Ska testa RedHat 9
Senast redigerad av Heavy.Is.Happy 2011-06-19 kl. 00:46.
Citera
2011-06-19, 01:02
Bannlyst
Jag trodde de flesta övergett Windows 9X men tydligen finns det en del som fortfarande håller liv i dessa anrika maskiner
Citera
2011-06-19, 01:44
Medlem
Christoffer.s avatar
Citat:
Jag vill inte slänga bort den för den är antik, sen är den perfekt också! Jag hatar den så jävla mycket för den har varit med om i hela mitt liv. Går ENDAST bara att installera win95b på den. Inte ens linux fungerar för då blir det error.

HP vectra ve MMX 200 mhz 160 mb ram.

http://genisu.com/IMG/vectrap2.jpg Så ser den ut
Rätt modern för att vara en dator från 1995. USB har den också. Stöd för det också

Har en exakt likadan burk som den där, fast med 64 MB RAM, och den har Windows 98 Second Edition installerat (har även haft Windows 95 för många år sedan).
Men som sagt, det är inget vidare säkert att glida runt på nätet med en så gammal version av Windows, så en Linux distro vore att föredra.
Citera
2011-06-19, 02:09
Avstängd
Citat:
Firefox 2 fungerar för avanza. Testade det nyss.
Men Firefox 2 ska även fungera för windows 95, men jag har lite problem med det. Det går att installera och liknande, men starta upp den så får man OLEAUT32.DLL error.

Edit: En annan fråga. Jag har gjort en webbläsare i Visual basic 6.0. Kommer den använda Internet explorer 3 som är installerat, eller kan jag välja vilken webbläsare-grund den ska ha? Typ firefox.

Enligt den här sidan:

http://johnhaller.com/jh/mozilla/windows_95/

Citat:
This does not apply to Firefox 2.0, which drops support for Windows 95

...så var det FF2 som droppade stödet för W95, så jag vidhåller att det inte finns en lyckad kombination av Windows 95 + webbläsare som klarar av dagens siter.
Resetta BIOS brukar kunna fixa en del konstiga problem man fick med gamla burkar, det funkade för mig iaf.
Ang Linux så kräver det flesta Linux distar idag betydligt mer än vad du har i den burken.

Fedora:

Citat:
A blank CD or DVD or a blank 1GB+ USB stick.
A 400 MHz or faster processor
At least 768 MB memory (RAM), 1 GB recommended for best performance
At least 10 GB hard drive space (only required for installation)

Ubuntu:

Citat:
The minimum memory requirement for Ubuntu 11.04 is 384 MB of memory for Ubuntu Desktop

Dagarna är förbi då linux distar gick att installera på gamla 386'or med 32 MB RAM. Att installera en gammal linux dist är ett dumt förslag, den lär knappast ha en webbläsare som klarar avanza.
Senast redigerad av BWisser 2011-06-19 kl. 02:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in