2011-06-18, 23:04
Medlem
PapaToms avatar
Jag är legimiterad fotbollsdomare i mitt län och gått upp till steg2 i utbildningsstegen inom SvFF. Det finns en hel del fotbollsfantaster som inte alls har koll på regelboken - för att sedan sitta i tv-soffan och skrika sig hesa åt domarens beslut. Som fotbollsdomare vet jag att man blir lika irriterad varje gång en stolle tror att han kan reglerna utan och innan, när han sedan inte vet ett piss.

Nu tycker jag vi reder ut alla frågetecken en gång för alla. Ställ era frågor om regler så ska jag försöka svara på de flesta. Ni andra domare som ser denna tråd är även ni välkomna att svara så gott ni kan.

Frågor som kommit upp på sistone:
Får målvakten ta upp bollen på tillbakaspel vid inkast?
- Nej. Denna regel tillkom för endast några år tillbaka, innan detta fick målvakten ta upp bollen med händerna vid inkast. Denna regel gäller vid 7-manna och uppåt - samma som vanligt tillbakaspel till GK.

Kan en domare ändra ett beslut?
- Ja. En domare har rätt att ändra sitt beslut fram tills han blåser igång spelet igen. Ex. En spelare blir fälld utanför straffområdet. Domaren ser inte riktigt vart händelsen äger rum - men dömer straff. AD (assisterande domaren) ser detta och tillkallar HD (huvuddomaren). AD berättar att han såg att händelsen inträffade utanför straffområdet. HD, som inte blåst igång spelet än, kan ändra sitt beslut till frispark istället för straffspark.

Vad händer om två medspelare börjar slåss med varandra? (Hände i Newcastle mellan Lee Bowyer och Kieron Dyer - april 2005)
- Båda spelarna blir utvisade och motståndarlaget tilldöms indirekt frispark.
Citera
2011-06-18, 23:17
Medlem
country.chicken.buffets avatar
- Nej. Denna regel tillkom för endast några år tillbaka, innan detta fick målvakten ta upp bollen med händerna vid inkast. Denna regel gäller vid 7-manna och uppåt - samma som vanligt tillbakaspel till GK.

Det där är 11-manna 101
Citera
2011-06-18, 23:24
Medlem
PapaToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av country.chicken.buffet

Det där är 11-manna 101
Det kan man tro. Men så sent som för några dagar sedan så pratade jag med en kille som är ganska högt utbildad fotbollsdomare. Jag ställde honom denna fråga, eftersom det hänt mig under en 7manna-match. Enligt honom så skall regeln användas så fort man börjar med tillbakaspels-regeln. Alltså när man börjar lira 7manna-fotboll.
Citera
2011-06-19, 00:29
Medlem
country.chicken.buffets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PapaTom
Det kan man tro. Men så sent som för några dagar sedan så pratade jag med en kille som är ganska högt utbildad fotbollsdomare. Jag ställde honom denna fråga, eftersom det hänt mig under en 7manna-match. Enligt honom så skall regeln användas så fort man börjar med tillbakaspels-regeln. Alltså när man börjar lira 7manna-fotboll.

Enligt göteborgs-regler får man inte passa hem och målvakten tar upp bollen, men enligt internationella cup-regler får man ta upp den vid hemåt spel i sjumanna.
Citera
2011-06-19, 01:05
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Vad gäller vid detta målet?
http://youtu.be/S39HObUYNRY?t=3m18s

Gjorde Fröjdfelt rätt?
Citera
2011-06-19, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PapaTom
Upp till en viss åldergräns (12 eller 13 år, minnet sviker mig) så får målvakten ta upp inkast från medspelare på sjumanna
Citera
2011-06-19, 01:40
Medlem
C.A.Tls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige

Gjorde Fröjdfelt rätt?

Intressant, vill också veta huruvida en spelare som är utanför planen upphäver en offside eller ej.
Citera
2011-06-19, 01:50
Medlem
Predator123s avatar
Tycker detta var en väldigt bra idé för en tråd, kan bli intressant att läsa!
Citera
2011-06-19, 02:59
Medlem
Citat:

Gjorde Fröjdfelt rätt?
Ja. Förmodligen det enda rätt han har haft i sin karriär, Flöjten.

http://www.telegraph.co.uk/sport/columnists/henrywinter/2302898/Euro-2008-Uefa-back-referee-Peter-Frojdfeldt.html
Citat:
As a defender you're in play unless you have permission to be off the field.
Citera
2011-06-19, 09:56
Medlem
PapaToms avatar
Citat:

Gjorde Fröjdfelt rätt?
En situation som händer ytterst sällan och är svårdömd.
Det finns en regel som säger att: "om en spelare lägger sig utanför planen frivilligt vid en offside situation så skall domaren inte vinka för offside". Man kan säga att denna spelare 'vill' ställa offside då han ligger kvar utanför planen i hopp om att inte denna regel gäller här.

Spelaren har fått en mindre skada. Man kan inte direkt säga att det är frivilligt - men samtidigt så är det Buffon som framkallat situationen och så påverkas inte sitationen speciellt av den skadade spelaren. Holland tar tillfället i akt och jag tror att det blivit mål oavsett.

Fröjdfelt måste tänka ytterst snabbt i denna situation och jag tycker att han gör helt rätt.
Citera
2011-06-19, 12:06
Medlem
En situation som jag undrat över ett tag nu är "offsidemålet" mellan Arsenal och Everton (tror jag det var) under förra säsongen. Evertons högerytter slår en passning till anfallaren som står offside, en lobb över försvaret. Koscielny försöker sig på ett akrobatiskt nummer och får upp foten till bollen genom vad som iaf liknade en cykelspark som touchar bollen innan bollen faller ner till anfalleren som kommer fri med 15 meter direkt och gör mål.

Är det offside eller gör touchen från försvararen att offsiden upphävs?
Citera
2011-06-19, 13:15
Medlem
PapaToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brevett
En situation som jag undrat över ett tag nu är "offsidemålet" mellan Arsenal och Everton (tror jag det var) under förra säsongen. Evertons högerytter slår en passning till anfallaren som står offside, en lobb över försvaret. Koscielny försöker sig på ett akrobatiskt nummer och får upp foten till bollen genom vad som iaf liknade en cykelspark som touchar bollen innan bollen faller ner till anfalleren som kommer fri med 15 meter direkt och gör mål.

Är det offside eller gör touchen från försvararen att offsiden upphävs?
Sålänge Koscielny inte har kontroll på bollen, och endast nuddar den, i denna situation ska domaren vinka för offside.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in